Sida 1 av 1
Placering av motorvärmarkontakt rakt fram
Postat: tor 04 feb 2010, 14:55
av Kar
Motorvärmarkontakten placeras tydligen vänster fram, tvärs färdriktningen, som standard. Finns det någon lämplig alternativ plats framtill där kontakten är placerad rakt frammåt, gärna på höger sida.
Blir nämligen mindre skador om sladden dras rakt ut i stället för åt sidan om bilen rullar iväg ur carporten utan att sladden först tagits ur...

Re: Placering av motorvärmarkontakt rakt fram
Postat: tor 04 feb 2010, 19:48
av Racetwin2
Jag har också funderat över denna märkliga placering. Ännu märkligare är att bilen går att köra iväg med sladden i. Borde även kunna gå att montera en summer, typ ljussummer eller likande. Dessutom har jag en gång varit med om att förrförra bilen backades ut med kabeln i och tyvärr gav inte kontakten med sig utan förstörde hela spoilern/framdelen. Ännu märkligare alltså. Som "tur" var hade jag en annan skada som skulle lagas och som verkstaden inte lyckades med utan var tvugna att byta ut hela spoilern. Vet dock inte något bra sätt att lösa det på alternativt. V70 N hade kontakten vinklad snett uppåt bredvid grillen fram vilket iaf medförde att man kunde sätta sladden i en klyka snett ovanför bilen för att underlätta om man backade ut med sladden i. Kanske kan det fungera?
Re: Placering av motorvärmarkontakt rakt fram
Postat: tor 04 feb 2010, 19:56
av Funk
Att det inte finns varningssignal beror troligen på att det inte bör/får blandas 230V i bilens system, alla 230 system är tätade och skilda från bilens.
Placeringen på vänster sida är väl bl.a för att man skall se att kabelns sitter i. På frugans förra bil satt kontakten i den undre grillen och det var ett elände med all skit som samlades i och runt kontakten, framförallt snö och is...
/Thomas
Re: Placering av motorvärmarkontakt rakt fram
Postat: tor 04 feb 2010, 21:59
av Kar
Nu skall bilen ändå in på verkstad då en dragkrok backaes in frammifrån när min bil stod stilla i tvättkön.
Det jag funderar på när de ändå lossar och river, smälter och bockar, är om man inte skulle passa på och ta ut ett hål fram till höger. På förr abilen där uttaget är riktat framåt och svagt upp fäste jag en krok på lämpligt ställe i carporten så sladden dras ur om man backar med sladden kvar i. Det är lite dit jag vill komma. Det gamla hålet kommer i så fall att vara kvar med en "dummykontakt" som lock för hålet.
Tror ni detta är en bra ide eller är det något som gör att det inte går?
Mvh
Karl