Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#308858
Hej,
Ska ringa VOLVO-service under dagen men undrar om någon varit med om liknande och vet vad det kan vara, se nedan. Har en D5 AWD AUT -MY09

I lördagskväll, på hemväg från en trevlig restaurang, hostade bilen till, dvs tappade kraften ett ögonblick, och lampan för motorfel ? (varningslampan som ser ut som en stiliserad motor) tändes en kort ögonblick. Sedan gick bilen som vanligt.

Parkerade, stängde av bilen och gick in för att hämta hundarna och skulle sedan åka vidare till några bekanta. In med nyckeln och tryck på startknappen men till min förvåning hände inget. Det surrade till lite och i mätardisplayen varnas för fel på DSTC samt att STARTSPÄRREN är aktiverad. Har i helgen testat båda nycklarna men ingen kopplar ur startspärren så det verkar inte vara fel på nycklarna.

Någon teori?

Ps. Bilen ville ha service för ca 40 mil sedan (3000 mil) men semester har gjort att det inte blivit av ännu. Inte kan väl Volvo ha en så diabolisk funktion att fel självgenereras om man inte servar exakt när bilen säger till? Ds.
Senast redigerad av 1 Thho, redigerad totalt 0 gånger.
#308866
Jag hade ett liknande problem med min förra bil (V70II MY08) där startspärren var aktiverad och som du skriver, det surrade bara lite när man stoppade in nyckeln. Efter att ha kopplat ut batteriet så gick det bra, pratade med verkstan senare och de ville byta tändningslåset efter att ha läst av felkoderna.
#308869
Ok, funderade faktiskt på att lyfta av kabelskon på batteriet men tvekade då "vad som helst kan hända" när man gör moderna bilar strömlösa"

Nu är ju alternativet i alla fall bärgning så jag gör ett försök.

Återkommer strax!
#308880
Thho skrev:Ok, funderade faktiskt på att lyfta av kabelskon på batteriet men tvekade då "vad som helst kan hända" när man gör moderna bilar strömlösa"

Nu är ju alternativet i alla fall bärgning så jag gör ett försök.

Återkommer strax!
Självklart ska du kunna dra ur batteriet. Vad menar du skulle hända annars den dagen batteriet är dött? Ska du panta hela bilen då kanske?

Koppla loss batteriet och låt bilen stå någon minut, koppla sedan in den igen.
#308881
kave skrev:
Thho skrev:Ok, funderade faktiskt på att lyfta av kabelskon på batteriet men tvekade då "vad som helst kan hända" när man gör moderna bilar strömlösa"

Nu är ju alternativet i alla fall bärgning så jag gör ett försök.

Återkommer strax!
Självklart ska du kunna dra ur batteriet. Vad menar du skulle hända annars den dagen batteriet är dött? Ska du panta hela bilen då kanske?

Koppla loss batteriet och låt bilen stå någon minut, koppla sedan in den igen.
Nja, jag menade nog snarare att dagens bilar är så komplicerade så blir det fel så är det bäst att låta verkstaden göra sitt. Vad tror du man får i pant ifall det skulle bli aktuellt? :evil:

Nu testade jag i alla fall att lyfta av +polen i 10 minuter. Bilen startade inte nu heller och nu går inte nycklen att ta ur. Displayen säger något i stil med - lägg i P-läget för att ta ur nyckeln. Det går inte heller att stänga av strömmen med startknappen så lyset är på och bilen går inte att låsa. Lyfte av +polen igen så lyset slocknade i alla fall men nyckel sitter kvar och det går fortfarande inte att låsa bilen.
#308884
VolvoAssistans skulle du välan kunna ringa :???:
#308934
Bärgaren kom förbi och hämtade bilen. Lite svårt att få en AWD-bil på bärgaren när rattlåset är i och växeln står i P-läget men det löste sig med ett järnspett och lite vaselin.

Att lyfta av kabeln till batteriet gav upphov till en rad felmeddelanden, bla fel på kylare, nyckeln fastnade i bilen, ljuset gick inte att stänga av mm mm. Bärgaren petade i alla fall med en skruvmejsel bakom mittkonsolen och fick ur p-läget, annars hade det varit ganska kört då han var tvungen att rulla bilen en bit för att få på den på bärgaren.
#309038
Guligan skrev:Tråkigt - jag hoppas mitt "tips" avseende batterikabeln inte ställde till det för dig, din ÅF bör ordna en fri lånebil.
Nä det är lugnt. Bilen skulle ju ändå in och garantin tar reparationen. Det uppstod nog inga fel av att bryta strömmen utan det var snarare så att elektroniken fick fnatt vilket inte är så ovanligt på nyare bilar som inte gillar att bli strömlösa.

Ang Volvo Assistans (VA) fick jag beskedet att den slutade gälla i mars (ca 14 månader från registrering) i år, således ingen lånebil.

Bilen togs ut i januari -08 så det är en -08 inte en -09 som jag skrev (dålig koll på alla bilar i garaget :oops: ) och den skulle ha servats efter ett år för att VA skulle löpa vidare. Tänkte inte på det (visste inte ens att det fanns något som hette VA) utan körde på och för en kort tid sedan sa bilen till om 3000 milaservice men det var ju för sent då VA redan löpt ut.

Ny service aktiverar dock VA så det är ok och det finns fler bilar i familjen så det är ingen panik. Får köra sommarmercan ett tag även om frugan brukar knipa den på mornarna.

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]