Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#527039
Jag tackar för de väldigt bra beskrivning och tipsen gällande infästning till ventilgallret, Racetwin2!
Vi har tidigare, i vår S60-08, haft en lösning med en magnet monterad på instrumentpanelen. Det fanns ett utmärkt ställe mellan ventilgallren att sätta magneten på, som tyvärr försvann till nya V70II.
Jag hittade dock din guide och istället för att montera en navigatorhållare, så har jag satt en magnethållare (enklast möjliga gummerade magnet, från Kjell&Co) på den anpassade universalhållaren, enligt din instruktion.
Jag kan således återigen sätta dit navigator, eller någon av min eller flickvännens mobiler.

Gällande magnetinfästningen, så föredrar jag att slippa klicka fast navigatorn, så att man lätt kan plocka ned den i mitt konsolen när man parkerar bilen vid stranden på semestern. På vardagarna har jag satt dit mobilen, men vi får se om man behöver det nu, i nya bilen. Den har ju Blåtand, så man kan ha mobilen kvar i fickan.

Återigen, tack för bra och tydlig guide!
#527212
borstarmicke skrev:Kalasbeskrivning, tackar!
Kommer helt klart att kopiera din lösning, tycker inte heller om sugproppen i vindrutan.

Nu skulle man bara ha ett 12v-uttag dolt i facket bakom cd-spelaren istället för den korkade placeringen i mittkonsolen...känns som de monterat det snarare för att det måste finnas än att man skall använda det...

Jag har det.
Jag köpte på biltema deras "1 till 3" 12 volts cigg uttag som ger tre uttag. Detta satte jag fast med det medföljande dubbelhäftande tejpen på baksidan under "stereon.
Med den fick man en LÅNG kabel som jag drog/lade längs med sidn, mellan sätet och mitt-tunnel-konsolen och bak till bakre 12v uttaget som finns för baksätesanvändarna.

Så nu har jag 12 volt till GPS:en och ytterligare två enheter till om jag vill.
#527278
Om ni tittar lägst ned på sida ett på denna tråden så ser ni hur jag har kopplat in ett extra uttag fram utan att behöva dra massa extra kablar genom kupén. Allt ligger helt dolt bakom panelerna. Detta efter bra tips från Blådåren. Det enda som behövs är en voltmeter, lödkolv och vulktejp så är det gjort på under en timma. Dessutom gör man ingen åverkan på bilen. Du klipper alltså inte av kablar eller liknande utan löder på de befintliga. När du säljer bilen är det bara att klippa av de pålödda kablarna och linda med vulktejp.

Det enda som är noga är att mäta upp så att du inte lägger minus på plus och tvärtom. Det enklaste är att mäta i det bakre uttaget för att vara 100% säker att det är likadant kopplat i det nya uttaget. Tar 10 sekunder och då är man alltid säker på att det blir rätt.
#588319
Härligt. Ja det är riktigt bra detta forumet.
Jag har nu fimpat hela armen och limmat själva GPS-hållaren direkt på plattan. Nu sitter den i princip kloss an mot gallret. Detta då jag visste att jag aldrig kommer att montera den i rutan :)

Funkar fortfarande utan bekymmer. Har även dragit fram extra cig-uttag på denna nya bilen då jag flyttade allt från den förra.
#588460
Artnr
30669631
30669165
30656647
30656648

Är den gråa kontakten på bilden, en hane och en hona, samt fyra kabelbitar med kontakter
Då borde det gå att bygga en kontakt med avledning till ett 12v uttag samt "skarva" ihop befintligt matning till baksätet

Bild
(Lånar bilden hoppas det går bra)
Har inte gjort det själv ännu, men har prylarna - ca 50 kr
Bild
#588467
Jag tog aldrig isär kopplingen så jag vet faktiskt inte hur den ser ut i detalj.

Det absolute enklaste och snabbaste tror jag ändå är att skala kablarna och löda på direkt. Borde iaf gå att bygga ihop något av de artiklar du beskriver. Det är dock inga standardkontakter så jag nöjde mig med att löda :)
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]