Sida 1 av 6

Xenon i extraljus.

Postat: tis 16 feb 2010, 22:11
av rejsbo
Undrar om någon har konverterat till xenon i extraljus på sin V70II?
Vilket fabrikat köpte ni?
Styrka? 35w, 55w eller 70w?
Hur många K? 6000K, mer eller mindre??
Från vilken butik handlade ni.?
Har läst lite om att uppstartstiden kan variera mycket.
Har ni någon uppfattning om hur lång tid det tar innan en viss sort tänder upp i full styrka?
Upplevelse vs halogen?
Hur monterade ni?
Vill även veta om parkerings-hjälpen i fram, om den reagerar på extraljusen...
Är ni nöjda?
Missnöjda??

Jag vill höra en massa svar på detta....
Jag tänker konvertera tre stycken Hella 3003 rally, med blått glas,
Och vill inte bli missnöjd pga av felköp.

Re: Xenon i extraljus.

Postat: ons 17 feb 2010, 07:47
av snoddasD5
Finns enkelt svar köp 35w och kvalite istället för lägga pengarna på kina 50w eller 70w. Själv kör jag med Philips kit på ena bilen och Bosch orginal på andra. prata just med xenonkungen om tändtider vissa av dom billiga kan ha upp mot 15sek innan full styrka. men du gör ju som du vill

Re: Xenon i extraljus.

Postat: ons 17 feb 2010, 07:48
av snoddasD5
Glömde ju det om 50w och 70w skulle nu vara så bra varför använder inte NBB,Hella eller Bosch det??

Re: Xenon i extraljus.

Postat: ons 17 feb 2010, 08:39
av Lacke
Jag har 3st NBB ALPHA 225 HID i fronten (35W) och vid första påslaget tar det några sekunder innan dom lyser för fullt, men sedan tänder dom upp ganska omgående om dom inte varit släckta "en kvart"...
Jag tycker att 35W räcker och blir över då ljuset kan vara irriterande starkt mot vägskyltar och reflexer efter wirevägarna (innan dom blivit skitiga), ser man inte med det ljuset bör man nog lämna igen "lappen" 8)

Re: Xenon i extraljus.

Postat: ons 17 feb 2010, 08:59
av bjornw
Automotorsport gjorde ett test på Xenon konvertering av NBB Alpha 225 (och Bosch Navigator om jag minns rätt) hösten 2009. De fick ut enormt mycket ljus, mer än Alpha HID original, men något försämrad ljusbild.

Har själv konverterat fasta helljuslampan till Xenonkungen 50W. Visst är det en liten fördröjning vid första tändningen men den är inget problem, de ger gott om ljus direkt från start ändå. Även här är problemet att det inte går att rikta helljust som man vill och att ljusbilden blir lite försämrad. Mängden ljus ökar dock märkbart.

I extraljus som man kan ställa fritt och som har lite lägre krav på ljusbild så har jag svårt att se hur du kan misslyckas. Möjligen att det blåa glaset kan påverka färg och styrka negativt. Om du inte redan har lyktorna tycker jag du ska titta på NBB Alpha 225 halogen och konvertera de istället. Personligen tycker jag inte initiala fördröjningen är något att bråka om utan hade själv valt 50W eller därikring. Kvaliteten kan jag inte uttala mig om, våra 50W har hållt i ca 18mån utan problem.

Re: Xenon i extraljus.

Postat: ons 17 feb 2010, 09:29
av rejsbo
bjornw skrev:Automotorsport gjorde ett test på Xenon konvertering av NBB Alpha 225 (och Bosch Navigator om jag minns rätt) hösten 2009. De fick ut enormt mycket ljus, mer än Alpha HID original, men något försämrad ljusbild.

Har själv konverterat fasta helljuslampan till Xenonkungen 50W. Visst är det en liten fördröjning vid första tändningen men den är inget problem, de ger gott om ljus direkt från start ändå. Även här är problemet att det inte går att rikta helljust som man vill och att ljusbilden blir lite försämrad. Mängden ljus ökar dock märkbart.

I extraljus som man kan ställa fritt och som har lite lägre krav på ljusbild så har jag svårt att se hur du kan misslyckas. Möjligen att det blåa glaset kan påverka färg och styrka negativt. Om du inte redan har lyktorna tycker jag du ska titta på NBB Alpha 225 halogen och konvertera de istället. Personligen tycker jag inte initiala fördröjningen är något att bråka om utan hade själv valt 50W eller därikring. Kvaliteten kan jag inte uttala mig om, våra 50W har hållt i ca 18mån utan problem.
Hej.
Jag har redan inhandlat extraljusen, köpte tre helt nya i kartong, Hella rally 3003 , med kromad sarg. 930 kr för alla tre, på Tradera.
Eftersom priset var så bra, så tänker jag kosta på med xenonkonvertering.
Jag hade tre Hella 3000 i nosen på på min gamla 855, dock bara med 100w halogen, dom lyste upp bra,
men det ska tydligen bli en enorm skillnad med xenon....

Re: Xenon i extraljus.

Postat: ons 17 feb 2010, 10:00
av snoddasD5
Monterar du Xenon kommer du aldrig mer vilja ha halogen ett som är säkert. Efter jag satte xenon börja även lastbilarna blända av vid möte. Har Bi-xenon orginal sen satt Xenon på helljuset och 3st Bosch navigator Xenon har satt på skotern också Xenon.

Re: Xenon i extraljus.

Postat: ons 17 feb 2010, 10:12
av rejsbo
En sak jag inte kan förstå...
Vad har H-7-lampor för rätt att existera..??
Det är väl det sämsta skit som någonsin uppfunnits..?
Det är nog dom lamporna som gör att det åker omkring alltför många enögda bilar på gator och vägar...

Re: Xenon i extraljus.

Postat: ons 17 feb 2010, 10:22
av rejsbo
snoddasD5 skrev:Monterar du Xenon kommer du aldrig mer vilja ha halogen ett som är säkert. Efter jag satte xenon börja även lastbilarna blända av vid möte. Har Bi-xenon orginal sen satt Xenon på helljuset och 3st Bosch navigator Xenon har satt på skotern också Xenon.
På fredag får jag testa hur det är att köra långtradare med xenon, ska köra upp till Sundsvall, och nya bilen har visst fått sex stycken xenonlampor på taket...
Det ska bli spännande...

Re: Xenon i extraljus.

Postat: ons 17 feb 2010, 10:31
av poseidon
Långtadare? Är det V70 med boggiesläp? :P