Sida 1 av 4

Trimpotential katastrofdålig: D3 vs D5 (o gamla 2,4D 175)

Postat: lör 10 jul 2010, 20:58
av perhall
Det känns onekligen som att Volvo redan från början tar ut ganska mycket ur nya 2 l 5-cyl D3. 163 hk och 400 Nm. Med Rica tuning får den "bara" 177 hk/447Nm.
2010-06-29
For the 2011 model year Volvo introduced the brand new 2.0 D3 diesel engine with 163 hp and 400 Nm. RICA Engineering can proudly say to be the first to deliver ECM upgrades for these new D3 diesel engines.

With the RICA ECM upgrade the engine delivers 447 Nm of torque and 177 hp, which makes it the most powerful two litre Volvo diesel engine.

Volvo also introduced two different 2.4 litre D3 163 hp engines, one with 420 and one with 340 Nm. These engines are the same as the ones used in the earlier model years and can be tuned to either 245 or 240 hp depending on the model.


D3 med dubbelturbo får givetvis liksom D5 245hk/500Nm.
2,4D 175 får inte mindre än 240hk/475Nm.

Mao är det inte mycket trimpotential i D3 2 l.... +14 hk mot +65 hk i den 2,4D som den ersatte.

Nu kanske man tror att Volvo valde en 2 l motor pga lägre förbrukning. Men faktum är att D5 205 med 2,5 l motorn är snålare: 5,4 i EU-mix mot 5,5 för D3.

Mao borde ju en D3 2,5 l med stor trimpotential (lik den som finns i D3 AWD dubbelturbo XC60/XC70) ge 5,4 eller lägre i EU-mix.

Så alla som vill ha billiga hk bör sörja nya motorn...
PH

Re: Trimpotential katastrofdålig: D3 vs D5 (o gamla 2,4D 175)

Postat: lör 10 jul 2010, 22:37
av philipsguy
Var har du plockat informationen om förbrukning, volvocars.se?

Re: Trimpotential katastrofdålig: D3 vs D5 (o gamla 2,4D 175)

Postat: lör 10 jul 2010, 22:51
av perhall
philipsguy skrev:Var har du plockat informationen om förbrukning, volvocars.se?
Ja, dubbelkollat både i broschyr och under tekniska data, för säkerhets skull... /PH

Re: Trimpotential katastrofdålig: D3 vs D5 (o gamla 2,4D 175)

Postat: sön 11 jul 2010, 08:02
av FSandstrom
Som vanligt förstår jag inte :-).

> Nu kanske man tror att Volvo valde en 2 l motor pga lägre förbrukning. Men
> faktum är att D5 205 med 2,5 l motorn är snålare: 5,4 i EU-mix mot 5,5 för D3.

5.5 för D3:an hittar jag, men det står väl 6.4 på D5:an? Eller pratar vi den trimmade bilen?

Re: Trimpotential katastrofdålig: D3 vs D5 (o gamla 2,4D 175)

Postat: sön 11 jul 2010, 10:08
av s6025t
D5 är snålare i stadskörning i EU-mixen för D5 är så vridstark o har lägre utväxling så den använder inte 1:ans växel de startar bilen på 2:an har jag fått förklarat av min min försäljare på volvo det står till o med i instruktionsboken att D5 ska startas på 2:an för minsta bränsle åtgång visade säljaren mig...Det gäller bara manuell växellåda oxå automaten har högre förbrukning i D5 än D3....
D3 är snålare på landsvägskörning pga av högre utväxling så det är ju lite beroende på hur man kör mest vilken som drar minst i verkligheten sen.....

Re: Trimpotential katastrofdålig: D3 vs D5 (o gamla 2,4D 175)

Postat: sön 11 jul 2010, 10:41
av perhall
FSandstrom skrev:Som vanligt förstår jag inte :-).

> Nu kanske man tror att Volvo valde en 2 l motor pga lägre förbrukning. Men
> faktum är att D5 205 med 2,5 l motorn är snålare: 5,4 i EU-mix mot 5,5 för D3.

5.5 för D3:an hittar jag, men det står väl 6.4 på D5:an? Eller pratar vi den trimmade bilen?
Numerahar D5 5,4.../PH

Re: Trimpotential katastrofdålig: D3 vs D5 (o gamla 2,4D 175)

Postat: sön 11 jul 2010, 10:45
av perhall
s6025t skrev:D5 är snålare i stadskörning i EU-mixen för D5 är så vridstark o har lägre utväxling så den använder inte 1:ans växel de startar bilen på 2:an har jag fått förklarat av min min försäljare på volvo det står till o med i instruktionsboken att D5 ska startas på 2:an för minsta bränsle åtgång visade säljaren mig...Det gäller bara manuell växellåda oxå automaten har högre förbrukning i D5 än D3....
D3 är snålare på landsvägskörning pga av högre utväxling så det är ju lite beroende på hur man kör mest vilken som drar minst i verkligheten sen.....
400nm vid 1400 låter inte så långt från 420nm vid 1500rm men kan tänka mig att D5 har mer nm vid ännu lägre varv

Re: Trimpotential katastrofdålig: D3 vs D5 (o gamla 2,4D 175)

Postat: mån 12 jul 2010, 21:53
av sweborn
Ser också här i effektdiagram att D3 har ett otroligt kort register. Känns inte som en ingenjörsmässig höjdare.

Re: Trimpotential katastrofdålig: D3 vs D5 (o gamla 2,4D 175)

Postat: tis 13 jul 2010, 06:44
av Racetwin2
sweborn skrev:Ser också här i effektdiagram att D3 har ett otroligt kort register. Känns inte som en ingenjörsmässig höjdare.
Det stämmer sweborn, den dalar kraftigt i effekt och vrid över 3.000 varv jämfört med 2,4D och D5. Dock har man nästan lyckats få samma hästkrafter och vrid mellan 1.700 och 3.000 som 2,4D och D5 vilket är riktigt bra. Detta varvtalsspann är ju dessutom det som de allra flesta kör på 99% av tiden.

Det skiljer ju 15% i motorstorlek men mindre än 15% i effekt och vrid mellan 1700 och 3000 varv så jag tror stenhårt på att Volvo prioriterat just detta varvtalsområde och "offrat" det högre varvtals-registret. Många av dessa D3:or kommer ochså säljas med automatlådan och då märks skillnaderna ännu mindre.

Jag har själv kört D3:an direkt efter både 2,4D och D5 på bana och skillnaderna är mycket små mellan 1700 och 3000 varv även i verkligheten.

Re: Trimpotential katastrofdålig: D3 vs D5 (o gamla 2,4D 175)

Postat: tis 13 jul 2010, 17:15
av Honke
Men trots det korta registret så har 2.4D 175hk och D3 samma tid (9,9sek) 0-100km/h enligt volvo om vi snackar automatlåda. D5 205hk ligger på 8,7sekunder. Så D3 verkar ju inte helt trött trots allt.

Kanske är jag lite partisk eftersom jag precis beställt en, så nu kan det gärna få bli september för min del...