Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#376299
Hej!

Jag tröttnade på sugkoppen på rutan och den hängande sladden till GPS:en som låg över instrumentbrädan. Tittade på Brodits grejer men tyckte de var dyra samt var rädd för problem då de monteras loss. Jag var rädd för bestående märken på den mjukare delen av I-brädan då Brodits grejer tvingas in mellan galler och den mjuka delen av brädan. Jag var även rädd att jag skulle ha sönder något då jag byter bil och måste ta bort fästet. En komplett monteringssats från Brodit skulle kosta en bra bit över 400kr. Hittade i stället en universal mobiltelefonhållare på Clas Ohlson för 49 kr (art.nr 32.1760). Ett kap! Kolla in passformen nedan. För att göra denna montering behöver du köpa hållaren från Clas Ohlson samt ta fram den lösa sugplattan som oftast följer med navigatorn.

Steg 1: Tag konsolen ur förpackningen. Sälva mobilhållaren kan du slänga, du behöver endast den lilla konsolen på bilden. Klipp/slipa sedan ned ytan så att den blir platt. Jag tog en avbitare och sedan ett slippapper. Tar bara 2 minuter med ett sandpapper. OBS! Lägg pappret påen plan yta när du slipar så att sugplattans dubbelhäftande tejp fäster ordentligt.

Klicka på bilderna om du vill se mer detaljerat

Bild

Steg 2: Klistra fast den lösa sugplattan som följer med navigatorn. Om plattan saknar dubbelhäftande tejp så kan du alltid ta dubbelhäftande matttejp eller liknande med bra häftförmåga. Jag valde faktiskt tvåkomponentslim för att få det att klara 50 gradig värme i kupén.

Bild

Steg 4: Passa in konsolen mellan ventilgallret och tryck till tills den klickar fast. Kolla passformen!!! :D Öppna ev sprintarna medan du trycker in så att de gränslar över gallret. Se till att det nedre stödet vilar mot kanten till ventilgallret som bilden visar.

Bild

Steg 5: Sätt fast GPS:en med sugkoppen på sugplattan i den vinkel du tycker passar bäst. Jag har valt den vriden åt vänster så att den är riktad mot föraren. Fördelen med att du har kvar kulledsfästet är att du kan rikta den i olika riktningar.

Bild

Steg 6: Klart! sitter på perfekt avstånd och du slipper kabeln över I-brädan. Det går dessutom lätt att demontera helt utan åverkan.

Bild

Jag har monterat idag och har inte provat att köra ännu men återkommer med en statusrapport senare om det fungerar bra. men 49 kr och 5 minuters arbete är det def värt :D
Senast redigerad av 4 Racetwin2, redigerad totalt 0 gång.
#376336
Kalasbeskrivning, tackar!
Kommer helt klart att kopiera din lösning, tycker inte heller om sugproppen i vindrutan.

Nu skulle man bara ha ett 12v-uttag dolt i facket bakom cd-spelaren istället för den korkade placeringen i mittkonsollen...känns som de monterat det snarare för att det måste finnas än att man skall använda det...
#376380
borstarmicke skrev:Kalasbeskrivning, tackar!
Kommer helt klart att kopiera din lösning, tycker inte heller om sugproppen i vindrutan.

Nu skulle man bara ha ett 12v-uttag dolt i facket bakom cd-spelaren istället för den korkade placeringen i mittkonsollen...känns som de monterat det snarare för att det måste finnas än att man skall använda det...
Bara att kopiera :D

Lite lägesrapport: Jag funderar nu på att flytta den ett steg åt höger efter att ha provat lite, i vänsterkant av det mittre passagerarspjället. Gör ca 5 cm skillnad mot bildena ovan. GPS:en kommer ändå vara vänd åt mitt håll och då skymmer den inte spjällen lika mycket samt att det blir mer utrymme mellan ratt och startknappen. Busenkelt att flytta så det är bara att känna sig fram. Den sitter bergstadigt också så inget skrammel eller skakande heller.

Ja, jag är också irriterad över 12-voltsuttagen. Använder faktiskt 12-voltsuttaget för passagerarna som sitter i mittkonsolen då jag inte vill åka med jalusifacket mellan förarstolarna öppet.
#376461
Sådär! Nu har jag flyttat GPS:en och hittat ett bra läge för mig. Den sitter nu i ventilgallret på passagerarsidan men armen är vänd åt förarplatsen och som ni kan se på de båda bilderna så är båda spjällen relativt "fria" vilket kan vara skönt när sommaren kommer. I den första monteringen så var det för trångt att komma åt startknappen. Dessutom skymde GPS:en spjället på förarsidan för mycket enligt min smak. Men det är individuellt vad som passar er bäst så pröva er fram.

Bild
Bild
#376760
Jag använder mig av Brodit.
Ett fäste på ung. samma ställe.
Man slipper "sugkloppan", och Tomtom:en kommer närmare instrumentbrädan, och vibrerar inte alls..
I mitt fäste ingår laddare, 12/24 volt, och en snabbanslutning till TMC:n.
http://www.brodit.se/productinformation ... iment=null
Snyggt och bekvämt, man behöver aldrig hålla på med kablar. Bara trycka dit TT så sitter den.
Finns med både ciggplugg och kabelanslutning.
#376869
rejsbo skrev:Jag använder mig av Brodit.
Ett fäste på ung. samma ställe.
Man slipper "sugkloppan", och Tomtom:en kommer närmare instrumentbrädan, och vibrerar inte alls..
I mitt fäste ingår laddare, 12/24 volt, och en snabbanslutning till TMC:n.
http://www.brodit.se/productinformation ... iment=null
Snyggt och bekvämt, man behöver aldrig hålla på med kablar. Bara trycka dit TT så sitter den.
Finns med både ciggplugg och kabelanslutning.
Japp, det låter som en bra lösning men jag hamnar runt 400 Sek för Brodits enklaste hållare (proclip och kulledsfäste till Garmin Nüvi och V70II) och jag vet inte ens hur länge jag behåller GPS:en. Bilen byter jag också om två år. Dessutom så "bänder" man in Brodits hållare mellan sargen runt ventilspjällen och den mjukare delen av instrumentbrädan på V70II. Iaf till min Garmin Nüvi. Det står att Brodits Garmin-hållare lätt går att montera utan åverkan men inget om att de går att demontera utan åverkan. Dessutom ser man på alla monteringsbilder att instrumentbrädan faktiskt blir uppböjd just där Broditclipet sitter. Jag vill inte skada bilen då jag vet att jag kommer behöva ta bort den inom två år. Och denna lösningen på bilderna ovan kostade som sagt 49 kr + 5 min arbete och går lätt att demontera utan åverkan. Eftersom jag har kvar original fästet (i kulleden) så är den bara att knäppa loss på vanligt sätt. Armen med sugkoppen som GPS:en sitter i är kort och GPS:en hamnar lagom tight och släpper ändå ut luft genom spjällen. Ca 5 cm ut från spjällen hamnar den som ni kan se i bilderna ovan. Perfekt för mitt behov men blir ju olika beroende på vilken typ av navigator och fäste man använder.

Jag har nu kört en hel del mil på snöiga, skakiga vintervägar och den sitter bergstadigt, som gjuten - inte en skakning eller vibration. Perfekt "pekavstånd" också.
#376883
:D Huvudsaken är att man är nöjd.... :-)-)

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]