Sida 1 av 2

Testat Sportluftfilter

Postat: sön 04 okt 2009, 20:50
av snoddasD5
Nån som testat sortluftfilter på D5:a eller nån av dom andra Dieslarna

Re: Testat Sportluftfilter

Postat: mån 05 okt 2009, 13:36
av henka35
Jess, på V70II 2.0D och bilen blir lite rappare på gasen :D Har själv beställt ett till sambons nya Ford Fiesta som jag just nu väntar på.
//Henrik

Re: Testat Sportluftfilter

Postat: mån 05 okt 2009, 15:51
av AndS
Här kan man uppfatta att bilen blir annorlunda p.g.a. man kan få ett annat insugsljud med annat luftfilter, så att enbart byta ett luftfilter och få en märkbar effekt är jag tveksam till.
I normalfallet så gäller det bensinmotorer och när man vill få ut max effekt på höga varv där man vill minimera insugningsmotståndet och redan har gjort andra effekthöjande åtgärder. För merparten av Volvodieslarna så är man istället ute efter högt vridmoment på mellanvarv och inte dra den på höga varvtal (exkluderar nya dubbelturbon som verkar ha annan karaktär).
Här är min åsikt bortkastade pengar.

Re: Testat Sportluftfilter

Postat: mån 05 okt 2009, 18:25
av Psyko
AndS skrev:Här kan man uppfatta att bilen blir annorlunda p.g.a. man kan få ett annat insugsljud med annat luftfilter, så att enbart byta ett luftfilter och få en märkbar effekt är jag tveksam till.
I normalfallet så gäller det bensinmotorer och när man vill få ut max effekt på höga varv där man vill minimera insugningsmotståndet och redan har gjort andra effekthöjande åtgärder. För merparten av Volvodieslarna så är man istället ute efter högt vridmoment på mellanvarv och inte dra den på höga varvtal (exkluderar nya dubbelturbon som verkar ha annan karaktär).
Här är min åsikt bortkastade pengar.
Håller med till fullo !
Det som händer är att man tror det blir mer effekt eftersom det låter mer
men i själva verket får man lägre effekt OM man inte köper hela kittet med
luftavskiljare osv. Utan avskiljaren hämtar man insugsluften från motorrummet=varmt,
när man borde hämta insugsluften utanför bilen som man gör med originalfiltret.

Dessutom ökar risken för att LMM går sönder med dom öppna filtrena

Re: Testat Sportluftfilter

Postat: mån 05 okt 2009, 19:07
av snoddasD5
En polare satte sportfilter på sin V70 då for LMM på volvo fick han svaret han är inte den enda fler som råkat ut för det..

Re: Testat Sportluftfilter

Postat: mån 05 okt 2009, 19:20
av Psyko
snoddasD5 skrev:En polare satte sportfilter på sin V70 då for LMM på volvo fick han svaret han är inte den enda fler som råkat ut för det..
Antalet byten av LMM med just sportluftfilter är överhängande jämfört mot
bytena på bilar med standardfilter

Re: Testat Sportluftfilter

Postat: mån 05 okt 2009, 19:39
av snoddasD5
Stämmer nog rätt bra för det svara dom när polarens for men visst pajar det på dom med vanligt filter å.

Re: Testat Sportluftfilter

Postat: tis 06 okt 2009, 07:15
av henka35
Det beror ju kanske oxå på om man kör ett vanligt panelfilter som ersätter orginal eller om man bygger om hela insuget.
Men enligt min menig så om man sköter och rengör var 500 mil ett panelfilter så är det riskfritt för motorn.
Själv känner jag en som kört 20000 mil med K&N filter i en Passat tdi som han rengjort var 500 mil och den motorn mår då bara fin fint.
Av egna erfarenheter så gjorde K&N panelfilter positiv påverkan speciellt i mellanregistret på min förra V70II 2.0D MY2008.
Självklart så rör det sig nog inte om mycke effekt men bilen var lite rappare vid gaspådrag.
Märkte speciellt då jag återmonterade standardfiltret när bilen skulle bytas in.

//Henrik

Re: Testat Sportluftfilter

Postat: tis 06 okt 2009, 14:43
av AndS
Nja, det gör det inte med en standard dieselmotor och definitvt inte i mellanregistret och som dessutom väger över 1,5ton, men du uppfattar det nog mera utifrån vad t.ex. BSR skriver "högre insugningsljud " och sedan skriver de "ger även snabbare gasrespons" men gäller i sådant fall en motor som är optimerad och där man vill ut det lilla extra på toppen av en "trimning".
När jag höll på med tävlingsverksamhet så testade vi lite med olika luftfilter för att få ut de sista hk på toppvarv där motorn behöver så mycket luft som möjligt.

Re: Testat Sportluftfilter

Postat: tis 06 okt 2009, 16:22
av XC90_Executive
Såg ett "dynotest" på en XC90 V8 med Heicos sportavgassystem och Heicos insatsfilter (alltså det man bara sätter i orginal luftbox). Skillnaden mellan bara avgas och avgas+filter blev 2hk genom hela registret.