Sida 1 av 2
Nya D5 205 ett 100% meningslöst köp, bara en idiot väljer D5
Postat: fre 12 jun 2009, 13:05
av VolvoB20
Om man tittar på förra generationen 2,4D vs D5 så var de ju lite olika mappade över hela registret.
163 hk mot 185 men också 340 Nm mot 400 Nm över registret, alltså fanns det en anledning att betala extra för att få mera hk och vrid över hela registret.
Men för nya motorgenerationen gäller inte detta längre.
Här har 2,4 D 163 hk 420 Nm över hela registret upp till 2750 rpm och eftersom det inte är hk som är begränsande utan vridmoment (420Nm) så kommer både 2.4d och D5 att ha EXAKT samma hk och vrid upp till 2750 rpm = 150 km/h på 6:an. Först över 2750 rpm skiljer det något på motorerna.
Varför skulle någon då betala extra för D5???? Man varvar ju aldrig en diesel över 3000 rpm i alla fall.
Re: Nya D5 205 ett 100% meningslöst köp, bara en idiot väljer D5
Postat: fre 12 jun 2009, 13:15
av Guligan
Kickdown på en automatare, då lär väl varvtalet överstiga 3 000 rpm?!
Re: Nya D5 205 ett 100% meningslöst köp, bara en idiot väljer D5
Postat: fre 12 jun 2009, 13:19
av Lövet
Högre effekt = bättre acceleration genom växlarna, högre toppfart.
Re: Nya D5 205 ett 100% meningslöst köp, bara en idiot väljer D5
Postat: fre 12 jun 2009, 17:27
av XC90_Executive
2,4D fwd 175hk/420Nm EN turbo.
D5 fwd 205hk/420Nm TVÅ turbo.
Det du inte har med i beräkningarna är att 2,4D 163/420 är med awd. Alltså kan man bara få den i XC70 och XC60 just nu!
Har en MY10 S80 D5 och kör med nu ett tag. Jag gillar den skarpt! GRYM motor! :D Sportstolarna och sportchassit ger körningen en helt ny dimension också!
Re: Nya D5 205 ett 100% meningslöst köp, bara en idiot väljer D5
Postat: fre 12 jun 2009, 21:07
av VolvoB20
Det var 2,4D 163/420 som jag pratade om, den är ju identisk med D5 205 mekaniskt/mjukvarumässigt/effekt/vrid så länge man håller sig under 2750 rpm och det gör man ju 99.99% av tiden.
Det var ju skillnad med förra generationen där D5 hade mera vrid över hela registret, då var det ju värt att betala extra för D5,
Re: Nya D5 205 ett 100% meningslöst köp, bara en idiot väljer D5
Postat: fre 12 jun 2009, 21:40
av VolvoB20
Ops.... mitt fel, jag hade fel.....
Ser att D5an inte är dyrare än 2.4 D 163 så varför finns 2,4 D 163 hk alls, varför köper inte alla D5 205 ????
Re: Nya D5 205 ett 100% meningslöst köp, bara en idiot väljer D5
Postat: fre 12 jun 2009, 21:53
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Ser att D5an inte är dyrare än 2.4 D 163 så varför finns 2,4 D 163 hk alls, varför köper inte alla D5 205 ????
D5 kostar 20 000kr mer.
Jag tycker verkligen att man märker skillnad på 2,4D 163/420 och D5 205/420! Kanske inte om man "gubbkör", men det gör inte jag!

Re: Nya D5 205 ett 100% meningslöst köp, bara en idiot väljer D5
Postat: fre 12 jun 2009, 22:50
av VolvoB20
Ok, jo jag såg det 20.000, missade att det var automat.
Nåväl, för att märka något ska man ju ligga över 3000 rpm under acc , eller helst runt 4000 rpm då men det är ju runt 200 km/h på sexan, tycker XCn börjar bli lite instabil då.
Eller märker du någon skillnad under 3000 rpm ?
Re: Nya D5 205 ett 100% meningslöst köp, bara en idiot väljer D5
Postat: fre 12 jun 2009, 22:58
av XC90_Executive
Jag tycker att D5 är, hur ska man säga, mer "på". Mer varvglad! Direkt från start tycker jag att man känner skillnad! Det skiljer ju ändå 1,9s 0-100, till D5:ans fördel!
Re: Nya D5 205 ett 100% meningslöst köp, bara en idiot väljer D5
Postat: lör 13 jun 2009, 12:51
av wide
Ja 40 hästar är iallfall 40 hästar. Så visst vid lite sportigare körning är ju självklart D5an att föredra.
Men visst var det så att 2.4 blev bättre än Volvo hoppas på?. Jäkligt trvligt att det är så fint vrid i den oxå.....