Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ztaffans
#412945
Någon som haft dettta problem före mig? Lämnat in bilen? Åtgärd?
Vibrationerna från motorn får instumentbrädan att vibrera. Ljudet låter framför allt från mitten på brädan strax ovanför mittre luftinblåsen.
Det går över om man lägger handen ovanpå instrumentbrädan. Inget stort fel men ett otroligt irriterande ljud som stör mig mer och mer :evil:
Vibrationerna är som värst vid låga varvtal och naturligtvis värre när man belastar motorn på just låga varvtal.
Värst från 1200 - 1650 rpm.
#412966
Yes..i mitt fall var det luftintagen/matningen dit som lät. Det kan fortfarande återkomma men jag orkar inte åka tillbaks längre. Har gjort en "att åtgärda"-lista som verkstan får fixa vid service (börjar bli en del punkter på)
av Mr T
#412967
Hyffsat välkänt problem.

På min bil bytte de "locket" till instrumentpanelen vilket tog ca en dag.

Men det är fortfarande något som skramlar ibland, dock betydligt mindre nu än förr.

En del jag pratat med som haft problemet har också märkt att det skramlar oftare när bilen är genomvarm, alternativt på sommaren när den stått i solen jmfrt med en kall vinterbil. Så var min bil också.

Riktigt irriterande faktiskt =)

//Mr T
Användarvisningsbild
av Mats
#412983
Jag har samma problem på min bil. Om man lägger handen precis innan larmdioden så tystnar det.
Det stämmer att ljudet bara är när det är varmt. Hör ingenting på vintern.
/Mats
#412985
prova lägg handen på gallret framme vid vindrutan. Slutar det??
Jag påpekade det 1,5 år sedan. Finns en åtgärd (om det är gallret). Dom sprayar lite silicon!! Har ej hjälp för mig, så nu får dom riva hela brädan och skruva fast.
#413012
Jag har en kollega (har skrivit om detta i en likande tråd) som också hade detta problem. PÅ servicen lade de in en tunn gummilist i skarven där i-brädan möter vindrutan. Tydligen så slutade ljudet av det. Det var inget som syntes eller så och mekanikern hävdade att om det började låta igen så skulle de riva mer och ev öppna upp I-brädan. kanske är detta en standartdåtgärd som det finns en standardlösning för?
av V70II
#417090
Mats skrev:Jag har samma problem på min bil. Om man lägger handen precis innan larmdioden så tystnar det.
Det stämmer att ljudet bara är när det är varmt. Hör ingenting på vintern.
/Mats
Dette har jeg og erfart. Lette lenge etter lyden og trodde en stund at det var panelet over midtkonsollen, men å legge en finger på alarmdioden (eller den plastkappen som omgir den) tar bort lyden. Hørtes ikke ut som om dette var kjent for min Volvo-forhandlere...

--
Gøran
av AndS
#417223
Har skrivit om det i en annan tråd.
Felet uppträder när utomhustemperaturen ligger så högt ute att luftkonditioneringen kör in kall luft, samtidigt så skiner solen in genom framrutan och värmer instrumentpanelen och man ligger på varvtal mellan ca 1300-1800varv.
Har haft bilen inne 2ggr under förra året, men sedan blev det höst/vinter och felet uppträder inte. Men, men, nu när tempen varit över 20grader ute och solsken har det kommit tillbaka så det blir nytt försök vid nästa service.
Det är otroligt irriterande vibrationsljud.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]