Sida 1 av 4
Regenerering av partikelfilter
Postat: ons 21 okt 2009, 21:50
av mårre
Vad jag kan förstå så sker en regenerering av partikelfiltret på dieselmotorerna en gång per 50 - 100 mil. Bränsleförbrukningen kan då "öka något", står det i instruktionsboken, för att höja temperaturen i filtret och bränna bort partiklarna.
Emellanåt så märker jag att D5:an drar mer än dubbelt så mycket bränsle, över en liter per mil vid jämn fart i 50 km/tim. Det här kan pågå under några mils körning. Om jag då stannar sprider sig en lukt av osande fotogenkök inne i och runtomkring bilen. Lukten kommer inte ur avgasöret utan från motorutrymmet. Jag misstänker att det är regenerering på gång.
Är det här verkligen ett normalt beteende? Hur funkar det för er andra?
Re: Regenerering av partikelfilter
Postat: ons 21 okt 2009, 21:53
av ztaffans
Lukten du beskriver, är jag ganska säker på, kommer från dieselvärmaren.
Re: Regenerering av partikelfilter
Postat: ons 21 okt 2009, 22:11
av len
men dieselvärmarens förbrukning kommer inte på färddatorn!
Re: Regenerering av partikelfilter
Postat: ons 21 okt 2009, 22:19
av mårre
Lukten kan inte komma från värmaren för den har inte funkat förrän i tisdags då jag fick den lagad på verkstan.
Dom bytte hela brännarenheten så nu funkar den.
Re: Regenerering av partikelfilter
Postat: ons 21 okt 2009, 22:44
av VolvoB20
Har kört över 100.000 km nu med partikelfilter och aldrig märkt något av regenereringen. Vare sig i förbrukning eller lukt.
Kanske kör jag så hårt att det bränner ur sig själv i alla fall ?:-/
Re: Regenerering av partikelfilter
Postat: ons 21 okt 2009, 23:02
av CarMan
bilen passar på att bränna ur om den får möjlighet under "normal" körning då behövs inte så mycke extra soppa & då är inte filtret så specielt fullt, så det går fort.
åker man som trådskaparen 50 km/h så blir inte motorn så ansträngd & måste ha mycke soppa för att få upp tempraturen, o då bränner den bara ur när det verkligen är dags= då tar det tid.
(men vsist kan du ha et fel, svårt at sitta här o avgöra)
Re: Regenerering av partikelfilter
Postat: tor 22 okt 2009, 07:43
av Momentum
VolvoB20 skrev:Har kört över 100.000 km nu med partikelfilter och aldrig märkt något av regenereringen. Vare sig i förbrukning eller lukt.
Kanske kör jag så hårt att det bränner ur sig själv i alla fall ?:-/
Samma här - har aldrig upplevt att denna funktion använts på 110.000 km
Re: Regenerering av partikelfilter
Postat: tor 22 okt 2009, 08:40
av andreas 80
Regenerering ska inte lukta något speciellt, det enda som händer är som sagt att avgastempen ökas något för att bränna bort sot.
Det sprutas in en mindre mängd bränsle i ett väl avvägt tillfälle i förbränningscykeln, enbart för att öka avgastempen utan att påverka varesig prestanda eller något annat märkbart.
Så om du får dubbel förbrukning inkl att det luktar "osande fotogenkök" i motorummet så är det säkerligen något annat som spökar med bilen.
Även om du inte har fått någon regenerering på länge, så ökar inte den momentana bränsleåtgången för det, avgastempen skall vara på en viss nivå även om filtret nästan är fullt, det är bara längden som skiljer.
Re: Regenerering av partikelfilter
Postat: tor 22 okt 2009, 09:22
av micketrono
Hej!
Även jag har märkt av rejält ökad förbrukning plus att det osar en hel del... :roll:
Re: Regenerering av partikelfilter
Postat: tor 22 okt 2009, 09:51
av frbjerke
Fotogenlukt (parafinlukt for oss her i vest som har mye olje og er gode på ski

) eller kanskje mer en lukt som minner om avgassene fra en jetmotor skyldes trolig tilleggsvarmeren. Se her:
I dieseldrivna bilar kan extravärmaren behövas
för att uppnå rätt temperatur i kupén vid kallt
väder.
Värmaren startar automatiskt när extra värme
behövs då motorn är igång.
Värmaren stängs av automatiskt när rätt temperatur
uppnåtts eller när motorn stängs av.
Autoläge eller avstängning
Extravärmaren kan stängas av vid korta körsträckor
om så önskas.
1. Stega med tumhjulet till Extravärmare
auto.
2. Tryck på RESET för att välja mellan PÅ och
AV.
Se om den står til "På", det kan forklare lukten.