Sida 1 av 1

Hur ny är nya 2,4D (jämfört med D5)?

Postat: mån 15 jun 2009, 01:32
av perhall
Hej,
hade fått för mig att 2,4D och D5 båda är i stort sett nya motorer, förutom motorblocket. Och att skillnaden är trimningsgrad och att D5 har en twin-scroll-turbo istället för enkelturbo. Men enligt en artikel i Teknikens Värld, där Volvos motormänniskor intervjuas, är 2,4D bara en uppgradering av den gamla:

"Nu tillverkar vi nya D5-motorn tillsammans med den gamla förbättrade 2,4D-motorn"
"Den gamla 2,4D-motorn (som bara klarar EU4) har i år fått effekten höjd från 163 till 175 hästkrafter, samtidigt som förbrukning har sänkts från 0,63 till 0,58 liter per mil. "

http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml

I så fall är ju 2,4D ganska ointressant - samma gamla bullriga och ganska sega motor men med lite mer effekt och lägre förbrukning? Jämfört med de lovord som nya D5 har fått måste jag gå i polemik med B20 och hävda att bara **** köper 2,4D...?

PH

Re: Hur ny är nya 2,4D (jämfört med D5)?

Postat: mån 15 jun 2009, 07:48
av VolvoB20
perhall skrev:Hej,
hade fått för mig att 2,4D och D5 båda är i stort sett nya motorer, förutom motorblocket. Och att skillnaden är trimningsgrad och att D5 har en twin-scroll-turbo istället för enkelturbo. Men enligt en artikel i Teknikens Värld, där Volvos motormänniskor intervjuas, är 2,4D bara en uppgradering av den gamla:

"Nu tillverkar vi nya D5-motorn tillsammans med den gamla förbättrade 2,4D-motorn"
"Den gamla 2,4D-motorn (som bara klarar EU4) har i år fått effekten höjd från 163 till 175 hästkrafter, samtidigt som förbrukning har sänkts från 0,63 till 0,58 liter per mil. "

http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml

I så fall är ju 2,4D ganska ointressant - samma gamla bullriga och ganska sega motor men med lite mer effekt och lägre förbrukning? Jämfört med de lovord som nya D5 har fått måste jag gå i polemik med B20 och hävda att bara **** köper 2,4D...?

PH
Du pratar om en helt annan motor nu.

Det finns flera 2,4D, dels 2,4D 175 hk som du tar upp här, den har jag aldrig pratat om, den jag pratar om är 2,4D 163 hk som är exakt samma motor som D5 205.

Sen är det ju grymt imponerande att man lyckats pressa ut samma vridmoment ur den "gamla" D5an i 175 hk utförande dvs 420 Nm (1500-2750 rpm) med bara en turbo som man får ut ur "nya D5an o Nya 2,4D" med dubbla turbo.

Re: Hur ny är nya 2,4D (jämfört med D5)?

Postat: mån 15 jun 2009, 17:10
av XCThord
Det där stämmer väl inte?? :shock:

Såvitt jag förstått (av Volvos hemsida, diverse tidningsartiklar och info från min ÅF) är 2,4D FWD 175hk också en helt ny Euro 5-motor. Den har visserligen inte dubbelturbo (som nya D5an) och den har lägre effekt, men själva motorn ska enligt infon jag fått ha samma "bas" som nya D5an?

Eller har jag blandat ihop allt? :oops:

Re: Hur ny är nya 2,4D (jämfört med D5)?

Postat: mån 15 jun 2009, 19:40
av wide
Hmm...ja finns de 3st femmor diesel nu??. BLir oxå lite förvirrad... :lol:

Re: Hur ny är nya 2,4D (jämfört med D5)?

Postat: mån 15 jun 2009, 20:00
av Linqid
wide skrev:Hmm...ja finns de 3st femmor diesel nu??. BLir oxå lite förvirrad... :lol:
Yes!

2.4D FWD med 175hk/420Nm (enkelturbo)
2.4D AWD med 163hk/420Nm (dubbelturbo) - endast med automat
D5 AWD med 205hk/420Nm (dubbelturob)

..och om man jag har tolkat Teknikens Världs artikel rätt är 2.4D 175 inte den nya motorn, utan en uppdaterad version av den gamla femman, medan 2.4D 163 är exakt samma motor som nya D5 fast nedtrimmad (läste att det beror på utsläppsgränser i Europa?). Korrekt? ??:-/

Re: Hur ny är nya 2,4D (jämfört med D5)?

Postat: mån 15 jun 2009, 20:30
av XCThord
Linqid skrev:
wide skrev:Hmm...ja finns de 3st femmor diesel nu??. BLir oxå lite förvirrad... :lol:
Yes!

2.4D FWD med 175hk/420Nm (enkelturbo)
2.4D AWD med 163hk/420Nm (dubbelturbo) - endast med automat
D5 AWD med 205hk/420Nm (dubbelturob)

..och om man jag har tolkat Teknikens Världs artikel rätt är 2.4D 175 inte den nya motorn, utan en uppdaterad version av den gamla femman, medan 2.4D 163 är exakt samma motor som nya D5 fast nedtrimmad (läste att det beror på utsläppsgränser i Europa?). Korrekt? ??:-/
Sökte lite snabbt på Google o hittade följande:

Nu vässar Volvo Personvagnar sina dieselmotorer. Två nyutvecklade, femcylindriga turbodieslar ger kunderna möjlighet att kombinera ökade prestanda med bränsleförbrukning och CO2-utsläpp som är bäst i klassen:
Högprestandamotorn D5 med dubbelturbo har 205 hästkrafter och vidmoment på 420 Nm.
Mellanprestandamotorn 2.4D med enkelturbo, 175 hästkrafter och 420 Nm.
(...)
De två dieselmotorerna har en rad gemensamma tekniklösningar. Motorerna har lägre kompression, mer effektiv förbränning och senaste generationen motorstyrning. Volvo Personvagnars motorexperter har minskat friktionen och pumpförlusterna inne i motorerna. Tryckfallet i insprutnings- och avgassystemen har också minskats väsentligt.
De nya motorerna har även försetts med keramiska glödstift, en högteknologisk lösning som ger mycket goda startegenskaper, tack vare extremt snabb uppvärmning. På två sekunder når de en temperatur på 1000 grader Celsius, vilket gör motorn lättstartad och minskar emissionerna. I vissa körsituationer, som på riktigt låga motorvarv, kan de keramiska glödstiften dessutom utnyttjas för att öka temperaturen i cylindrarna och därigenom effektivisera förbränningen.


(Saxat från ett pressmeddelande från Volvo PV)

Så visst borde väl även nya 2,4D FWD vara en ny motor?

Re: Hur ny är nya 2,4D (jämfört med D5)?

Postat: mån 15 jun 2009, 21:14
av riha
perhall skrev:Hej,
hade fått för mig att 2,4D och D5 båda är i stort sett nya motorer, förutom motorblocket. Och att skillnaden är trimningsgrad och att D5 har en twin-scroll-turbo istället för enkelturbo. Men enligt en artikel i Teknikens Värld, där Volvos motormänniskor intervjuas, är 2,4D bara en uppgradering av den gamla:

"Nu tillverkar vi nya D5-motorn tillsammans med den gamla förbättrade 2,4D-motorn"
"Den gamla 2,4D-motorn (som bara klarar EU4) har i år fått effekten höjd från 163 till 175 hästkrafter, samtidigt som förbrukning har sänkts från 0,63 till 0,58 liter per mil. "

http://www.teknikensvarld.se/provkornin ... /index.xml

I så fall är ju 2,4D ganska ointressant - samma gamla bullriga och ganska sega motor men med lite mer effekt och lägre förbrukning? Jämfört med de lovord som nya D5 har fått måste jag gå i polemik med B20 och hävda att bara **** köper 2,4D...?

PH

Om det nu r samma gamla 2.4D motor fast de höjt till 175 hästar och samtidigt sänkt bränsleförbrukningen, varför inte släppa en mjukvaru-uppdatering till D5:an 185 Hästars (samma motor) som behåller samma effekt, men bara drar ner förbrukningen. Lyckas de med 2.4D som är samma motor som D5 samtidigt som de ökar effekten så borde de ju definitivt lyckas få ner förbrukningen utan att behöva dra upp hästarna.
Då behöver de inte ta extra betalt heller och inte heller behöver vi reg.besikta bilen heller.

Fan va less man ibland kan bli på bil-världen.
Tänk dig den mesta hårdvara som innehåller mjukvara kan man idag få uppdateringar till gratis, må det vara en digital-box, en telefon, en dator, en iPod, en handsfree, m.m. MEn inte när det kommer till motorerna i bilar. De ggr som man får mjukvaru-uppdateringar är i sabamnd med ett problem eller fel, kanse lite fixar för motorstyrningen eller inslprutningen så det inte skall paja, men fasen inte några nya "features" såsom bättre förbrukning eller mer hästar utan att det skall kosta skjortan (antingen i form av nytt bil-köp, eller i form av en trimning).

Re: Hur ny är nya 2,4D (jämfört med D5)?

Postat: mån 15 jun 2009, 23:15
av JE Jr
Nja det är mer än mjukvara som skiljer 163/185:an och 175:an åt...

Men den är go att köra iallafall! Däermot har jag inte kört så mycket 185hk så jag kan ge nån jämförelse. Den är helt klart tillräcklig i kraft iallafall, men såklart ingen räsermotor.