Sida 1 av 3

Hög tomgång på T6 och 2.0F?

Postat: sön 11 okt 2009, 19:15
av wide
Så kör dessa bilar. Tycker det är lustigt att att man ska behöva ha en tomgång på 1500rpm vid 20gr när bilen är kall!.
Tror man startar upp en gammal 240! , varför så hög tomgång?.
T6an är ju automat så den går rätt fort på tomgång..:)

Ska det den behöva vara så hög?.

Kan tillägga att min V70n ligger på drygt 1000rpm fast den är kall, lite mer trvligt startvarv... :lol:

Re: Hög tomgång på T6 och 2.0F?

Postat: sön 11 okt 2009, 19:27
av dubbeltank
Min T6:a är likadan.Liksom den 2.5T Jag hade förut.Säkert nåt miljökör som påverkar tiden till varm.

Vi har ju inte någon tempmätare!

Brydde mig inte först men nu vete fan om inte jag skulle vilja ha en!

Re: Hög tomgång på T6 och 2.0F?

Postat: sön 11 okt 2009, 19:36
av wide
hehe, ja man får stå och skämmas bland alla gamla japsar på parkeringen som har lika höga tomgångar...:)

Re: Hög tomgång på T6 och 2.0F?

Postat: sön 11 okt 2009, 19:46
av XC90_Executive
Har även så på V8:an (S80). Det är ju det bästa på hela dagen! :mrgreen: Fasen va den mullrar och frustar! :twisted:

Förhöjt tomgångsvarv finns på många av motorerna. Är för att så snabbt som möjligt få upp avgasreningssystemet till normal driftstemperatur. För att skona miljön.

Re: Hög tomgång på T6 och 2.0F?

Postat: tis 13 okt 2009, 17:55
av wide
XC90_Executive skrev:Har även så på V8:an (S80). Det är ju det bästa på hela dagen! :mrgreen: Fasen va den mullrar och frustar! :twisted:

Förhöjt tomgångsvarv finns på många av motorerna. Är för att så snabbt som möjligt få upp avgasreningssystemet till normal driftstemperatur. För att skona miljön.
Jaha det är nått nytt påfund! :). Är det samma på Drive bilarna?..

Re: Hög tomgång på T6 och 2.0F?

Postat: tis 13 okt 2009, 18:01
av Niclas
wide skrev:
XC90_Executive skrev:Har även så på V8:an (S80). Det är ju det bästa på hela dagen! :mrgreen: Fasen va den mullrar och frustar! :twisted:

Förhöjt tomgångsvarv finns på många av motorerna. Är för att så snabbt som möjligt få upp avgasreningssystemet till normal driftstemperatur. För att skona miljön.
Jaha det är nått nytt påfund! :). Är det samma på Drive bilarna?..
Så har det väll ändå varit i ganska många år? ;)

Re: Hög tomgång på T6 och 2.0F?

Postat: tis 13 okt 2009, 19:03
av Appel
Ja, min Ford Escort -98 hade det i alla fall, och alla Volvo-bilar jag har haft sedan jag kom ur "ford-träsket" har haft förhöjd tomgång för att snabbt få upp avgastemperaturen så att katalysatorn arbetar så optimalt som möjligt. Tror faktiskt att min Honda Civic -88 med katalysator också hade det!

Re: Hög tomgång på T6 och 2.0F?

Postat: tis 13 okt 2009, 22:16
av wide
Niclas skrev:
wide skrev:
XC90_Executive skrev:Har även så på V8:an (S80). Det är ju det bästa på hela dagen! :mrgreen: Fasen va den mullrar och frustar! :twisted:

Förhöjt tomgångsvarv finns på många av motorerna. Är för att så snabbt som möjligt få upp avgasreningssystemet till normal driftstemperatur. För att skona miljön.
Jaha det är nått nytt påfund! :). Är det samma på Drive bilarna?..
Så har det väll ändå varit i ganska många år? ;)

Nja, inte min 02a den startar så lugnt och fint...

Re: Hög tomgång på T6 och 2.0F?

Postat: ons 14 okt 2009, 06:51
av AndS
Eller så är den ur funktion på din bil :wink:
Förhöjd tomgång på kalla motor har väl funnits på bilar ända sedan automatchocken infördes på 60-70talet för förgasarmotorer, sedan har den förhoppningsvis förfinats med elektroniska/datorstyrda insprutningssystem.

Re: Hög tomgång på T6 och 2.0F?

Postat: ons 14 okt 2009, 19:13
av wide
AndS skrev:Eller så är den ur funktion på din bil :wink:
Förhöjd tomgång på kalla motor har väl funnits på bilar ända sedan automatchocken infördes på 60-70talet för förgasarmotorer, sedan har den förhoppningsvis förfinats med elektroniska/datorstyrda insprutningssystem.

Den är ju förhöjd från 750 till 1100.:). Hade en T4a innan den hade inte nån hysterisk tomgång. Så nu pratar ni i nattmössan... :lol: