Sida 1 av 2

Låg nivå kylvätska vid kyla

Postat: tis 05 jan 2010, 08:36
av hansandreasson
Nu när det är -12 och -15 grader har motorn sagt "Låg nivå kylvätska" vid kallstart. Meddelandet försvinner efter ca. 30 sekunder och tittar jag så ligger nivån mellan max och medel. Startar jag efter att den varit i varmt garage så säger den ingenting.

Ska man fylla lite till eller låta det vara?

Re: Låg nivå kylvätska vid kyla

Postat: tis 05 jan 2010, 10:15
av ~Kalle~
Om du vill kan du fylla på till max. markeringen när motorn är kall men jag tror det handlar om något annat t.ex givarfel eller liknande

Re: Låg nivå kylvätska vid kyla

Postat: tis 05 jan 2010, 11:33
av XC90_Executive
Det är inte så att du startar den i backe? Jag fick meddelandet på S80in och då behövde jag fylla på 0,5dl! Så det är väldigt små marginaler! :)

Re: Låg nivå kylvätska vid kyla

Postat: tis 05 jan 2010, 12:35
av Bluff
Hade samma problem på min V70 2,5 FT. Åkte förbi Bilia och de sa att Volvo är lite snåla när de fyller på i fabriken. När det är ganska kallt så komprimeras vätskan lite och då ger bilen utslag för att det är för lite. De fyllde på lite och mitt felmeddelande har inte kommit tillbak sedan dess!

/Johan

Re: Låg nivå kylvätska vid kyla

Postat: tis 05 jan 2010, 12:58
av CalleV70
~Kalle~ skrev:Om du vill kan du fylla på till max. markeringen när motorn är kall men jag tror det handlar om något annat t.ex givarfel eller liknande
nå, bättre fylla på när motorn är varm. Vätskan expanderar lite vid uppvärmning. Den känner av i expansionkärlet, så försvinner meddelandet är det ingen fara.

Re: Låg nivå kylvätska vid kyla

Postat: tis 05 jan 2010, 16:50
av ~Kalle~
Den korrekta mängden kylarvätska läser man av vid kall motor

Re: Låg nivå kylvätska vid kyla

Postat: ons 06 jan 2010, 13:17
av len
~Kalle~ skrev:Den korrekta mängden kylarvätska läser man av vid kall motor
Varför då?? Fyller du till max vid kall motor, lär den släppa ut vätska när den blir varm. Ligger den på max vid varm lär du inte ha problem. Dessutom vet man att termostat är öppen och cirkulationen ok vid varm motor.

Re: Låg nivå kylvätska vid kyla

Postat: tor 07 jan 2010, 00:55
av ztaffans
len skrev:
~Kalle~ skrev:Den korrekta mängden kylarvätska läser man av vid kall motor
Varför då?? Fyller du till max vid kall motor, lär den släppa ut vätska när den blir varm. Ligger den på max vid varm lär du inte ha problem. Dessutom vet man att termostat är öppen och cirkulationen ok vid varm motor.
Allting är relativt, vad är kall motor. De flesta som haft bil ett antal år vet att kylarvätskenivån skall kontrolleras när motorn är kall (med kall menas inte -30grader som det kanske är hos en del just nu, utan ungefär som man har i ett garage 5 - 20 plusgrader). Fyller man då till maxmarkeringen så finns det plats i expansionskärlet även när motorn blir varm.
Lycka till och glöm inte att fylla på 50/50 blandad glykol av rätt sort.

Re: Låg nivå kylvätska vid kyla

Postat: tor 07 jan 2010, 08:49
av CalleV70
hmm, jag har haft bil i en j-vla massa år och undrar varför tiden gör att man "vet" detta som verkar fel?? Anser att du har fel när du "vet" att det är kall motor. Ingen logik i detta.
Tvärtom, vi som har gamla samlarbilar med kylarlocket på kylaren dvs ingen expansionstank VET att man häller i när motorn är varm men passar sig när man öppnar locket.

Re: Låg nivå kylvätska vid kyla

Postat: fre 08 jan 2010, 01:28
av ztaffans
CalleV70 skrev:hmm, jag har haft bil i en j-vla massa år och undrar varför tiden gör att man "vet" detta som verkar fel?? Anser att du har fel när du "vet" att det är kall motor. Ingen logik i detta.
Tvärtom, vi som har gamla samlarbilar med kylarlocket på kylaren dvs ingen expansionstank VET att man häller i när motorn är varm men passar sig när man öppnar locket.
Ok, nu menade jag inte så gamla bilar och lite klumpigt formulerat var det nog, för det jag menade var att man varit intresserad av bilar och dess funktion en längre tid.
Själv har jag bara haft 70-tals bilar och framåt och aldrig haft en bil utan expansionskärl. På en bil med expansionskärl är det helt rätt och ingen fara att fylla till maxmarkeringen när bilen är kall. Anledningen till att maxsträcket sitter en bit ner på kärlet är att ska finnas plats för kylarvätskan att just expandera som den gör när bilen blir varm.
På tyska bilar står det oftast kalltwasserstand (reservation för stavning) på kärlet och detta betyder kallvattennivå på svenska och det samma gäller Volvo och andra bilar. Står dock inte på Volvos kärl, däremot står det, en överstruken hand när det är varmt och ett ok när den är kall, på locket. Med detta får jag för mig att de menar undvik att öppna locket när vätskan är varm vilket då gör det svårt att fylla på när motorn är varm. Visst jag vet också att man kan öppna försiktigt och långsamt men andemeningen måste ändå vara, kontrollera och fyll vid kall motor :D