Emiljonsson7 skrev:Den största anledningen till att 2,0 GTDi på vissa Europamarknader och inte 2,5FT är pga att motorer över 2 liter (oavsett hästkraftsantal) straffas hårt skattemässigt i vissa Europaländer. Det är bl.a. en av anledningarna att 2,0GTDi inte riktigt har börjat säljas i Sverige ännu.
Ja, det stämmer, men det är inte den enda anledningen. Från 2015 får Volvos bilar som säljs inom EU i genomsnitt släppa ut högst 130g CO2 per km. Det gäller förstås alla tillverkare.
Redan 2012 (alltså om 16 månader) måste 60% av försäljningen uppfylla 2015 års krav. Uppfylls inte kraven väntar höga böter. 2013 gäller det att uppfylla kraven på 75% av försäljningen.
Hur ska volvo klara det? Det här är vad jag TROR:
-Sluta sälja xc90, i vart fall i EU
-Bort med V8
-T6 behålls som top of the line, och vidareutvecklas förhoppningsvis.
-3,2 försvinner troligen från alla marknader inom EU.
-2,5FT försvinner

(men det kan förstås dröja till 2012 eller till och med 2013), eftersom 4cyl T5 är snålare.
-Nytt etanolalternativ blir T4F.
-Benisnmodeller med direktinsputning (T3, T4, 2.0T och T5)
-D3 har esatt 2,4D.
-DRIVe modellerna kommer att synas mycket i priskampanjer för att öka deras andel av volvoförsäljningen.
-Start/stopp på fler modeller. Kanske kan Volvo pressa S60/V60 D3 till under 130g/km med s/s?
-Hybrid kommer, kanske redan 2012, men absolut senast 2015.
-En mindre modellserie som ersätter C30/S40/V50
-I värsta fall högre pris på bränslekrävande tillval som autmatlåda och AWD.
Vad tror ni?