Sida 1 av 3
Problem med värmen i min S80-08
Postat: mån 30 nov 2009, 17:27
av S40sport
Hej,
Jag har ett jätte problem med min s80, värmen i bilen slutar fungera efter cirka 10-15 km körning.
Varken bilia eller upplandsmotor eller finnvedensbil som har sålt bilen till mig kan fixa det, de påstår att det är inget fel på bilen. Har haft in bilen på verkstan i fredags och de gjorde bara en mjukvaruuppdatering och säger att det är fixat. Problemet är att jag var i Värnamo och skulle tillbaka till Stockholm och på vägen hem så fungerade inte värmen i bilen. Är det någon som haft liknande problem och vad har man gjort på eran bil. Tacksam för svar ( vill inte frysa i en bil som kostar 300000 kr). Skall nämnas att finnvedens bil tyckte jag var gnällig och att de inte kunde göra något.
Bilen är nyköpt på Finnvedensbil i Värnamo för 6 mån sedan.
Re: Problem med värmen i min S80-08
Postat: tis 01 dec 2009, 17:41
av S40sport
Är det verkligen ingen som har haft liknande problem med sin bil.
Då måste jag ha köpt en som är bygd i Kina !!! :(
Har bokat ny tid på Upplands motor så för vi se vad de säger den här gången.
Re: Problem med värmen i min S80-08
Postat: tis 01 dec 2009, 18:00
av StringerBell
Har du full motorvärme?
Re: Problem med värmen i min S80-08
Postat: tis 01 dec 2009, 18:05
av S40sport
Det borde jag ha, efter 40 mil från småland, värmen kommer in i bilen fram tills att motorn blir varm sedan blir det stopp. Ingen värme i kupen.
Re: Problem med värmen i min S80-08
Postat: tis 01 dec 2009, 18:17
av StringerBell
Det är viktigt att veta om motorvärmen är normal och du samtidigt får dålig värme i kupén. Ut å kolla.
Re: Problem med värmen i min S80-08
Postat: tis 01 dec 2009, 18:38
av CarMan
kan du beskrva lite nigrannare vad som händer.
blir det varmt först? Når du normal värme i cupen?
bärjar det sen blåsa kallt? slutar det blåsa?
Blåser det varmt om värmen stäls på max värme?
är det en dieselmotor? fungerar bränslevärmaren? står bränslevärmaren på "auto on" (mins inte vad ett står i sidplayen, den går ju att av aktivera)
har du värme när du kör i stan?
Re: Problem med värmen i min S80-08
Postat: tis 01 dec 2009, 18:58
av S40sport
Så här är det. Startar bilen på morgonen och kör iväg till jobbet, efter någon minut börjar det komma in värme i kupen och allt verkar ok, sedan efter typ 10-15 min när det blir varmt i kupen och motorn är varm så börjar det bli kallare i kupen, det märks genom att det slutar blåsa värme i kupen. Istället så blåser det kallt, ökar till 24,25,26,27 och 28 grader men det blåser fortfarande kallt in i kupen. vid 30 grader så märks lite värme i bilen men inte tillräckligt för att vara normalt.
Bilen är en S80-08 2,0F har gått 1200 mil.
Hoppas att ni har fått en klarare bild av vad som händer.
Re: Problem med värmen i min S80-08
Postat: tis 01 dec 2009, 19:29
av JK24T
StringerBell skrev:Har du full motorvärme?
Motortempmätare är av typen onödig information och finns därför inte på S80II/V70II :lol:
Re: Problem med värmen i min S80-08
Postat: tis 01 dec 2009, 20:14
av StringerBell
Jag antar att de kollat alla felkoder som finns, och om det vore fel på spjäll och dess styrning borde det synts. Jag undrar om det inte är en så enkel sak som luft i kylsystemet. Har verkstaden kollat detta och andra "självklarheter"? Eftersom du snabbt får värme i bilen kan det inte vara att termostaten är paj och står öppen. Med något läckage som skapar luftfickor så kan man få fenomenet varm/övervarm motor men dålig kupévärme. Borde definitivt inte uppstå på en så ny bil, men någonstans måste man börja.
Re: Problem med värmen i min S80-08
Postat: tis 01 dec 2009, 20:39
av CarMan
S40sport skrev:Så här är det. Startar bilen på morgonen och kör iväg till jobbet, efter någon minut börjar det komma in värme i kupen och allt verkar ok, sedan efter typ 10-15 min när det blir varmt i kupen och motorn är varm så börjar det bli kallare i kupen, det märks genom att det slutar blåsa värme i kupen. Istället så blåser det kallt, ökar till 24,25,26,27 och 28 grader men det blåser fortfarande kallt in i kupen. vid 30 grader så märks lite värme i bilen men inte tillräckligt för att vara normalt.
Bilen är en S80-08 2,0F har gått 1200 mil.
Hoppas att ni har fått en klarare bild av vad som händer.
du måste ta reda på om det blir skillnad när du har max värme.
med riglaget på max så öppnas spjällen fullt, oavsett vad tempgivaen säger, är det då fortfarande kalt så är int felet i ECC anläggningen, utan på motorsidan.