Sida 1 av 1

Automat och liten motor

Postat: mån 08 feb 2010, 16:33
av Moody
Någon som har nåt bra svar på varför det inte går att kombinera de mindre motorerna (tex 2.0F eller 2.0D) med automatlåda?

Re: Automat och liten motor

Postat: mån 08 feb 2010, 16:43
av JimmyK
2,0F går att beställa med automat, Volvos 6 stegade Powershifts låda.

Re: Automat och liten motor

Postat: mån 08 feb 2010, 16:53
av rejsbo
Kan bero på att motorerna är för svaga.
Jag hade en 855 SE, 144 hk, med automat. Inte alls kul, man var tvungen att ligga på höga varv, för att få
något så när acc.

Re: Automat och liten motor

Postat: mån 08 feb 2010, 17:00
av Moody
JimmyK skrev:2,0F går att beställa med automat, Volvos 6 stegade Powershifts låda.
Sedärja, måste vara ganska nytt, trevligt

Re: Automat och liten motor

Postat: mån 08 feb 2010, 23:04
av Linqid
Moody skrev:
JimmyK skrev:2,0F går att beställa med automat, Volvos 6 stegade Powershifts låda.
Sedärja, måste vara ganska nytt, trevligt
Nja, har funnits ett ganska bra tag nu :)

Re: Automat och liten motor

Postat: tis 09 feb 2010, 08:20
av StringerBell
Det är dyrbart att erbjuda alltför många utrustningsalternativ. Visst passar en automatlåda en starkare motor bättre ur komfortsynpunkt, men Mercedes erbjuder automat till i stort sett varje motor o varje modell, t.ex.

Re: Automat och liten motor

Postat: tis 09 feb 2010, 19:07
av Racetwin2
Jag hade tidigare en 2,0F manuell och provkörde 2,0F med powershiftlådan när jag skulle byta bil. Måste säga att det funkade rätt ok. automaten är dessutom lite högre växlad än den hysteriskt låga manuella lådan. Nackdelen blir då att den känns lite mer seg.

Men Powershiftlådan är inte speciellt snabb i växlingarna men växlar å andra sidan nästan helt utan ryck så intrycket var ändå rätt OK. Provkör så får du känna själv. Mitt val föll till slut på 2,5FT p.g.a. motorn men valde då bort automaten då man har högvis med vridmoment och en trevlig utväxling i MY10 2,5FT. Prisskillnaden var mindre än man kan tro.

p.s. Även förbrukningen vid normal körning skiljer väldigt lite mellan 2,0F och den nya 2,5FT

Re: Automat och liten motor

Postat: ons 05 maj 2010, 18:18
av Tarsiger
JimmyK skrev:2,0F går att beställa med automat, Volvos 6 stegade Powershifts låda.
Eftersom jag hör till de många som väntar just på att Powershiftlådan ska komma till fler V70 och XC70 än 2.0F så tittar jag emellanåt på Volvos hemsida. Till min förvåning såg jag nyligen på
http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... gines.aspx
att det verkar som om Powershift nu helt försvunnit från V70-programmet, att dubbelkopplingslådan alltså inte finns kvar ens på V70 2.0F. Detta kan förstås bero på ett fel i hemsidan men det kan också vara symptomatiskt.
Det verkar ju som om Volvo har problem med Powershift, tekniska och/eller ekonomiska, eftersom den lådan under lång tid bara funnits till en enda modell i det storsäljande V70-programmet trots att Volvo är väl medvetna om att intresset för Powershift är mycket stort, även om denna tillsammans med Vovlos motorer inte är lika bränslebesparande som VW:s motsvarighet kallad DSG, vilken på t ex Golf ger mindre bränsleåtgång än manuell låda med samma motor.

Hoppas att länken ovan är klickbar, den blev förkortad i förhandsgranskningen.

Re: Automat och liten motor

Postat: ons 05 maj 2010, 23:25
av perhall
StringerBell skrev:Det är dyrbart att erbjuda alltför många utrustningsalternativ. Visst passar en automatlåda en starkare motor bättre ur komfortsynpunkt, men Mercedes erbjuder automat till i stort sett varje motor o varje modell, t.ex.
Men där är det ju omvänt, ingen manuell till flertalet motorer...
PH