Sida 1 av 7

2.0GTDi

Postat: tor 28 jan 2010, 09:21
av na96gen
Motorfakta

Motorbeteckning 2.0 GTDi
Motortyp 4-cylindrig bensinturbo
Cylindervolym 1999 cm3
Cylinderdiameter 87.5 mm
Slaglängd 83.1 mm
Kompressionsförhållande 10:1
Ventiler per cylinder 4
Kamaxlar DOHC
Max effekt 149 kW (203 hk) / 6000 rpm
Max vridmoment 300 Nm / 1750-4000 rpm, överladdning 320 Nm
Turbotryck 90 kPa
Emissionsnivå Euro 5, J-ULEV

Prestanda och förbrukning (man/aut)
Volvo S80
Volvo V70
Volvo XC60

Acceleration 0-100 km/h, sek
7.9/8.5
8.3/8.9
9.6 (automat)

Bränsleförbrukning, l/100 km
7.9/8.3
8.1/8.4
8.6 (automat)

Emissioner, gram, CO2
184/193
189/195
199 (automat)

Re: 2.0GTDi

Postat: tor 28 jan 2010, 10:50
av Funk
Lite ytterligare info:
Nu introduceras en helt ny fyrcylindrig 2-liters GTDi-motor (Gasoline Turbocharged Direct Injection) i Volvo S80, V70 och XC60. GTDi-motorn ger både utmärkta prestanda och hög effektivitet – allt i ett.
Ny, Volvoutvecklad turboteknik, direktinsprutning och dubbla variabla kamaxlar ger en unik kombination av låg förbrukning, låga emissioner samt ett högt och brett prestandaregister, allt i ett mycket kompakt format.


Den nya bensinmotorn, 2.0 GTDi, ger en effekt på hela 203 hk, trots kompakt format och liten cylindervolym. Vridmomentet är 300 Nm redan från 1750 rpm, vilket borgar för en fin körupplevelse.
Volvo lyckats göra en fyrcylindrig motor som är lika kraftfull som en 2,5-liters femma och dessutom betydligt mer energieffektiv. Detta är välkommet både för de kunder som vill ha höga prestanda och god körbarhet och för miljön som gynnas av högre bränsleeffektivitet. En av de viktigaste förklaringarna bakom resultatet är ett nytt, patenterarat turbosystem som är skräddarsytt för mindre, energieffektiva motorer.

Den nya generationen av turboteknik
Turbosystemet har utvecklats i samarbete mellan Volvo Personvagnar, Borg-Warner Turbo System och stålkomponenttillverkaren Benteler Automotive. Turboaggregatet (K03) är marknadens minsta i förhållande till motorns maximala effekt. Turboaggregatet ger inte bara utmärkta prestandaegenskaper utan förbättrar också efterbehandlingen av avgaserna genom en snabb uppvärmning av katalysatorn.
Turbinen är integrerad i grenröret, en effektiv lösning som Volvo tidigare har god erfarenhet av. Skillnaden är att det nya grenröret och turbinen är tillverkade av stålplåt, istället för gjutgods. Plåten är lättare, smidigare och ger framförallt systemet en lägre värmeutstrålning, på grund av det extra isolerande lagret. Detta tillåter en hög temperatur i gasflödet och därmed en mer effektiv förbränning.
Grenrör i plåt är visserligen ingen nyhet men har fram tills nu endast använts i kombination med ett turbinhus i gjutgods. Den nya helt integrerade turbinlösningen i stålplåt är en världsnyhet och patenterad av Volvo.
Denna innovativa teknik har gjort det möjligt att ge avgaskanalerna en optimal form för effektivt gasflöde och generera maximal pulsverkan för största möjliga turbineffektivitet. Därmed kan pulsdynamiken utnyttjas till sin yttersta gräns för att ge högre prestanda över ett bredare varvtalsregister. Det innebär en nära nog ögonblicklig respons och god acceleration i såväl låg som hög hastighet.
Höga prestanda är viktigt för många. Och det här är en innovativ och högeffektiv drivlina. Men den största vinsten med den här tekniken är ändå att både bränsleförbrukningen och emissionerna minskar. En Volvo S80 med den här motorn och automatlåda drar endast 8,3 liter per 100 kilometer.


Effektiv direktinsprutning startar turbon snabbt
Den nya motorn är direktinsprutad. Injektorerna har sju hål för precisionsstyrd insprutning i respektive cylinder.
Direktinsprutning ger en hög fyllnadsgrad i förbränningsrummet, effektiv förbränning och låga emissioner. Med hög fyllnadsgrad snurrar dessutom turbon igång tidigt och ger en snabb respons redan på låga motorvarv. Det ger en snabb acceleration och god körbarhet redan i låga hastigheter.
Direktinsprutningen bidrar dessutom till en snabb och stabil förbränning även vid hög belastning och följaktligen en jämn motorgång även vid kraftigt gaspådrag.


Dubbla VVT (Variable Valve Timing)
Volvos nya GTDi-motor utnyttjar variabla kamtider för båda kamaxlarna. Såväl insugnings- som avgasventilernas öppningstider kan varieras för att optimera överlappningen och ge exakt rätt fyllning i förbränningsrummet oavsett motorvarvtal. Det gör förbränningen maximalt effektiv över hela varvtalsregistret och bidrar till en snabb acceleration i alla hastigheter.
De båda VVT-enheterna är av konventionell skovelhjulstyp. Rotationen av den inre och yttre rotorn regleras med hydraultryck från motorns oljesystem. Genom att öppna och stänga reglerventilerna ändras oljetrycket och flödet genom VVT-enheterna tills avvikelsen mellan den inre och yttre rotorns positioner har den optimala vinkeln. Reglerventilerna styrs med hjälp av mjukvaran i motorstyrsystemet och information från kamvinkelsensorerna.
Genom att kombinera direktinsprutning och VVT med ett nytt turbopatent kan vi erbjuda en motor med låg bränsleförbrukning och låga emissioner, utan att behöva kompromissa med prestanda och köregenskaper.

I kombination med Powershift eller manuell växellåda
Motorn kommer att erbjudas i kombination med Volvos automatiska, sexstegade Powershift-växellåda eller en sexväxlad manuell växellåda.
Den nya sexstegade Powershift-växellådan med dubbelkoppling förenar den manuella växellådans effektivitet och kördynamik med automatlådans smidighet. Kopplingsfunktionerna koordineras så att inga momentförluster uppstår under växlingen. Det ger både samma bekvämlighet och steglösa drivning som en konventionell automatlåda och prestanda som en manuell växellåda.

Volvos nya 2.0 GTDi-motor lanseras inledningsvis på marknader som skattetekniskt gynnar motorer som inte överstiger en cylindervolym på två liter. Det är framförallt Sydostasien, Holland, Kina och Japan.


/Thomas

Re: 2.0GTDi

Postat: tor 28 jan 2010, 12:12
av micke011
Låter som en trevlig kombination. Personligen tror jag inte att den blir förbehållen de länder som listas ovan, den låter för bra för det (effekt, förbrukning), och det känns väl som om det här bara är första upplagan av något som kommer på bredare front i framtiden. Enda konstighet är väl beteckningen på motorn, det låter som dieslar med TDi..

Re: 2.0GTDi

Postat: tor 28 jan 2010, 12:26
av Lövet
Tror inte den blir förbehållen de marknaderna men den kommer säkert att gå att beställa tidigare där.

Skönt med en modern motor från Volvo nu. Men oj vad jag kommer sakna ljudet från femmorna.

Re: 2.0GTDi

Postat: tor 28 jan 2010, 13:41
av Arese
Håller med Andreas, ljudet från en maskin är viktigt. Betalar gärna lite mer vid macken för att få höra en trevlig femma, sexa eller åtta.

Få moderna fyror låter fint tycker jag. Finns några undantag, boxermotorer, Alfor etc men de är inte många.

Ska bli spännande att testa denna nya motor dock.

Mvh
Arese

Re: 2.0GTDi

Postat: tor 28 jan 2010, 15:02
av na96gen
Personligen hoppas jag att den även kommer som AWD i V70, men det lär man väl få se sig i månen efter.. Begriper inte varför man inte gör AWD mer tillängligt. :(

Re: 2.0GTDi

Postat: tor 28 jan 2010, 15:20
av kave
Det var ju verkligen ingen förbrukning att skryta med. Riktigt riktigt dåligt.

Re: 2.0GTDi

Postat: tor 28 jan 2010, 15:41
av poseidon
Nä reagera oxå på det. Det betyder väl verklig förbrukning runt 1 liter milen.

Re: 2.0GTDi

Postat: tor 28 jan 2010, 15:56
av Funk
Jag tycker nog inte att 0,83 blandad körning på S80 med automat är så illa...speciellt inte med tanke på 200hk/300Nm.
Det är samma förbrukning som en 2.0F och cirka 15% lägre än 2.5FT trots nästan samma effekt. Hur siffrorna står sig i realiteten får vi väl se, men de senaste uppgifterna från Volvo verkar stämma rätt bra tycker jag.

/Thomas

Re: 2.0GTDi

Postat: tor 28 jan 2010, 16:20
av Linqid
Vet inte om jag tycker att 7,9 l/100 km är så mycket att hänga i granen. Nu har inte jag någon koll på hur stor skillnad 100 kg påverkar förbrukningen (upplys mig gärna) men om man tar A4 2,0 TFSI (211) som jämförelse klarar den sig på 6,4 l/100 km under blandad körning.