Sida 1 av 2

Skenande 2,4d brev från Volvo

Postat: lör 12 jun 2010, 23:03
av storfiskarnizze
Japp så låg brevet från Volvo i brevlådan häromdagen. Naturligtvis kollade jag omedelbart oljenivån i min MY08 som endast gått 600 mil. Jodå oljenivån låg rejält över max så det blev besök på volvoverkstaden. Hummande grabb som försovit sig en halvtimme gjorde att jag fick vänta i onödan för det första. Oljenivån var för hög och olja utsögs med hjälp av en käck slang ner i oljestickhålet. Dator anslöts och nåt slags ny mjukvara laddades ner. MEN MEN enligt min mening borde ALL olja i motorn bytts ut eftersom den ju spätts ut med dieselolja !!!! Ack nej det var lögn att få detta gjort. Utspädd motorolja kan knappast var nyttigt för en motor eller hur ? Att inte Volvo gör detta på ren goodwill är uselt. Ni som skall in med era bilar framöver, tjata lite mer än jag orkade kl 07:15 på morgonen.

Re: Skenande 2,4d brev från Volvo

Postat: sön 13 jun 2010, 08:09
av VolvoB20
storfiskarnizze skrev:Japp så låg brevet från Volvo i brevlådan häromdagen. Naturligtvis kollade jag omedelbart oljenivån i min MY08 som endast gått 600 mil. Jodå oljenivån låg rejält över max så det blev besök på volvoverkstaden. Hummande grabb som försovit sig en halvtimme gjorde att jag fick vänta i onödan för det första. Oljenivån var för hög och olja utsögs med hjälp av en käck slang ner i oljestickhålet. Dator anslöts och nåt slags ny mjukvara laddades ner. MEN MEN enligt min mening borde ALL olja i motorn bytts ut eftersom den ju spätts ut med dieselolja !!!! Ack nej det var lögn att få detta gjort. Utspädd motorolja kan knappast var nyttigt för en motor eller hur ? Att inte Volvo gör detta på ren goodwill är uselt. Ni som skall in med era bilar framöver, tjata lite mer än jag orkade kl 07:15 på morgonen.
Hur kör du för att lyckas få ned diesel i oljan? (Läste i tidningen att dieseln tog sig ned under extremt långa perioder av tomgångsköning) Jag har motsatt problem jag får fylla på olja för nivån sjunker :-O)

Re: Skenande 2,4d brev från Volvo

Postat: sön 13 jun 2010, 12:51
av storfiskarnizze
Enligt Volvoverkstaden är det utbränningen av partikelfiltret som spökar vilket medför att överskottsdiesel via ett rör släpps ut i vevhuset. Problemet skall enligt Volvo vara löst efter nedläsning av ny mjukvara till bilens motorstyrenhet. Mängden diesel som sprutas in vid utbränning av pertikelfiltret skall nu vara reducerad.

Re: Skenande 2,4d brev från Volvo

Postat: sön 13 jun 2010, 20:19
av Psyko
Det mest troliga är att det fyllts på för mycket olja vid ett olje byte.

Re: Skenande 2,4d brev från Volvo

Postat: sön 13 jun 2010, 21:27
av CarMan
om man avbryter renbrännignge flera gånger i rad så är risken stor att olje nivån ökar kraftigt (nu vet ju föraren inte när deta sker tyver)
kan säkert hända under andra "konstiga" omständigheter också, men det fins nån ny mjukvara som ska förhidra detta (berörda kunder får brev)

Re: Skenande 2,4d brev från Volvo

Postat: sön 13 jun 2010, 21:44
av VolvoB20
CarMan skrev:om man avbryter renbrännignge flera gånger i rad så är risken stor att olje nivån ökar kraftigt (nu vet ju föraren inte när deta sker tyver)
kan säkert hända under andra "konstiga" omständigheter också, men det fins nån ny mjukvara som ska förhidra detta (berörda kunder får brev)
storfiskarnizze skrev:Enligt Volvoverkstaden är det utbränningen av partikelfiltret som spökar vilket medför att överskottsdiesel via ett rör släpps ut i vevhuset.
Vad är det för "rör" som förbinder avgasröret med vevhuset ?:-/ ?:-/ ?:-/ ?:-/ den extra dieseln som behövs för renbränningen sprutas ju sent i förbänningsfasen för att höja avgastempen.

Vad skulle det vara för rör ???? Kan någon förklara. Kommer det via EGR till insuget och sedan baklänges genom vevhusventilationen från isnuget och ned ?:-/ ?:-/ ?:-/

Re: Skenande 2,4d brev från Volvo

Postat: sön 13 jun 2010, 21:49
av Momentum
CarMan skrev: (nu vet ju föraren inte när deta sker tyver)
Ja visst är det synd att man inte lägger upp ett info om detta i displayen

Re: Skenande 2,4d brev från Volvo

Postat: mån 14 jun 2010, 12:46
av storfiskarnizze
hej igen
ja jag vet inte vad det är för rör ner till vevhuset men det var ungefär den förklaring jag fick av verkstadspersonalen på Ahlberg Bil i Karlshamn. Det går säkert att luska vidare på detta för den som är
väldigt nyfiken på hur det fungerar mer exakt.

Re: Skenande 2,4d brev från Volvo

Postat: mån 14 jun 2010, 14:57
av VolvoB20
storfiskarnizze skrev:hej igen
ja jag vet inte vad det är för rör ner till vevhuset men det var ungefär den förklaring jag fick av verkstadspersonalen på Ahlberg Bil i Karlshamn. Det går säkert att luska vidare på detta för den som är
väldigt nyfiken på hur det fungerar mer exakt.
CarMan som vet allt om volvo kan väl förklara.....

Re: Skenande 2,4d brev från Volvo

Postat: mån 14 jun 2010, 14:58
av VolvoB20
Momentum skrev:
CarMan skrev: (nu vet ju föraren inte när deta sker tyver)
Ja visst är det synd att man inte lägger upp ett info om detta i displayen
Det finns ju inte ens tempmätare längre.... knappt troligt att volvo skulle visa detta då.