Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
#436180
Nu har jag kört ca 15 mil efter att installerat BSR:s trimpaket (http://sv.bsr.se/products/t1783/) och måste hittills säga att jag är mycket nöjd.

Problemet med att motorn är ganska svag vid låga varv har blivit bättre, jag har i alla fall inte stört mig ännu på att motorn känns lika orkeslös som tidigare. Den största förändringen kommer dock om man ser till helheten, kraften känns mycket mer välbalanserad och bilen har blivit starkare rent generellt.
Vid körningar på 2, 3 och 4:an märks det en tydlig ökning i accelerationen vid ca 1700 rpm och uppåt, det stämmer mycket bra mot siffrorna från BSR. Förbrukningen har jag inte märkt någon större skillnad på ännu, har kört på 4.9 enligt mätaren och det stämmer ganska bra eftersom jag kört mycket på landsvägar med branta backar nu.

Helhetsintrycket är att motorn känns mycket mer harmonisk med BSR och den extra kraften märks tydligt enligt beskrivningen ovan.

/P
Användarvisningsbild
av Momentum
#436353
Peanuts skrev:
Problemet med att motorn är ganska svag vid låga varv har blivit bättre, jag har i alla fall inte stört mig ännu på att motorn känns lika orkeslös som tidigare.

/P
Märkte du inte att den var svag och orkeslös så att det störde dig innan du köpte bilen?
av Peanuts
#436387
Både ja och nej. Jag visste att bilen inte är ett fartmonster men när jag provkörde en 2010 så tyckte jag den var fullt tillräcklig för mitt körsätt. Däremot när jag fått min egen bil så märkte jag ibland att den var ganska trött på varv under 1500, detta märks framförallt när man startar från stillastående (ungefär som trådskaparen beskriver i tråden om "Kärringstopp med D3"). Det upplever jag har blivit bättre efter BSR, men det kanske också vara så att jag inte har kommit i de situatioerna än eftersom jag tidigare bara märkte det ibland.
Användarvisningsbild
av Momentum
#436478
Det var inte så att ett lågt förmånsvärde var det som vägledde dig i första hand?
Om jag inte misstar mig så är det en leasingbil du har?
De flesta avtalen brukar inte tycka om att man trimmar, då blir man ansvarig för alla eventuella skador/problem som uppstår om det händer något med motor/drivlina eller så där, rent allmänt ett brott mot leasingavtalet om det händer nåt
av Steff 99
#436542
Momentum skrev:Det var inte så att ett lågt förmånsvärde var det som vägledde dig i första hand?
Om jag inte misstar mig så är det en leasingbil du har?
De flesta avtalen brukar inte tycka om att man trimmar, då blir man ansvarig för alla eventuella skador/problem som uppstår om det händer något med motor/drivlina eller så där, rent allmänt ett brott mot leasingavtalet om det händer nåt
Så brukar väl avtalen vara utformade eftersom en leasad bil ägs av leasingbolaget och brukaren hyr bilen via sitt bolag eller direkt av leasingbolaget.
Att förändra eller bygga om en hyrbil brukar inte vara ett bra alternativ om något händer.
Man förändrar också förmånsvärdet och att lura staten på "skattepengar" är en mycket grovt brott om man ser på följderna jämfört med mycket annat :roll:
Risken att någon skall upptäcka det är ändå ganska marginell.
av Twendor
#436551
Leasingbolaget må jo være riktig godt fornøyd ;-//
Den dagen de skal selge bilen etter at leasingavtalen er utløpt er det jo en bedre bil(139 hk). Og tvilsomt om de siste hestene tar knekken på drivlinjen, da drivlinjen til en V70 er bygd for å holde langt over 200 hk ??:-/
Twendor
Användarvisningsbild
av Kirre123
#448641
Nu har det gått ca 1,5 mån sen du installerade BSR uppgraderingen, hur upplever du din bil nu när du har hunnit köra lite mer mil?
Har bränsleförbrukningen ändrats något mot original?

Måste ju tillägga att jag tycker att dom är ganska orkeslösa under 1500varv men som någon tidigare skrev att prioriteten ligger på bränsleförbrukningen och inte buskörningen, förutom det så är jag sjukt nöjd med min bil.
av Peanuts
#448651
Jag är fortfarande mycket nöjd med uppgraderingen, även om en viss tröghet finns kvar på låga varv. Dock så känns bilen som jag skrev förut mer "rätt" med uppgraderingen, den känns som den borde kännas. Jag får nästan gasa lite försiktigt på 2:an och 3:an eftersom kicken som kommer vid ca 1700 varv har ökats betydligt och det kan bli lite däckskrik innan ESP:n går in.
Den där extra kraften är dock trevlig att ha vid omkörningar eftersom det märks en ganska tydlig skillnad även där.

Vad gäller bränsleförbrukningen så är den i mitt tycke oförändrad. Vid mina dagliga körningar i jobbet kör jag ca 20 mil fördelat på två vändor. Det är en ganska backig väg men förbrukningen för mig där ligger runt 0.48-0.5 i normal landsvägsfart/motorvägsfart.

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]