Sida 1 av 3
Xenonen börjar lysa gul aktigt.
Postat: mån 30 nov 2009, 20:24
av snoddasD5
bilen är inte fullt 2år xenonen börjar redan lysa gulaktigt med lite lila.
Re: Xenonen börjar lysa gul aktigt.
Postat: mån 30 nov 2009, 20:51
av Larzan
Dags för byte snart.
Re: Xenonen börjar lysa gul aktigt.
Postat: mån 30 nov 2009, 21:02
av snoddasD5
riktigt dålig kvalite sägs ju hålla längre än halogen förra v70 hade jag 6år bytte aldrig halvljus lampor men nu med xenon blir det byte innan 2år.
Re: Xenonen börjar lysa gul aktigt.
Postat: tis 01 dec 2009, 10:28
av CalleV70
ska väl hålla 2000 timmar. När jag pajade en för några år sedan, togs en del som goodwill/garanti´. Värt att fråga
Re: Xenonen börjar lysa gul aktigt.
Postat: tis 01 dec 2009, 14:06
av snoddasD5
Var in och sa idag xenonen börja lysa gult var inga problem fick två nya direkt på garanti.
Re: Xenonen börjar lysa gul aktigt.
Postat: tis 01 dec 2009, 14:52
av Lövet
Tänk på att det som sliter på lampan är start och stopp, inte att lysa konstant. Så om du åker mycket stadskörning med många start & stopp så kan du vrida ljuset till läge P< och sedan köra med dimljusen istället. Du sparar enormt mycket livslängd på xenonlamporna genom att göra så.
(Och innan någon skriker om dimljusen. Ja, det är lagligt att dagtid åka med dimljus och parkeringsljus.)
Re: Xenonen börjar lysa gul aktigt.
Postat: tis 01 dec 2009, 15:31
av FSandstrom
andreas_lofgren skrev:
(Och innan någon skriker om dimljusen. Ja, det är lagligt att dagtid åka med dimljus och parkeringsljus.)
Absolut, fast det rent tekniskt är det väl så att man inte får ha dimljus och halvljus på samtidigt? Fast det kanske alla förstod :)
Re: Xenonen börjar lysa gul aktigt.
Postat: tis 01 dec 2009, 15:58
av Lövet
Dimljus och halvljus får man aldrig någonsin kombinera. Inte ens i dimma.
Dimljus och parkeringsljus får man däremot ha dagtid.
Re: Xenonen börjar lysa gul aktigt.
Postat: tis 01 dec 2009, 16:11
av swemax
andreas_lofgren skrev:Dimljus och halvljus får man aldrig någonsin kombinera. Inte ens i dimma.
Dimljus och parkeringsljus får man däremot ha dagtid.
Sant så sant, och därför undrar man ju varför Volvo inte kan se till att fixa ett läge där dimljusen går på halvljusautomatiken?
Alternativt, ge fan i att montera några alls, för som det är nu använder jag aldrig mina och hade hellre betalt för något mer användbart.
Hade tex. inte varit fel om det suttit ett par extraljus (kopplade till helljusen) i hålen.
Re: Xenonen börjar lysa gul aktigt.
Postat: tis 01 dec 2009, 16:19
av Lövet
Regler skiljer sig från land till land så det är dumt att bygga bilen specifikt för svensk marknad. (Även om mjukvaran säkert inte skulle vara jättedyr).
Själv var jag glad att jag kunde använda dimljusen istället för halvljus dagtid. Sparar man massa slantar på.