Sida 1 av 1
Faktiskt kostnad etanol/bensin tjänstebil
Postat: sön 14 mar 2010, 16:16
av Bluff
Tja
Satt och funderade. Om man kör tjänstebil, vad blir den faktiska nettoskillnaden på lönekontot om man kör miljöare i stället för bensinare/disel.
Kan någon räkna på mitt exempel?!?
Lön: 25000
Skatt: 31%
Bilar: Etanol för 330 000 kr, bensin för 330 000 kr.
Tacksam för svar!
/Johan
Re: Faktiskt kostnad etanol/bensin tjänstebil
Postat: sön 14 mar 2010, 17:11
av JimmyK
Bluff skrev:Tja
Satt och funderade. Om man kör tjänstebil, vad blir den faktiska nettoskillnaden på lönekontot om man kör miljöare i stället för bensinare/disel.
Kan någon räkna på mitt exempel?!?
Lön: 25000
Skatt: 31%
Bilar: Etanol för 330 000 kr, bensin för 330 000 kr.
Tacksam för svar!
/Johan
Förmån för en bensin/diesel är 4358kr/mån din netto kost 1350kr
Förmån för en etanol 3691kr/mån din netto kost 1144kr
Förmån för en biogas 3025kr/mån din netto kost 937kr
Allt är räknat på en marginalskatt om 31% samt att alla bilar kostar 330kkr. Vid miljöbil utgåtberäkningen ifrån motsvarande vad en bensinbil kostar även om miljöbilen är dyrare.
Sen får du lägga till vad ditt privat bränle kostar utifrån vad de olika bilarna drar för att få en korrekt netto kost
Re: Faktiskt kostnad etanol/bensin tjänstebil
Postat: sön 14 mar 2010, 22:54
av Bluff
Varför har man inte räknat mer på detta tidigare... Om man bortser från miljöaspekten så är det ju nästan ingen anledning till att välja miljöbil när det är så liten skillnad i kostnad. Man får ju lite mer att välja på när man väljer bland både etanol/bensin och disel... För visst är det ingen skillnad på diselbilar?
/Johan
Re: Faktiskt kostnad etanol/bensin tjänstebil
Postat: mån 15 mar 2010, 00:13
av Guligan
Det beror ju lite på vilken inkomst i övrigt man har. De flesta med bilförmån kommer över brytpunkten för statlig skatt. Det innebär att marginalskatten ökar med 20 procentenheter. I exemplet ökar därmed differenserna med närmare 65%. Har man förvärvsinkomster (inkl bilförmån) överstigande 532 700 kr så blir det värnskatt på 5 procentenheter, och i exemplet ovan så ökar differenserna med 81%.
Ska man dra någon slutsats från detta så kan man säga att vid val av förmånsbil så bör höginkomsttagare som kör få privatmil välja en flexifuel och låginkomsttagare som kör en del privat bör välja en lågförbrukande diesel.