Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#309922
Visst, jag har hittat den, men den måste ju vara någon "nöd-grej" när man fyller på fabrik/verkstad, för man måste ha orangutangarmar och inte vara rätt för att skita ned sig om man ska nå ned till den.

Har lyckats nå den men inte orkat dra upp den, den sitter stenhårt så jag gav upp.

Det var bra mycket enklare att kolla i färddatorns display :-) nu när man fick veta hur man skulle göra.
av JE Jr
#310084
Ja, det är ju inte tänkt att man ska kolla oljan genom den, men om man vill så finns ju möjligheten ;)

Var det itne så att de tog bort tempmätaren till V70II också eftersom den i V70N ändå var stabiliserad över ett så stort område att den inte gav någon "vettig" information ändå...
#310115
JE Jr skrev:Var det inte så att de tog bort tempmätaren till V70II också eftersom den i V70N ändå var stabiliserad över ett så stort område att den inte gav någon "vettig" information ändå...
Jo, stämmer.
#1104545
Men vad är detta.... ? Hur kan någon försvara att tillverkarna fråntar föraren/ägaren möjligheten att enkelt övervaka och kontrollera skicket och status för det egna fordonet. Självklart kollar man inte bara på nivån när man tittar på oljestickan. Nivån och oljans kondition kollas givetvis samtidigt. Dessutom är en visuell kontroll av nivån via stickan säkrare, än via en givare kopplat till ett gui via en dator. Att inte ge möjlighet visa temperaturen är ju också bara dumheter. Värdet finns ju i datorn och skulle lätt kunna visas. Det är ju samma dumhetstrend som att ta bort reservhjulet, så att ett assistansavtal måste tecknas i den händelse ett däck blir så massakrerat att det inte går att åtgärda med det där kletet som medlevereras. Nya bilar verkar konstrueras för personer som totalt saknar intresse eller engagemang för fordonet och som hellre borde åka taxi.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1104555
Med tanke på vilka motorer som säljer mest så verkar ju Volvo träffa fullständigt rätt, om dom riktar sig till personer som totalt saknar intresse och engagemang för fordonet. Vi som verkligen gillar att köra bil och inte bara åka bil är nog i kraftig minoritet.
av d1anny2
#1327020
LanFan skrev:På nya D5 så kollar man oljan på färddatorn. Motorn ska vara avstängd, ingen fot på bromsen, tryck och håll in startknappen ett par sekunder, släpp startknappen, tryck bort eventuellt infomeddelande, scrolla på färddatorn så kommer oljenivån upp bland medelhastighet och snittförbrukning. Det är viktigt att hålla in startknappen ett tag och inte bara trycka på den så att tändningen går på. Kommer oljenivån inte upp så testa att hålla inne den lite längre.

38mil i ny D5, //LF
Gold. Tack för info.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.