Sida 1 av 9

Val av bil

Postat: ons 24 jun 2009, 15:00
av Euin
Jo det är såhär att jag har för avsikt att köpa mig en ny bil!
Har för tillfället en XC70 04a, alltså gamla modellen, manuell 2,5T. Den börjar dock bli lite gammal nu och jag vill dessutom ha en automatare då jag är väldigt trött på den extremt svårkörda och ryckiga kopplingen på min bil.
Har dock funderat länge på vad jag vill ha för något och då jag är väldigt villrådig tänkte jag vända mig till er för lite hjälp.
Först funderade jag på att köpa en begagnad XC70 av den nya modellen, dvs en 08-09. Men efter att ha sett att det kommit en liten facelift och nya motorer etc till 2010 så gick jag istället in på att köpa en helt ny 2010 XC70 D5 automat då. Fördelen är ju naturligtvis att man själv kan välja all utrustning, man får den nya motorn med de nya faceliftsen, dvs dubbla avgastippar istället för att dom är dolda, en annan ratt och lite sånt. Dessutom får man ju en helt ny bil som ingen annan suttit och fisit i innan. Problemet är ju då att det blir ju nästan en halv mille. Visst jag kan betala det det är ingen fara, men sen satt jag och kollade på andra bilar vid ungefär samma pris. Bland annat XC60n.
Vad det gäller just XC60n så är jag ingen fan av utseendet, Däremot gillar jag att man sitter högt upp och inbonad och skyddad. Dessutom är inredningen väldigt mycket i min smak. Tyckte dock när jag var och tittade på dom att dom har väldigt hårda stolar? Volvo brukar va mjuka och fåtöljaktiga :S
Iallafall så är XC60n kanske onödigt stor och kostar lite väl mycket att köpa ny, men jag har inte valt bort den än iallafall.
Sen har jag dock kollat på en annan bil också, en Audi. Nu vet jag att detta är ett volvo forum och era åsikter säkert är biased :P Men tittade på en A4 allroad, 2010 års modell. Då hade jag tänkt mig audis S tronic växellåda med audis 2.0 TFSI motor på 210 hästar. Kommer hamna på ungefär samma pris som en ny XC70. Nackdelen är dock att en A4 är bra mycket mindre än en XC70 för samma pengar. Så frågan är om det är värt så mycket pengar? Dessutom har vi alltid haft volvo, vi känner liksom folk på bilia här, har bra kontakt med dom plus att jag brukar få bra rabatt på reservdelar där (gäller dock inte vid service utan bara lösa delar).
Samtidigt så vill man ju naturligtvis inte vara en tråkig svensson som bara kör volvo och vägrar prova något nytt :P
Ett annat alternativ är ju också att komma undan billigt och köpa en 07a, dvs gammla modellen, D5 automat och komma undan billigt. Men det är jag inte så jättesugen på.

Aja nu blev detta en hel roman, tänkte bara det kunde vara trevligt med lite feedback från folk som har dessa bilar. Och kanske lite åsikter om vad ni själva tycker eller om ni kanske gått i samma tankegångar.
Kanske ska säga också att jag än inte fått tillfälle att provköra någon av dom, Volvo väntar jag fortfarande på att bil månsson ska få in en XC70 vi kan provköra. Och vad det gäller audi i malmö hade dom bara en allroad inne och den var manuell och hade TDI motorn. Så naturligtvis ska jag göra det också så fort tillfälle ges.

Re: Val av bil

Postat: ons 24 jun 2009, 15:04
av Lövet
Gamla D5an och Geartronic är ett bra recept om man gillar att tanka ofta. Just den kombon har fått rejält mycket kritik, både för gångkultur och förbrukning. Det talar ju för att välja nya D5an istället eller 2,4D (om den finns med aut. Volvo har ett krångligt program just nu). Å andra sidan blir det ju mycket dyrare och den prisskillnaden kan man tanka mycket för.

Måste du förresten ha markfrigången? Ser inget egentligen i din text som tyder på detta? Om du inte gör det finns det gott om bra alternativ såsom Audi A6 3,0Tdi och BMW 525XD.

Om du ska handla privat måste jag starkt råda dig till att ta en lätt begagnad bil. Kapitalförstöringen är nästan löjligt hög annars, 6-7 tusen i månaden netto lätt bara i värdeminskning. (Men om din plånbok är stor spelar det förstås ingen roll).

Tror du måste försöka speca ned lite mer exakt vad du egentligen vill ha av din bil för att det ska vara lättare att svara. Kör du mycket? Drar släp? Tonårsbarn med långa ben som ska åka i baksätet? osv.

Blev inte så mycket råd det där tyvärr. Bara fler frågor :wink:

Re: Val av bil

Postat: ons 24 jun 2009, 16:48
av Euin
andreas_lofgren skrev:Gamla D5an och Geartronic är ett bra recept om man gillar att tanka ofta. Just den kombon har fått rejält mycket kritik, både för gångkultur och förbrukning. Det talar ju för att välja nya D5an istället eller 2,4D (om den finns med aut. Volvo har ett krångligt program just nu). Å andra sidan blir det ju mycket dyrare och den prisskillnaden kan man tanka mycket för.

Måste du förresten ha markfrigången? Ser inget egentligen i din text som tyder på detta? Om du inte gör det finns det gott om bra alternativ såsom Audi A6 3,0Tdi och BMW 525XD.

Om du ska handla privat måste jag starkt råda dig till att ta en lätt begagnad bil. Kapitalförstöringen är nästan löjligt hög annars, 6-7 tusen i månaden netto lätt bara i värdeminskning. (Men om din plånbok är stor spelar det förstås ingen roll).

Tror du måste försöka speca ned lite mer exakt vad du egentligen vill ha av din bil för att det ska vara lättare att svara. Kör du mycket? Drar släp? Tonårsbarn med långa ben som ska åka i baksätet? osv.

Blev inte så mycket råd det där tyvärr. Bara fler frågor :wink:
Okej tack för svaret ska försöka precisera mig lite.
Nej jag måste faktiskt inte ha markfrigång, måste egentligen inte heller ha 4wd. Gillar dock den typen av bilar, gillar det att man inte behöver tänka på var man kör och i viss mån hur man kör. Sen samtidigt tycker jag att crossovers är betydligt snyggare att se på. Jämför man en V70 med samma utrustning med en XC70 skiljer liksom inte priset så ofantligt och då tycker jag en XC är mer värt, mycket roligare och mer användbar bil.
Det är som sagt inget krav, men om jag ska lägga så mycket pengar på en bil ska det vara på en bil jag känner för, och tyvärr känner jag inte för en vanlig audi A6 eller en bmw 5 serie. Kalla mig konstig men så är det :P

Jo det är ett köp för privatbruk. Dock finns ju bara den nya D5 motorn i 2010 års modellerna, därför måste jag köpa en ny bil om jag ska ha den motorn och den nya versionen eller vad man ska säga.

Jag kör inte ofta med släp men det händer, därför är drag ett måste. Barn har jag inga, däremot har jag fritidssysselsättningar som kräver lite plats. Mountainbike mini racing etc.

Grejen är att jag hade säkert klarat mig med en vanlig V50 om man säger i rent praktiska själ. Men nu består hela mitt liv av bilar och det är nästan det enda jag håller på med. Jobbar med bilar, meckar med bilar privat etc. Därför känner jag att jag vill ha lite mer än bara en praktisk och bra bil att köra med. Men för att ni ska slippa läsa mina tankar så gillar jag crossover modellerna. Sen vill jag ju naturligtvis ha en bil som man inte ser var man än vänder sig. En V70 är bara så trist bil att ha för dom finns överallt. Samma sak med en vanlig audi A4 eller Audi A6.
Visserligen är inte XC70 heller sveriges ovanligaste bil men den är ändå lite speciell, har alltid gillat dom.

Aja okej detta här blir jätteflummigt eftersom det mer handlar om personliga känslor mer än vad som är praktiskt :S Men är inte så lätt att förklara :P

Re: Val av bil

Postat: ons 24 jun 2009, 17:29
av kave
Först och främst, VW verkstäderna brukar tillhöra de sämsta i särklass.
För det andra, en ny bilmodell som A4 Allroad är är inget jag skulle köpa privat. Det har jag gjort när förra A4 Avant var ny och det gör jag aldrig om. Alla elektronikfel man kan tänka sig och ordnade sig inte under det år jag hade den. Detta trots att A4 Sedan redan funnits ett år på marknaden.
För det tredje, vad är det du kommer ha glädje av när glädjen över den fina inredningen lagt sig? Utrymme? Komfort? Här spelar givetvis XC70 i ett helt annat segment än trånga A4.
För det fjärde, D5 kommer med Dieselvärmare, är du beredd att betala dyra pengar för den i en VW/Audi där den förmodligen inte är lika integrerad?

Re: Val av bil

Postat: ons 24 jun 2009, 17:35
av Euin
kave skrev:Först och främst, VW verkstäderna brukar tillhöra de sämsta i särklass.
För det andra, en ny bilmodell som A4 Allroad är är inget jag skulle köpa privat. Det har jag gjort när förra A4 Avant var ny och det gör jag aldrig om. Alla elektronikfel man kan tänka sig och ordnade sig inte under det år jag hade den. Detta trots att A4 Sedan redan funnits ett år på marknaden.
För det tredje, vad är det du kommer ha glädje av när glädjen över den fina inredningen lagt sig? Utrymme? Komfort? Här spelar givetvis XC70 i ett helt annat segment än trånga A4.
För det fjärde, D5 kommer med Dieselvärmare, är du beredd att betala dyra pengar för den i en VW/Audi där den förmodligen inte är lika integrerad?
Jo det har jag tänkt på en del med. Hör mycket dåligt från servicen runt audi typ Din Bil etc.
Fördelen med XC70n som du själv säger är ju naturligtvis att den är betydligt större, likaså XC60n. Sen är väl inte komforten mycket sämre heller för den delen.
När det gäller extrautrustning till volvo dock så blir jag mycket förvirrad. Har suttit på "bygg din volvo" sida och lekt med options och grejer och försökt få fram en bil som jag skulle kunna tänka mig. Men jag får väldigt svårt att förstå vad som är standard och vad som kommer till olika paket etc då många av sakerna heter samma sak :S
T.ex. så finns det ett option som heter dieselvärmare med tidur till just D5an. Men betyder det att en vanlig dieselvärmare är standard fast utan tidur?
Likaså vad det gäller farthållare, vilken form av farthållare är standard på de olika? Vanlig eller adaptiv etc?

Re: Val av bil

Postat: ons 24 jun 2009, 18:47
av XCThord
Om jag var du skulle jag kolla på en XC60/XC70 DRIVe med automat. Den är betydligt billigare än D5 men har samma coola utseende och hyfsad prestanda.

Min bil (XC60 MY09, gamla D5 + automat) ska göra 0-100 på 9,9 sekunder och dra 0,83 om jag inte missminner mig.

En XC60 DRIVe automat MY10 ska göra 0-100 på 10,2 sekunder och dra 0,69. Alltså i princip samma prestanda men mycket lägre förbrukning (och skatt). Dessutom är den alltså mycket billigare än nya D5:an. Enda nackdelen är väl att den inte har fyrhjulsdrift, men om du inte behöver AWD bör det väl inte vara en så stor förlust?

En A4 Allroad hade jag aldrig valt. Den är bara för trång och för lik en vanlig A4a. Dessutom svinigt dyr att extrautrusta jämfört med Volvo.

Angående utrustningen så har XC60 och XC70 en vanlig farthållare som standard. XC60 har dock City Safety också vilket innebär att den bromsar automatiskt om du kör upp t.o.m. cirka 30km/h. Båda bilarna har dieselvärmare som standard men ingen timer (det är för denna funktion man får betala cirka 2000kr extra).

Föga förvånande går min röst till XC60:n :wink:
Enligt min mening är den bilen lite bekvämare, lite snyggare och lite "coolare" än XC70:n. Dessutom har den bättre svängradie har jag för mig. Jag uppfattar inte heller den som trängre än XC70:n i kupén.
Nackdelen är väl att XC60:n har ett katastrofalt dåligt mittarmstöd fram jämfört med XC70:n och att om du inte väljer RTI (integrerad navigation) får du en ful plast/gummi-grej i "hålet", vilket för tankarna till en gammal koreansk bil om du frågar mig...

Lycka till med bilköpet! :D

Re: Val av bil

Postat: ons 24 jun 2009, 19:19
av Amli
Euin, du skriver att XC60 går ev går bort för att den är så stor. Den är mindre än en XC70.

Jag skulle säga att båda Volvo bilarna och även Audin är kanonbilar! Eftersom du inte tycks ha något egentligen krav på t ex markfrigång bagageutrymme etc tycker jag helt enkelt att du ska provköra alla bilarna och gå på den du känner för mest. Ingen av alternativen är ju direkt fel och alla har sina plus och minus.

Personligen hade jag gått på XC70 om jag vill ha en större, bekvämare bil. Hade jag inte behövt utrymmet hade jag gått på Audin som är klart roligare att köra (oavsett motoralternativ) och är överlag en ruggigt kompetent bil.

Re: Val av bil

Postat: ons 24 jun 2009, 19:29
av Euin
XCThord skrev:Om jag var du skulle jag kolla på en XC60/XC70 DRIVe med automat. Den är betydligt billigare än D5 men har samma coola utseende och hyfsad prestanda.

Min bil (XC60 MY09, gamla D5 + automat) ska göra 0-100 på 9,9 sekunder och dra 0,83 om jag inte missminner mig.

En XC60 DRIVe automat MY10 ska göra 0-100 på 10,2 sekunder och dra 0,69. Alltså i princip samma prestanda men mycket lägre förbrukning (och skatt). Dessutom är den alltså mycket billigare än nya D5:an. Enda nackdelen är väl att den inte har fyrhjulsdrift, men om du inte behöver AWD bör det väl inte vara en så stor förlust?

En A4 Allroad hade jag aldrig valt. Den är bara för trång och för lik en vanlig A4a. Dessutom svinigt dyr att extrautrusta jämfört med Volvo.

Angående utrustningen så har XC60 och XC70 en vanlig farthållare som standard. XC60 har dock City Safety också vilket innebär att den bromsar automatiskt om du kör upp t.o.m. cirka 30km/h. Båda bilarna har dieselvärmare som standard men ingen timer (det är för denna funktion man får betala cirka 2000kr extra).

Föga förvånande går min röst till XC60:n :wink:
Enligt min mening är den bilen lite bekvämare, lite snyggare och lite "coolare" än XC70:n. Dessutom har den bättre svängradie har jag för mig. Jag uppfattar inte heller den som trängre än XC70:n i kupén.
Nackdelen är väl att XC60:n har ett katastrofalt dåligt mittarmstöd fram jämfört med XC70:n och att om du inte väljer RTI (integrerad navigation) får du en ful plast/gummi-grej i "hålet", vilket för tankarna till en gammal koreansk bil om du frågar mig...

Lycka till med bilköpet! :D
Jo jag ser din logik men samtidigt så känns det väl lite sådär och köpa en sån bil framhjulsdriven? Förlorar väl lite poängen med en crossover utan fyrhjulsdrift? Skulle inte kännas ordentligt.
Nej jag tror att vare sig en XC60 eller en XC70 så får det bli den nya D5 motorn isåfall.
Audi har jag blivit allt mindre intresserad av, verkar som var man än vänder sig så hör man bara negativa åsikter. Dels att den är mycket mindre, mindre utrustning för mer pengar, och servicen är inte på topp.
Visst den kanske är aningen roligare att köra men jag har aldrig varit någon som direkt kör runt och "leker". Är nog mer intresserad av en tyst bekväm bil som man kan köra långt med utan att få huvudvärk och ont i ryggen (inte för att jag betvivlar att man kan det med båda :P)

Sen då är ju frågan, XC60 eller XC70.
XC70n är bra mycket snyggare hur man än vänder och vrider på det, men samtidigt så är XC60n mycket fräshare och hemtrevligare innuti. Sen att den är bra mycket större än XC70n är ju inte heller ett minus. Inte direkt för att jag behöver den något onödiga extra storleken men det är ju inte direkt något problem. Plats går alltid att använda ;)
Jag tror faktiskt att enda sättet att avgöra det får bli att provköra båda och titta närmare på dom i person. Då jag tvivlar på att man får chansen att prova en 2010 nu så får man väl prova 09or, är väl bara att ha i åtanke att en 2010 blir lite rappare med 205 hästar istället för 185.
Tack för hjälpen än sålänge iallafall, är alltid lättare när man är flera ;)

Amli XC60n mindre än XC70n? Kanske kortare må hända men den ser bra mycket biffigare ut. Bredare och högre. Man sitter dessutom mycket högre upp också. Fast det kanske bara är en synvilla?

Re: Val av bil

Postat: ons 24 jun 2009, 21:43
av VolvoB20
Fattar inte varför du ska välja XC70 eller XC60.

I ditt ställe hade jag gått på V70 D5 -10 205 hk AWD med drag,
-Snabbare
-Ligger bättre på vägen
-Större inuti än XC60
-Billigare (mer över till xtrautrustning)
-Går snålare
-Man slipper all rå olackad ABS plast som är ett rent ut sagt helsike att tvätta,

Jga åker bara XC70 pga av att jag drar tunga 2-tons släp.

Re: Val av bil

Postat: ons 24 jun 2009, 21:47
av Amli
Det är synvilla då den framför allt är högre och man sitter därmed högre. Sätt dig i bilen märker du skillnaden direkt. Inte så stor skillnad på bredden, men du har sämre utrymme bak och bagaget är mycket mindre. Men det är inte XC60 som är en liten bil, bara XC70 som är stor.

Din bilsäljare bör ha fått in någon modell med nya D5:an vid det här laget så att prova den ska inte vara något problem.