Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
Hej,

Lite sugen på satt sänka bilen. Någon som har tips på vilken sats jag ska använda? Länka gärna!

Kan tänka mig byta endast fjädrar Tips? Länka!

Verkstad runt ikring Örebro trakten som kan utföra jobbet?

//LOTEZ
av Lövet
Till Volvo säljer bland annat BSR och SAM Steffansson sänkningssatser. Du får kolla själv om de har till just din modell dock.
av LOTEZ
Tjena, ingen sänkning ännu :-/

Det paket Bilia tagit fram är inte volvo orginal, kollat med dom (spelar ingen roll givetvis). Ringde min ÅF Helmia Bil KGA. Dom beställer hem vilken sänksats jag än vill ha (dom rekom SAM) och sättet på bilen. ca pris 8000:- inkl fjädrar och bero på pris på dem. Det blir alltså lite styvt 5000:- i arbete. Någon som kan mecka billigare än det ockerpris jag fått?

Iofs ingår 4hjulsinst efter men den kan man betala 800:- för hos lokal däckfirma

//Lotez
av Matzz
Det skulle vara kul att höra hur den känns om man bara byter fjädrar , känns jobbigt byta dämpare en vecka senare ,men nya orginaldämpare borde väl funka . Sen kan man undra om man får en tråkigt stötig bil....
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej!

Vet att Volvo i originalsänkningen benämd "sportchassi" även byter krängningshämmaren. I alla fall vad jag kunde läsa mig till. Beställde nyss en 2,5FT med sportchassi och då ingick dessutom automatisk nivåreglering så att du inte lastar bilen och sedan slår igenom i potthålen på väg till skidsemestern....var prisvärt som paket tycker jag. kan vara värt att kolla om de ändå demonterar hela hjulupphängningen. Automatisk nivåreglering är ju dessutom helt "mekanisk/hydraulisk" och har inget med bilens mjukvara etc att göra. Husromhelst så är V70 II rätt mjukt satt original så det är nog inte fel att eftermontera en sänkning.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
p.s. skall du sänka så är nog nya dämpare att föredra om du inte vill få genomslag. En standardsänkning tar bort ca 20mm av kanske 100 mm original slaglängd vilket inte är så lite. Risk att bilen bottnar ur eller att du drar i spoiler fram vid vägbulor etc om du inte har hårdare dämpning. Du har säkert hört sänkta bilar skrapa i både uppför men framförallt nedför höga vägbulor. Sedan har vi ju själva väghållningen som sådan som blir mer distinkt med lite styvare dämpare..... förutsatt att man gillar det :-)

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]