Sida 1 av 2
Varför slutar Volvo med 2.4D, egentligen?
Postat: sön 02 maj 2010, 20:35
av Spid3r
Är det någon som har fakta kring varför Volvo slutar med 2.4D? Inga spekulationer.
Personligen tycker jag att det är en underbar motor, en mycket bra kombination mellan bränsleekonomi och prestanda.
Re: Varför slutar Volvo med 2.4D, egentligen?
Postat: sön 02 maj 2010, 20:57
av s6025t
2.4d har en miljöklass som är 2005PM nya D3 har Euro5 som är nyare o hårdare krav sen är D3 snålare o har mindre Co2 utsläpp så den är ju billigare i drift o skatt 2.4d har 159g/km Co2 mot 144g/km Co2 för D3
Re: Varför slutar Volvo med 2.4D, egentligen?
Postat: sön 02 maj 2010, 21:02
av olofgeo
En anledning är skattesatsen i många länder som går på cylindervolm, 2L är en kritisk gräns.
Skillnaden till D5 är för liten(står ju till och med D5 på kåpan på 2.4d)
Re: Varför slutar Volvo med 2.4D, egentligen?
Postat: sön 02 maj 2010, 21:04
av knicklas
Biltillverkare kommer så småningom (tror det var 2014) få straffavgifter för modeller med utsläpp över 140 g/km. Fattade för att D3:an skulle ligga på 139 gram. Kan ha fel dock?
Re: Varför slutar Volvo med 2.4D, egentligen?
Postat: sön 02 maj 2010, 21:33
av Racetwin2
olofgeo skrev:En anledning är skattesatsen i många länder som går på cylindervolm, 2L är en kritisk gräns.
Skillnaden till D5 är för liten(står ju till och med D5 på kåpan på 2.4d)
Ja det är ren mjukvara som skiljer mellan 205 resp 175-hästaren - det ser man lätt i denna jämförelse: Indentiska upp till 3000 varv.
Tror Volvo har en utmaning i att sälja mindre motorer som man som kund förmodligen får betala lika mycket som för dagens starkare och större motorer. Miljömässigt känns det bra men psykologiskt känns det sådär....
Å andra sidan säger den nya nomenklaturen att Volvo kommer att ha dieslar märkta D8 på upp till 325 Hk om man får tro Volvo Cars nya emblemstrategi. Se länk nedan. Så kanske finns hopp om att de starkare motorerna kan behållas? Kanske kommer ännu kraftigare dieslar. Finns ju några hål att täppa till upp till Audi 4,2 TDI eller BMW 535D
https://www.media.volvocars.com/se/enha ... iaid=32172
Re: Varför slutar Volvo med 2.4D, egentligen?
Postat: sön 02 maj 2010, 21:35
av Vfrrr
skiljer väl en turbo mellan 2.4d 175 och D5 205?
Re: Varför slutar Volvo med 2.4D, egentligen?
Postat: sön 02 maj 2010, 21:40
av s6025t
Det är helt andra turboaggregat på D5 205 jämfört med 2,4d 175 D5 har dubbelturbo ett mindre som laddar vid låga varv o ett större som tar över vid 3000 varv när 2,4d börjar tröttna så det skiljer mycket mer än mjukvara......
Re: Varför slutar Volvo med 2.4D, egentligen?
Postat: sön 02 maj 2010, 21:46
av Racetwin2
s6025t skrev:Det är helt andra turboaggregat på D5 205 jämfört med 2,4d 175 D5 har dubbelturbo ett mindre som laddar vid låga varv o ett större som tar över vid 3000 varv när 2,4d börjar tröttna så det skiljer mycket mer än mjukvara......
Lustigt att man lyckats få de så lika trots att det skiljer i hårdvara? Men som ni skriver - D5:an har dubbelturbo. Det är väl det som gör att den orkar det lilla extra.... Tack för rättelsen :)
Re: Varför slutar Volvo med 2.4D, egentligen?
Postat: sön 02 maj 2010, 22:28
av frippe87
Rätta mig om jag har fel, men den nya 2.4D med 163 hk har väl oxå dubbelturbo? Då borde det ju bara vara mjukvara som skiljer. Men denna motor finns bara i xc modeller tror jag. Man får samma prestanda vid bsr trim för D5 205 o 2.4D 163.
Re: Varför slutar Volvo med 2.4D, egentligen?
Postat: sön 02 maj 2010, 22:53
av Linqid
frippe87 skrev:Rätta mig om jag har fel, men den nya 2.4D med 163 hk har väl oxå dubbelturbo? Då borde det ju bara vara mjukvara som skiljer. Men denna motor finns bara i xc modeller tror jag. Man får samma prestanda vid bsr trim för D5 205 o 2.4D 163.
Yes, den 2.4D AWD (163/420) som erbjuds till XC60/70 har dubbelturbo, och är identisk med D5 men med annan mjukvara.