Sida 1 av 3

KCR vs ProMotech

Postat: tis 20 okt 2009, 18:14
av Matzz
Är det någon som monterat någon av dessa trimboxar till 2.4d 175hk -10, skulle vara kul att höra hur dom upplevs båda uppger ganska lika effektökning .

Re: KCR vs ProMotech

Postat: tis 20 okt 2009, 20:03
av snoddasD5
Ska du ha effekt ska du löda om styrboxen sätt superchip Kcr och liknade boxar höjer bara laddtrycket om gjord styrbox ändrar hela motorstyrningen sen på det kan du sätta en kcr eller rapid box då får du effekt.

Re: KCR vs ProMotech

Postat: tis 20 okt 2009, 20:13
av XC90_Executive
Polestar ska släppa uppgradering till 2,4D (175hk) i januari -10 så det kanske hade varit värt att vänta på? Alla garantier finns kvar och man kan reg.besiktiga!

Re: KCR vs ProMotech

Postat: ons 21 okt 2009, 06:40
av AndS
snoddasD5 skrev:Ska du ha effekt ska du löda om styrboxen sätt superchip Kcr och liknade boxar höjer bara laddtrycket om gjord styrbox ändrar hela motorstyrningen sen på det kan du sätta en kcr eller rapid box då får du effekt.
Vad står det, läsbarhet nolla?? Förklara :???:

Re: KCR vs ProMotech

Postat: ons 21 okt 2009, 09:27
av CalleV70
snoddasD5 skrev:Ska du ha effekt ska du löda om styrboxen sätt superchip Kcr och liknade boxar höjer bara laddtrycket om gjord styrbox ändrar hela motorstyrningen sen på det kan du sätta en kcr eller rapid box då får du effekt.
Boxarna höjer effekten! löda om i styrboxen brukar vara vanligare på bensinare för att öka laddtrycket (på inluften).
Dieslarna boxas (=enklare) då man lurar spridarna att vara öppna längre dvs mer bränsle.
Dieseln får bättre acc men normalt ställer utväxlingen hinder för högre toppfart

Re: KCR vs ProMotech

Postat: ons 21 okt 2009, 10:37
av AndS
Vänta nu, varför skulle utväxlingen sätta stopp för högre toppfart?? Det som kan begränsa är toppfartspärren som finns på vissa modeller och är satt till 210 på vissa dieslar, men där t.ex. D5 inte har den om jag förstått det riktigt Men den kan tas bort om man så vill.
Med nuvarande utväxling så slår den ifrån vid ca 3500varv på vår 2,4D Polestar.

Re: KCR vs ProMotech

Postat: ons 21 okt 2009, 12:15
av XC90_Executive
Bensinare som "chippas" brukar ju ha ökad toppfart. Men en diesel brukar inte ha så stor betydelse om det inte är tal om nån monsterdiesemotor.

Kan tänka mig att t.ex nya D5 på 205hk kan gå rätt fort när den är uppgraderad tack vare dubbelturbo.

Re: KCR vs ProMotech

Postat: ons 21 okt 2009, 13:49
av CalleV70
På tidigare bensinturbo (V70) fick jag upp acc och toppfart. Detta då sista växeln är lite överväxel. På min gamla xc90, -04, boxade jag ganska tidigt. från 163 till ca 190 hk kanske. Du måste kolla effektkurva vid vilket varvtal den ligger ( har för mig ca 2500 varv). Dieseln är ju lågvarvig och har större utväxling. Därför svårt att passera denna gräns och man till slut måste byta utväxling. Därför viktigt att kolla effektkurvan. Dock blir accet avsevärt bättre även när man är i det snabba registret.
Men nya D5 är det säkert annan utväxling (mot bakhjulet) om toppfarten är högre. Fast detta har jag inte kollat.

Re: KCR vs ProMotech

Postat: ons 21 okt 2009, 14:56
av VolvoB20
CalleV70 skrev:Dieslarna boxas (=enklare) då man lurar spridarna att vara öppna längre dvs mer bränsle.
Nej 99% av allla boxar rapporterar bara tillbaka "för lågt bränsletryck", motorstryrningen svarar då genom att dra upp bränsletrycket ytterligare = mera bränsle utan lägre öppningstid.

Detta är mycket skadligt för det mesta i motorn/transmission därför är boxar skit enligt mig.

Re: KCR vs ProMotech

Postat: ons 21 okt 2009, 18:55
av AndS
CalleV70 skrev:På tidigare bensinturbo (V70) fick jag upp acc och toppfart. Detta då sista växeln är lite överväxel. På min gamla xc90, -04, boxade jag ganska tidigt. från 163 till ca 190 hk kanske. Du måste kolla effektkurva vid vilket varvtal den ligger ( har för mig ca 2500 varv). Dieseln är ju lågvarvig och har större utväxling. Därför svårt att passera denna gräns och man till slut måste byta utväxling. Därför viktigt att kolla effektkurvan. Dock blir accet avsevärt bättre även när man är i det snabba registret.
Men nya D5 är det säkert annan utväxling (mot bakhjulet) om toppfarten är högre. Fast detta har jag inte kollat.
Är nog fortfarande inte riktigt med här, toppeffekten 205Hk når du vid 3750varv med 2,4D Polestar uppgradering??
Utväxlingen på 6:an ligger på ca 1700 vid 100km/h om jag nu minns rätt, vad den nya dubbelturban har vet jag ej.