Sida 1 av 3

BSR D5 2010

Postat: ons 16 dec 2009, 20:06
av Henry_Fågeljazz
BSR släpper denna uppgradering till D5:

Från BSR:s sida
For the D5 engine, using the built-in double turbo charger architecture, maximum power is a whopping 245 Hp while torque is increased to a massive 520 Nm which of course gives a stunning performance level.

Verkar ju kul. Frågan är vad resten av drivlinan gillar ett vrid på 520 Nm?

Få vänta och se vad Polestar kommer med.

Hälsningar

Henry

Re: BSR D5 2010

Postat: ons 16 dec 2009, 23:36
av XC90_Executive
Jag hade inte vågat göra det på en bil med automatlåda...

Re: BSR D5 2010

Postat: tor 17 dec 2009, 15:29
av Diesel5
Du behöver inte vänta: 225 hk / 460 NM
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=48139

XC90_executive: Varför skulle du inte våga höja effekten på en automat?!? :roll:

Re: BSR D5 2010

Postat: tor 17 dec 2009, 17:58
av Henry_Fågeljazz
Polestars 460 Nm jämfört med originalets 420 Nm kan nog upplevas som alltför liten skillnad för att motivera investeringen.

Är automatlådan byggd på ett sådant sätt att 520 Nm är för mycket? Man utnyttjar ju inte detta maxmoment mer någon gång iblande när fan flyger i en 8)

Polestar och BSR verkar ha nästan på kronan samma pris. Kan man hoppas på konkurrens och lite prispress?

undrar

Henry

Re: BSR D5 2010

Postat: tor 17 dec 2009, 21:51
av XC90_Executive
Diesel5 skrev:XC90_executive: Varför skulle du inte våga höja effekten på en automat?!? :roll:
Det vågar jag. Jag har redan beställt Polestar tillsammans med min nya XC60 D5 R-design.

Men jag tror att 520Nm är för mycket för drivlinan och växellådan.

Re: BSR D5 2010

Postat: tor 17 dec 2009, 23:16
av joschua
Finns det månne någon på forumet som jobbar på torslanda och som vet hur mycket effekt växellådan är specad för, skulle vara kul att veta hur mycket den klarar av. Att polestar "bara" tagit ut 460 nm tror jag inte man ska se som något tak. Dom har väl gjort en grej av att inte ändra förbrukningen pga trimmet och med den restriktionen kanske de inte kunde öka effekten mer. BSR bryr sig antagligen inte om förbrukningen på samma sätt.

Re: BSR D5 2010

Postat: tor 17 dec 2009, 23:31
av XC90_Executive
Den 6-stegade automatlådan är vad jag vet specad för max 500Nm.

Re: BSR D5 2010

Postat: fre 18 dec 2009, 00:04
av joschua
XC90_Executive skrev:Den 6-stegade automatlådan är vad jag vet specad för max 500Nm.
Har du siffror på den manuella också?

Re: BSR D5 2010

Postat: fre 18 dec 2009, 00:48
av oilburner
XC90_Executive skrev:Den 6-stegade automatlådan är vad jag vet specad för max 500Nm.
Jag prøvar at va lite realistisk på saker och ting. Tror jag at BSR har koll på hur mycke vrid lådan tål? Ja det tror jag. Tror jag at BSR slapper ut et trim til dieselfemman om dem inte ar bra seker med marginer på at låda'n kan handtera efekten ock vridet. Næ det tror jag nog inte på. Summa det blir trim ja.

Re: BSR D5 2010

Postat: ons 23 dec 2009, 16:37
av oilburner
En sak jag kom til å tenka på før oss som menar at motor i 2,4 D AWD(163hk) ar identisk med D5(205)hk. Då burde jo ppc trim til D5 vara samma som til 2,4-163hk. Nar det nu ser ut som at denna trimmsats BSR har sluppet på marknaden kunn ar før D5 så kunde man jo spekulera i om det ar nåt mer an electroniken som inte ar samma sakk?? Låda ? drivlank el dyl??