Sida 1 av 1

Repor

Postat: lör 13 mar 2010, 17:28
av Datarolf
Hur petig ska man vara? Min ett halvt år gamla XC70 har fått lite minimala repor i lacken på höger framflygel i samband med närkontakt med inte alltför ren snö och is. Reporna syns om man letar efter dem, och består mest av skrapmärken i lackens yttersta ytskikt, alltså i klarlacken och inte i färgskiktet såvitt jag kan bedömma.

Eftersom bilen ändå ska in för att reparera plasten i hjulhuset som sprack vid samma dikesbesök är frågan om man ska agera på lackskadan i samma försäkringsärende (som inte säkert blir något ärende eftersom kostnaderna kan hållas under självrisken) eller om man bara ska låta märkena vara?

Vad säger expertisen. Ska man åtgärda även små repor på en så här ny bil?

Re: Repor

Postat: lör 13 mar 2010, 17:44
av opA
Det är väl klart att alla repor ska lagas så fort så möjligt.. och nu när du till och med reagerar tillräckligt mycket för att skapa en tråd på forumet för detta så ska du självklart få det lagat annars kommer du störa dig på reporna varje gång du går förbi bilen :)

( Nu är jag ingen expertis.. men säger bara min åsikt :) )

Re: Repor

Postat: lör 13 mar 2010, 19:59
av XC90_Executive
Är det bara ltei smårepor går det säkert att bara polera bort det. Så ta upp det med och få den polerad!

Re: Repor

Postat: lör 13 mar 2010, 20:41
av rd350
Bättre polera än att få nyansskillnad på en omlackad skärm....

Re: Repor

Postat: lör 13 mar 2010, 23:25
av P1800
Om lackeraren kan sitt jobb och vill vara noggrann så blir det ingen nyansskillnad på en ny bil. Delar av bilen som front och bakre stötfångarhölje är säkerligen lackerade av underleverantören.

Om det skulle vara svårt att hitta rätt nyans kan man fixa det genom att tona ut den nya baslacken i en diffus övergång på en oskadad yta, Hela ytan klarlacks sedan. Om det är en stor skada på t ex en skäm kan man tona in bättringen på den oskadade dörren. Detta benämns som "meryta" i skaderegleringen.

(Så är min gamla 780 Bertone -87 bättrad pga stenskott på bakre hjulhuskanterna. Det finns ingen som kan upptäcka detta! Bilen är riktigt fin med originallack och MHRF-försäkrad med mycket beröm antecknat i protokollet från försäkringsbesiktningen.)

Re: Repor

Postat: tis 23 mar 2010, 11:28
av Datarolf
Tack för svaren ovan.

Var på skadebesiktning idag och lät expertisen titta på reporna. Eftersom skadorna på hjulhuset + plasten som ska föreställa aluminiumplåt motiverade utbyte som kostar mer än självrisken på försäkringen, blir det åtgärd av reporna också.

Vad jag förstår målar man bara i reporna ytterst lokalt, medan däremot hela plåtdetaljen klarlackas på nytt. Får se hur det artar sig.

Skräp att man inte kan få en riktig aluminiumplåt under en XC70. Plasten var ju inte mycket att hänga i julgranen då den behöver bytas efter kontakt med lite snö och is. Det lär väl inte bli mycket kvar av den om bilen händelsevis skulle få verklig markkontakt.

Re: Repor

Postat: ons 24 mar 2010, 16:00
av kave
Datarolf skrev: Skräp att man inte kan få en riktig aluminiumplåt under en XC70. Plasten var ju inte mycket att hänga i julgranen då den behöver bytas efter kontakt med lite snö och is. Det lär väl inte bli mycket kvar av den om bilen händelsevis skulle få verklig markkontakt.
Det finns ett skydd i alu att ha under motorn.
http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 382009.htm