Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#396626
12V finns bakom luckan som syns när man öppnar passagerardörren. Man stjäl 12V från en kabel som är spänningsatt när tändningen är på. Därmed är sugkoppslösningen på rutan inte så dum längre. Allt kablage går i spalten mellan vindruta och instrumentpanel och smiter snyggt in bakom luckan på högersidan.

Att ha permanenta sladdar härs och tvärs genom kupén skulle driva mig till vansinne
#396670
~Kalle~ skrev:Denna guiden är kanon! Jag kopierar över inlägget till Tips & Trix om det går bra?
Helt OK Kalle :D
#413823
Håller med Falk....

Själva monteringen kan man ju göra lite efter eget huvud, men när det kommer till el så kan det nog vara bra att göra rätt o riktigt.
Förhoppningsvis finns det någon som redan gjort detta som kan hjälpa till med tips o kort..... :roll:
#413841
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Kolla sista bilden i tråden !, där visar jag var du får ström med radioläge/tändning på !.
(Kablarna är till matning avbakre ciggutt)
Och får en fin chans att gömma kablarna!.
Brodits fästen monterar jag dagligen, stabila och gedigna, demonteras utan märken (beror iofs på demontören..)


Låter lite skumt att nalla ström bakom luckan till höger som föreslagits, är det uppkollat vad det går till??.
Finns bla ett kontaktstycke man ska ge fan i iaf, det är för nyckelavstängning av krock-kudde...
Man ska öht vara väldigt försiktig med att "nalla ström" i moderna bilar om man inte vet EXAKT vad kabeln matar !!.
Många matningar ligger över shuntar som mäter strömåtgång, drar det för mycket ström, eller drar ström vid "fel" tillfälle, PLING !!felkod!!!
#413863
blådåren skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Kolla sista bilden i tråden !, där visar jag var du får ström med radioläge/tändning på !.
(Kablarna är till matning avbakre ciggutt)
Och får en fin chans att gömma kablarna!.
Brodits fästen monterar jag dagligen, stabila och gedigna, demonteras utan märken (beror iofs på demontören..)


Låter lite skumt att nalla ström bakom luckan till höger som föreslagits, är det uppkollat vad det går till??.
Finns bla ett kontaktstycke man ska ge fan i iaf, det är för nyckelavstängning av krock-kudde...
Man ska öht vara väldigt försiktig med att "nalla ström" i moderna bilar om man inte vet EXAKT vad kabeln matar !!.
Många matningar ligger över shuntar som mäter strömåtgång, drar det för mycket ström, eller drar ström vid "fel" tillfälle, PLING !!felkod!!!
Kalas! Montering på i-brädan i kombination med den strömförsörjningen under mittkonsolen är perfekt. Jag vill ha navigatorn nära och ha "tryckavstånd" utan att böja mig fram.

Kort fråga bara: Gissar att det är den gråa anslutningen du menar på bilden? Det kanske går att se vilken som går till det bakre uttaget?
#413882
japp, det är det grå 2-poliga kontaktsycket jag menar, kablarna är röd/lila ,svart/lila, dom har bytt kabelfärger på nyare men kontaktstycket och dess placering är samma.
Nja, du ser inte vart kablarna går men jag vet att det är dom!.

Skala lite försiktigt och löd på kablar till ett löst cigg-uttag som du gömmer bakom panelen, då har du en hel och fin cigg-kabel när du ev plockar loss prylarna
#415560
Blådåren - Tack för superbra monteringstips för att koppla in ett extra cigarettuttag. Nedan resultat hade jag inte lyckats med utan de tipsen! Då var ett extra cigarettuttag monterat under instrumentbrädan på förarsidan :-) Jag köpte ett löst från Biltema (43228). Det var fiffigt och hade bl.a. en låsfunktion för stickproppen, dvs om du vrider stickproppen så låser den fast och sitter bättre. Ni som vill göra det ordentligt kan alltid borra och montera fast det permanent. Jag har valt att inte montera det permanent utran vill kunna ta bort det vid behov.

Först lossade jag plastpanelerna vid sidan av mittkonsolen efter blådårens tips. De sitter endast med clips. Skalade av kablar och lödde på två nya ledare. Skyddade allt med vulktejp.
Bild

Sedan förde jag genom de nya ledarna till förarsidan. Jag drog dem som visas i bilden så att de inte hamnar i vägen för växelvajrar etc.
Bild

Denna bild nedan visar bara schematiskt att jag dragit fram kablarna bakom panelen innan jag satte tillbaka den på förarsidan. Kablarna går givetvis bakom panelen.
Bild

I bilden nedan ser ni hur jag monterat fast det nya cigarettändaruttaget. Jag var noga med att inte ha kablar i vägen för ex rattstången.
Bild

Och här nedanär det färdiga resultatet. Smidigt och jobbet med uttaget var gjort på mindre än en timma.
Bild
#415591
Stiligt !!.

Tips ! om du enkelt vill ha kabeln lätt löstagbar men dold ändå, kan du lägga uttaget bakom luckan som finns bakom mittkonsollen!.

Lite rörigt beskrivit :???: men det finns en lucka bakom mittkonsollen , den sitter bara med clips och lossas lättast från hö sida när du öppnat hanskfacket.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]