Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr T
#423740
Variosboy skrev:
Steff 99 skrev: Nu räknar du lite fel...det kostar mej oavsätt avtal eller inte ca 1.50kr/milen i service utslaget på tre år och 9000 mil.
Summan för tre servicear är ca 13.000kr eftersom enbart 6.000 milaservicen kostar nära 7.000kr.
Missade helt det där med att 6000-mila servicen är så mycket dyrare, vad gör dom då by the way?
Jag servade min S80 2,4D på 6000-mila-service häromsistens och det kostade 4.200 inklusive byte av lampa för reg.skylt. Är D5 dyrare?

//Mr T
#423752
Mr T skrev:
Variosboy skrev:
Steff 99 skrev: Nu räknar du lite fel...det kostar mej oavsätt avtal eller inte ca 1.50kr/milen i service utslaget på tre år och 9000 mil.
Summan för tre servicear är ca 13.000kr eftersom enbart 6.000 milaservicen kostar nära 7.000kr.
Missade helt det där med att 6000-mila servicen är så mycket dyrare, vad gör dom då by the way?
Jag servade min S80 2,4D på 6000-mila-service häromsistens och det kostade 4.200 inklusive byte av lampa för reg.skylt. Är D5 dyrare?

//Mr T
Ingen aning , men en D5 borde inte vara dyrare, men jag fick detta pris när jag fick offerten på serviceavtal.
Nu talar jag om Göteborg, storstäderna är oftast mycket dyrare än mindre orter men det borde inte skilja så mycket...men man vet aldrig :cry:
av Mr T
#423761
Steff 99 skrev: Ingen aning , men en D5 borde inte vara dyrare, men jag fick detta pris när jag fick offerten på serviceavtal.
Nu talar jag om Göteborg, storstäderna är oftast mycket dyrare än mindre orter men det borde inte skilja så mycket...men man vet aldrig :cry:
Du är varmt välkommen ut till Lerum/Stenkullen 8)
Dessutom alltid gratis lånebil!

//Mr T
av sweborn
#423801
Tänkte flika in vad min X5 kostar i service (3-liters bensin) eftersom BMW servicepriser togs upp tidigare i tråden, ligger på knappt 6000 för inspektion II (inkl tändstiftsbyte) samt mellan 2000 och 3000 någonstans för senaste inspektion I. Oljebyte ligger mellan varje "inspektion", och det kommer jag inte ihåg vad de kostar men det är inget som känns på kontoutdraget. Serviceintervallerna ligger på ca 2500 mil beroende på hur mycket bensin bilen förbrukar/hur tung gasfot jag har. Åkte på inspektion II vid 10000 mil, således är en inspektion I och två oljeservice utförda tidigare.

Betydligt dyrare servicekostnader med förra bilen, en Seat Leon 1.8T... där tröttnade jag rejält på servicekostnaderna.

Priser från en större svensk stad och märkesverkstad, dock inte en miljonstad.
#424859
JHg skrev:På Volvos 5 cyl. dieslar byter man inte partikel filtret. Där har man "regenerering" dvs. partiklar bränns bort ca var 100 mil.

Gjorde precis 3000 mila service på min MY10 2.4D, betalade 2475 kr.


Jag är inte så säker på att det inte är regenerering på Drive 1.6D. Andra fabrikat inom PSA har regenerering på denna motor.

// Uffe
Användarvisningsbild
av ah17
#732883
Fick ge 200kr/mån för ett serviceavtal baserat på 1500mil/år på en D2:a MY13. Med tanke på att jag troligen inte kommer köra så långt så kanske det inte var en så bra deal. Å andra sidan verkar det som om man får överskrida miltalet med 500mil/år och således kan man "få" 6000mila servicen också för detta priset - ifall ens körförhållanden skulle ändras.
av dst02
#733296
perhall skrev:DRIVe har ju det dyra partikelfilterbytet vid 12 000 mil (10 000 ca + ord service) men när ska D3:s partikelfilter bytas och vad kostar det? Ingen här på forumet har nämnt det som ett problem.

Det verkar ju rätt mycket dyrare med service till diesel allmänt och dyrare försäkring när jag har kollat.

Funderar på en diesel men är tveksam till om det blir så mycket billigare i slutändan...

PH

Trodde du hade full koll på de här så som du har kommenterat,dömt och haft dig om hur kass drive är i jämförelse med D3 mfl och haft
åtskilliga utlägg om hur dyr driven är att serva jämfört med de andra.
Partikelfiltret vad Jag vet byts inte på drive/d2 heller, den har också regeneerering eller så va de bara nåt mjukvarufel på min bil där regeneereingen startade emellanåt.
Användarvisningsbild
av joel80
#733305
ah17 skrev:Fick ge 200kr/mån för ett serviceavtal baserat på 1500mil/år på en D2:a MY13. Med tanke på att jag troligen inte kommer köra så långt så kanske det inte var en så bra deal. Å andra sidan verkar det som om man får överskrida miltalet med 500mil/år och således kan man "få" 6000mila servicen också för detta priset - ifall ens körförhållanden skulle ändras.
Om du läser avtalet bör det framgå att du kan få betala extra (att avtalet och månadskostnaden räknas om) om du vid servicetillfällena kört längre än du har avtalat om.
Om du t.ex kört 1900 mil första året klarar du dig nog med hänvisning till de 500 milen över.. men du får inte de "extramilen" tillgodo. Så om du vid nästa års-service kört 3600 mil blir det en uppräkning av ditt avtal.. så tolkade jag mitt avtal på den D3:a MY13 som jag hämtade ut i början av januari. Jag kör däremot mer och har avtal på 2700 mil per år och betalar ca 270kr/mån för det.
Användarvisningsbild
av V9097
#733316
joel80 skrev:Jag kör däremot mer och har avtal på 2700 mil per år och betalar ca 270kr/mån för det.
Jag tecknade just ett serviceavtal på 2700mil/år och kommer betala 313:- för det. Ingen stor skillnad mot 270:-, men det fanns alltså lite prutmån även på serviceavtalet? Eller skiljer det mellan olika regioner?
Användarvisningsbild
av joel80
#733356
V9097 skrev:
joel80 skrev:Jag kör däremot mer och har avtal på 2700 mil per år och betalar ca 270kr/mån för det.
Jag tecknade just ett serviceavtal på 2700mil/år och kommer betala 313:- för det. Ingen stor skillnad mot 270:-, men det fanns alltså lite prutmån även på serviceavtalet? Eller skiljer det mellan olika regioner?
Kanske skiljer på samma sätt som med verkstadspriser. Jag finns i Gävle... Men du.. det kanske är ungefär samma pris.. jag är egenföretagare och tänker det mesta efter avdragen moms.. Med moms är det strax över 330kr.

Fick "silverpaketet" hos återförsäljaren som innebar att jag i det priset när det är dags för service kan plocka ut en hyrbil. Tyckte jag lät bra.. vill inte bli stående bil-lös under servicedag.

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]