Sida 1 av 1
Skillnad på 2,5FT och T5 till 30/40/50-serien
Postat: ons 11 aug 2010, 08:32
av aka06iah
Jag bara tänkte på en sak. Vad är det för skillnad på dessa motorer egentligen? Det känns som att mycket är samma.
Sen funderade jag på en sak till. Är det samma automatlåda i 2,5T, 2,5FT, 3,2 och T6 för MY08?
MVH Elias
Re: Skillnad på 2,5FT och T5 till 30/40/50-serien
Postat: ons 11 aug 2010, 14:35
av philipsguy
Här har du lite fakta om T5 resp 2,5T
2,5T är uppenbarligen lite mer trimmad...
C30 T5
5-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,0. Borrning/slag 83/93,2 mm, cylindervolym 2 521 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 500 – 4 800 r/min.
V70 2,5FT
5-cyl tvärmonterad radmotor, turbo, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,0. Borrning/slag 83,0/93,2 mm, cylindervolym 2 521 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 4 800 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 1 500-4 500 r/min.
Re: Skillnad på 2,5FT och T5 till 30/40/50-serien
Postat: ons 11 aug 2010, 14:54
av hozz
C30 T5
5-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,0. Borrning/slag 83/93,2 mm, cylindervolym 2 521 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 500 – 4 800 r/min.
Det var väl bara fram till MY-07 som det var 220Hk i motorn till en T5. 230Hk (169kW) från MY-08.
Re: Skillnad på 2,5FT och T5 till 30/40/50-serien
Postat: ons 11 aug 2010, 16:58
av Lövet
De skiljer sig rent fysiskt på ett par punkter eftersom motorrummet är mindre på S40/V50. Bland annat insug, avgas, lite hjälpsystem är olika.
Re: Skillnad på 2,5FT och T5 till 30/40/50-serien
Postat: tor 12 aug 2010, 02:39
av dimster
Andra spridare, fuelrail, bränslepump/filter/slangar på 2,5FT, för att tåla etanolen.
Annars är turbo, kolvar, stakar, luftfilter, tändstift samma.