Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
#489735
Jag får revidera min uppfattning om BSR litegrand eftersom jag idag återställt mjukvaran till original. Jag har på senare tid upplevt att bilen vibrerar mycket mer, särskilt när motorn går lite tungt. Enligt BSR beror detta på att vridmomentet har ökats och att det är därför vibrationerna blir tydligare. Dock så tycker jag på sistone att det har blivit ganska störande, jag är osäker på om vibrationerna faktiskt har ökat eller om det är jag som blivit känsligare.
Nu med originalmjukvaran i går bilen mycket mjukare och är i stort sett vibrationsfri vilket jag tycker är mer värt än den extra kraften BSR ger. Jag tänkte köra ett tag otrimmat nu för att se hur bilen beter sig men när jag körde en sväng efter återställningen kändes allting bra.

Jag har även märkt att bilen har gett lite felkoder när jag kört med BSR, exempelvis följande:

0x7E8 - ECM Bosch DV6
0xC32200 - Mjukvara inkompatibel med karosstyrenhet
0x140200 - Avgasåterledning doseringsmunstycke strypning

0x7C8 - ADMAdditive Dosing Module (GGD)
0xF00362 - Batterispänning

Det ska bli intressant att se hur den beter sig nu med originalmjukvaran i.
av perhall
#489791
Trist. Nästan läge att reklamera, tycker jag. Till en T5 eller så kan nog många tänka sig ett lite mustigare ljud men en 1,6D vill man ju inte höra för mycket av. Den är f ö klart tyst från början.../PH
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#489811
Om motorn har mer effekt/vrid borde väl vibrationerna minska istället? Det går t.ex att märka med min XC60 D5 Polestar (225hk). Lägger man lådan i "manuellt" läge och trycker på drar den både starkare och "mjukare" på samma gång. Känns helt enkelt som att den "andas" bättre.
av perhall
#489814
Om man betalar 8900 (eller 7900) för +28 hk och får 0 kr extra + tar risker iom att det inte är originaltrim så tycker jag att det bör fungera klanderfritt och ge en bättre gång (inte mer vibrationer).

Med Volvos prissättning kan man ju ofta för 20 000 minus rabatt köpa till 30-40 hk och sedan få tillbaka minst hälften när man byter bil efter 3-6 år.../PH
Användarvisningsbild
av kave
#489903
Låter som min iofs sparsamma erfarenhet av trimning. Man får leva med lite ryck och delvis annan motorkaraktär än tidigare. Om det sedan är bättre eller sämre eller värt det får ju var och en avgöra.
Helt klart ska man ha för sig att det inte bara innebär fördelar med trimning.
av matzen10
#489920
perhall skrev:Om man betalar 8900 (eller 7900) för +28 hk och får 0 kr extra + tar risker iom att det inte är originaltrim så tycker jag att det bör fungera klanderfritt och ge en bättre gång (inte mer vibrationer).

Med Volvos prissättning kan man ju ofta för 20 000 minus rabatt köpa till 30-40 hk och sedan få tillbaka minst hälften när man byter bil efter 3-6 år.../PH
Jag håller med! Dessutom undrar jag om det inte är ett undantag med mer vibrationer? Kanske har det bara med 1,6D motorn att göra? Jag har då aldrig hört att det skulle förhålla sig så med andra motorer.
Hur som helst är det surt för TS när det blev så där. Det är bara att lägga till informationen i "bra-att-veta" mappen i huvudet så inte fler köper grisen i säcken och får "biverkningar".

Volvos prissättning är väl saftigt på sitt Polestar men å andra sidan har man tryggheten i garantierna som tillverkaren utfäster.

XC90: Du råkar inte ha ett schema över vridmomentkurvan med/utan Polestar? Är intresserad ifall vridet kommer tidigare med trim eller om kurvan bara ökar snabbare vid samma varvtal som orginal.

M VH
---> Matz
av Peanuts
#489949
Visst känns det trist när det blir så här. Jag har ju inte heller så mycket konkreta fel att peka på mot BSR(förutom felkoderna) och vibrationerna är ju bara subjektivt hur jag upplever bilen. På det stora hela så är det känsla jag har av det inte känns som att bilen går riktigt bra, men det är bara just en känsla.

Är det förresten någon som har koll på hur pass allvarliga felkoderna jag fått egentligen är? Kan det vara något gränsvärde som överskrids i och med trimmningen som får bilen att larma?

/P
av Freddi
#489984
Peanuts skrev: Är det förresten någon som har koll på hur pass allvarliga felkoderna jag fått egentligen är? Kan det vara något gränsvärde som överskrids i och med trimmningen som får bilen att larma?

/P
Denna felkod, 0xC32200 - Mjukvara inkompatibel med karosstyrenhet, finns i stort sett i alla bilar som har trimmats av externa firmor (har kollat lite på andra motorforum) och tydligen beror det på att CEM känner av att mjukvaran i ECM har ändrats varpå felkoden sätts. Felkoden i sig pekar ju inte på något farligt eftersom man som bilägare vet att bilen är tirmmad men så är tydligen läget. De andra koderna vet jag inget om.
av Johan33volvo
#1312417
Kan nån snäll volvo proffs besvara min fråga.
Jag har en Volvo v70 1.6 d drive e 2011.
Jag märkte här om dagen att bilen små hackar lite vid lugn körning men när jag trycker på så går det Hur fin som helst,
Gjorde jag felsökning så fick jag:
P140200 avgasåterledning doseringsmunstycke strypning

Jag skulle vara super tacksam för nån som vet vad detta fel kan vara
Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]