Sida 1 av 1
Volvos däckval
Postat: lör 13 feb 2010, 08:27
av sorsj
Våra två senaste V70 D5 (my -06, my -10) har angiven toppfart 225 km/h. Behöver alltså hastighetsklass V (=240 km/h) på däcken. Men båda har nylevererats med W-däck (270 km/h). Vad jag förstår så har W-däcken styvare slitbana men mjukare slitgummibeläggning - alltså antagligen stötigare gång och sämre slitstyrka. Dessutom är de aningen dyrare. Varför nylevererar Volvo bilen med överdimensionerade och dyrare däck som dessutom har komfort- och livslängdsnackdelar? Bilbranschen brukar ju räkna noga på sina kostnader.
Re: Volvos däckval
Postat: lör 13 feb 2010, 08:51
av Racetwin2
Spekulerar bara lite
En egen teori är att Volvo har ett samarbete med Polestar och att de skall kunna leverera en bil som faktiskt klarar mer än 240 km/h vilket inte är omöjligt med de värsta Polestartrimmen. Min 2,5FT skall göra ca 235 original i och med att toppfatsspärren med automatik var borttagen från fabrik. Den har också 225/55 R17 W. Kanske är marginalen för liten till den tillåtna maxgränsen?
En annan teori kan vara att däck med den profilen kanske är högvolymare med just W-kodningen och därmed billiga för Volvo att köpa in än ett mer "udda" däckvarianter. Kan också ha med däckens klassning för maxvikt att göra etc.
Vinterdäcken levereras ju med kodning för 160 km/h om jag inte minns fel vilket är märkligt.
Re: Volvos däckval
Postat: lör 13 feb 2010, 09:14
av XC90_Executive
Emiljonsson7 skrev:Vinterdäcken levereras ju med kodning för 160 km/h om jag inte minns fel vilket är märkligt.
Inte alla! Mina vinterdäck har märkning W (270)! :D
Re: Volvos däckval
Postat: lör 13 feb 2010, 09:56
av Racetwin2
:twisted: schyssta bananer Executive! Då kan resan till fjällen gå på halva tiden he he. Gissar att det är kontinentala friktionsdäck?
Re: Volvos däckval
Postat: lör 13 feb 2010, 10:01
av XC90_Executive
245/40 18" ContiWinterContact TS810 SPORT

-)
Re: Volvos däckval
Postat: lör 13 feb 2010, 10:22
av Steff 99
Emiljonsson7 skrev:Spekulerar bara lite
En egen teori är att Volvo har ett samarbete med Polestar och att de skall kunna leverera en bil som faktiskt klarar mer än 240 km/h vilket inte är omöjligt med de värsta Polestartrimmen. Min 2,5FT skall göra ca 235 original i och med att toppfatsspärren med automatik var borttagen från fabrik. Den har också 225/55 R17 W. Kanske är marginalen för liten till den tillåtna maxgränsen?
En annan teori kan vara att däck med den profilen kanske är högvolymare med just W-kodningen och därmed billiga för Volvo att köpa in än ett mer "udda" däckvarianter. Kan också ha med däckens klassning för maxvikt att göra etc.
Vinterdäcken levereras ju med kodning för 160 km/h om jag inte minns fel vilket är märkligt.
Det mest troliga är nog att priset vid inköp gäller, sedan så kan fabrikanten speca sina däck så att de blir så som man vill att de skall uppträda tillsammans med bilen.
BMW är ju ett kärt ämne att jämföra med, däck som är för BMW har en speciell märkning, en liten stjärna på däcksidan, man kan alltså köpa ett däck som har samma fabrikat storlek och hastighetsklass avsett för massmarkand och ett anpassat för BMW.
Re: Volvos däckval
Postat: lör 13 feb 2010, 15:38
av poseidon
Skulle tippa på att Volvo får däcken väldigt billigt från exempelvis Continental, de hoppas sedan på att vanliga svenssons köper samma däck som de haft förut vilket ger fina pengar i kassan.
Jag har W däck till min V50 2.0d oxå.....
Re: Volvos däckval
Postat: sön 14 feb 2010, 08:17
av AndS
Emiljonsson7 skrev:Spekulerar bara lite
En egen teori är att Volvo har ett samarbete med Polestar och att de skall kunna leverera en bil som faktiskt klarar mer än 240 km/h vilket inte är omöjligt med de värsta Polestartrimmen. Min 2,5FT skall göra ca 235 original i och med att toppfatsspärren med automatik var borttagen från fabrik. Den har också 225/55 R17 W. Kanske är marginalen för liten till den tillåtna maxgränsen?
En annan teori kan vara att däck med den profilen kanske är högvolymare med just W-kodningen och därmed billiga för Volvo att köpa in än ett mer "udda" däckvarianter. Kan också ha med däckens klassning för maxvikt att göra etc.
Vinterdäcken levereras ju med kodning för 160 km/h om jag inte minns fel vilket är märkligt.
Måste kolla med dig; din bil levererades med 225/55 17"? Orsaken att jag frågar är att 08-09:or levererats med 225/50 om man valt 17" och 98W (om jag minns rätt men den var typad med 94W). 225/50 var definitivt inga högvolymare utifrån priset vilket även Volvoverkstäderna bekräftade och de fick ge saftiga rabatter till missnöjda "egenbilägare" vid däcksbyten.
Re: Volvos däckval
Postat: mån 15 feb 2010, 00:43
av perhall
Ett däck med högre hastighetskod har ju en massa fördelar också. Det är alltid så med däck att varje egenskap som prioriteras upp innebär att andra egenskaper blir sämre, och vice versa. På S80-00 med 140 hk och 210 i toppfartspärr (vilket bilen knappt orkade upp till) var W-däck standardmonterade. De håller, skulle jag tro, bättre om man kör hårt än H-däck men sämre om man kör lugnt. De bullrar lite mer och går lite hårdare - men ger i gengäld bättre väghållning och styrrespons. Inga stora skillnader men de märks... förstår inte varför Conti så ofta skulle rea ut "överdimensionerade" däck till Volvo... /PH
Re: Volvos däckval
Postat: tor 18 feb 2010, 12:15
av lobbysleeper
Undviker att skapa en ny tråd när flera nu handlar om däck...
En V70 D5 AWD -08 registrerad med 245/40-18 97Y
Att då köra med vinterdäcken: 225/45-17 91T
Rätt eller fel? Godkänt eller farligt? osv...
Totalvikten är 2370kg på en sådan V70.
Är det minst 97 i lastindex som gäller? inga undantag.
91 täcker ju förvisso teoretiska totalvikten, men visst är det ändå för lågt? Vad skulle konstapeln/SBP säga som gör en kontroll och följer regelboken? (utöver risken för däckexplosion och fara för eget liv...)