Sida 1 av 1

väghållning...

Postat: lör 17 apr 2010, 10:58
av Bitez
Här kommer en fråga till alla kunniga. Finns det ngt sätt att påverka upplevelsen av väghållning... Jag förväntar mig ingen bmw känsla, men den kan bli definitivt roligare att köra. Ibland så kostar saker mer än de smakar, o då är det ointressant för min del. Vad kan jag göra för en skaplig peng för att förbättra körupplevelsen...

vore tacksam för svar...
(ps. vet att v70 har en sport utförande, men ej provkört)

Re: väghållning...

Postat: lör 17 apr 2010, 11:19
av borstarmicke
Sänkningssats med tex koni-dämpare o nya fjädrar... på bekostnad av komfort dock.

Re: väghållning...

Postat: lör 17 apr 2010, 13:39
av Amli
Four-C chassi. Helt suveränt.

Re: väghållning...

Postat: lör 17 apr 2010, 14:22
av Racetwin2
Om vi pratar pang för pengarna så skulle jag rekommendera i följande ordning: 1:Däcktryck 2,7-3 kg. 2:hårdare Dämpare + fjädrar(ev sänkning). 3:styvare krängningshämmare (finns volvo original som är till sportbiarrit). 4:däck + fälgar.

Re: väghållning...

Postat: lör 17 apr 2010, 14:46
av Bitez
Amli skrev:Four-C chassi. Helt suveränt.
four-c går väl inte o eftermontera... Men jag ska faktiskt fundera på sänkningen. Jag undrar om bara om skillnaden blir dag o natt.. eller om skillnaden blir minimal... Det var ju vad jag menade med ibland kostar saker mer än de smakar...

däck är ju lite tråkigt o köpa nu, jag har knappt kört 200mil med mina orginal, får ju inget för dom om jag vill sälja, så lite synd och byta däck nu... Lite förnuft bör jag väl ha ;)

satsen ska jag fundera på, det vore väldigt kul om om det blev lite hårdare chassi, att liksom hela bilen följde med vid ett snabbt filbyte, än att den börjar svaaaajjjjjaaaa... :)))))))))))))))

Re: väghållning...

Postat: lör 17 apr 2010, 16:48
av Racetwin2
Bitez skrev:
Amli skrev:Four-C chassi. Helt suveränt.
four-c går väl inte o eftermontera... Men jag ska faktiskt fundera på sänkningen. Jag undrar om bara om skillnaden blir dag o natt.. eller om skillnaden blir minimal... Det var ju vad jag menade med ibland kostar saker mer än de smakar...

däck är ju lite tråkigt o köpa nu, jag har knappt kört 200mil med mina orginal, får ju inget för dom om jag vill sälja, så lite synd och byta däck nu... Lite förnuft bör jag väl ha ;)

satsen ska jag fundera på, det vore väldigt kul om om det blev lite hårdare chassi, att liksom hela bilen följde med vid ett snabbt filbyte, än att den börjar svaaaajjjjjaaaa... :)))))))))))))))
Det borde inte vara en jättekostnad med fjädrar plus dämpare. Finns säkert någon som har erfarenhet av kostnad för detta. Kolla styling-sektionen. Där finns en del bilder vet jag på de som sänkt. Jag skulle inte behålla originaldämparna för bara fjädrar gör inte mycket för väghållningen. Det är mer en utseendesak. Dessutom skall dämparna vara anpassade till den kortare fjädringsvägen. Originaldämparna är väldigt mjukt satta i både retur och kompressionsdämning.

Re: väghållning...

Postat: lör 17 apr 2010, 21:18
av opA
Emiljonsson7 skrev:Det borde inte vara en jättekostnad med fjädrar plus dämpare. Finns säkert någon som har erfarenhet av kostnad för detta. Kolla styling-sektionen. Där finns en del bilder vet jag på de som sänkt. Jag skulle inte behålla originaldämparna för bara fjädrar gör inte mycket för väghållningen. Det är mer en utseendesak. Dessutom skall dämparna vara anpassade till den kortare fjädringsvägen. Originaldämparna är väldigt mjukt satta i både retur och kompressionsdämning.
H&R sänkningsfjädrar + sport-dämpare ( eller vad dom kallades ) gick på närmare 15.000 kr till min V50.. om det inte är en jätte kostnad får väl var man avgöra.

Dom jag pratat med ( Min "privatverkstad", Volvo samt diverse firmor ) har sagt att är det inget fel på dämparna finns de ingen anledning att byta dessa.. varför riskera en viss del av komforten när org. dämparna kan spara dig lite pengar.. bättre att lägga pengar på kräningshämmare samt / alternativt fjäderbensstag..

Men.. jag är ingen expert på detta.. Emil verkar ha bättre koll på detta, ger bara min blick på det hela :)

Re: väghållning...

Postat: lör 17 apr 2010, 23:17
av kave
Det låter enklare att köpa rätt bil från början om man inte gillar bilens uppträdande.
Personligen tycker jag Volvo fått till balansen väldigt fint på bilarna. De är lätta att få att gå åt precis rätt håll och det är då inget fel på väghållningen.
Om vi talar kommunikation mot föraren, eller hur nervös bilen är så är det givetvis annorlunda i en Volvobil än bayrarna.
Mitt tipps är större hjul och lägre profil hos däcken om du nu inte ska köpa rätt bil för dig direkt.

Re: väghållning...

Postat: sön 18 apr 2010, 10:32
av Racetwin2
kave skrev:Det låter enklare att köpa rätt bil från början om man inte gillar bilens uppträdande.
Personligen tycker jag Volvo fått till balansen väldigt fint på bilarna. De är lätta att få att gå åt precis rätt håll och det är då inget fel på väghållningen.
Om vi talar kommunikation mot föraren, eller hur nervös bilen är så är det givetvis annorlunda i en Volvobil än bayrarna.
Mitt tipps är större hjul och lägre profil hos däcken om du nu inte ska köpa rätt bil för dig direkt.
Fast nu vill Bitez ha bättre väghållning och däck och fälg ger i princip ingen bättre väghållning alls om han inte samtidigt byter dämparna. Däcken gör ingen nytta om du inte kan utnyttja greppet i dem. Dessutom är däck och fälg en av de största kostnaderna att byta ut. I prio-ordning är dämparna och däcktryck viktigast. Därefter kommer fjärdrar, krängningshämmare, och sist skulle jag säga däck och fälg.

Tyvärr är det så att bättre väghållning och komfort inte går ihop. Man får göra en personlig avvägning av hur mycket man är beredd att kompromissa på komforten för att få den bättre väghållningen. Och att tex bara sänka 50mm och tro att man får bra väghållning är en fantasi. Stenhårda fjädrar är inte lika med bättre väghållning.

Om man bara är intresserad av utseende hade jag bara rekommenderat nya däck plus fälg plus sänkning utan nya dämpare eller krängningshämmare.

p.s. Volvos sportchassi borde kunna gå att eftermontera. Det är ljusår i skillnad mot original och är en billigt tillval. Då får du styvare och kortare fjädrar, hårdare kompression och returdämpning plus styvare krängningshämmare. Borde vara relativt billigt att eftermontera. Någon har säkert artikelnummren på delarna.

Re: väghållning...

Postat: sön 18 apr 2010, 11:59
av Bitez
hmmm... Jag ska se om jag får provköra en med sportchassi.. Min tidigare bensinare upplevde jag som helt underbar, mycket mera stabil, jag tyckte det i.af. Min diesel har en tendens till att uppföra sig lite nervöst... Men men.

Jag tycker även att jag spinner loss så fort jag petar på gaspedalen, men allt bara tar slut efter 100km/h... kanske ngt diesel fenomen