Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
#480440
markgard skrev:Någon som fått gps monterad snyggt på vänster sida om ratten? Finns det något smidigt ställe att ta ström på den sidan, utan att göra någon åverkan på bilen (V70 II)?
Det enklaste är att dra elen från matningen vid höger sida av mittkonsolen som Blådåren skriver. Jag har själv gjort detta efter hans utmärkla tips för ett år sedan :) Du VET dessutom att dessa kablar är rätt avsäkrade vilket är viktigt.

Se sist i denna tråd hur jag gjort:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... A5#p376299

Inne i mittkonsolen finns gott om plats att dra två ledare vidare och ut ur den panel som slutar vid pedalstället. Där har jag själv placerat (klammat) mitt lösa uttag till min GPS. Du borde sedan lätt kunna dra kabeln vidare under ratten men det jag skulle vara extremt noggrann med är att klamma kabeln ordentligt så att den inte riskerar att trassla in sig i rattstången.

Fördelen med ett löst uttag är att du kan gömma det och slipper ha en synlig stickpropp i ett uttag.

Den dagen du vill demontera är det bara att klippa de två extrakablarna och tejpa för med vulktejp = ingen åverkan.
av markgard
#480609
Tack för er hjälp! Undrar om Volvo säljer en "förgrening och förlängning" med rätt kontakter så att det går att dela strömmen vid 12-volts-uttaget bak och sedan dra några trådar framåt instrumentpanelen. Jag är inte mycket för att skarva, skala och löda. Risken finns att jag inte får det riktigt bra. :-)

Såg en kabel för att dra fram ström, med färdiga kontakter, i någon monteringsanvisning någon länkade till här på forumet. Då för någon mobilgrej, men kabeln med färdiga kontakter hade varit suveränt att få köpa löst.

Eller... någon som vet vad den kontakten som sitter på 12-volts-uttaget baktill heter/går att köpa? Då skulle det kanske gå tillverka en egen sådan förgrening utan att ge sig på kabeln med lödkolven.

En idé hade varit att dra fram strömmen igen och montera ett cigguttag bakom radio-panelen, där nere i det lilla facket. Volvo borde sälja sådana lättmonterade kitt då många vill ha ström till gps utan att ta den i ett stängt förvaringsfack.
av markgard
#480611
Ungefär så här menar jag. En sådan "inkoppling" borde säljas lös!
12-volt-uttaget är alltså det där bak. Inkopplingen används för att nalla ström, med kontakter och kablar färdiga för ändamålet.
Bild
av blådåren
#480697
sådana skarvar finns att köpa, fast tråkigt nog har jag bara sett kontakter för standardanslutning bakom cigg-uttaget...
Har inte sett några med volvos kontakter, fast det är ju bara att knalla in till reservdelsdisken på volvo och handla kontakter och stift och knåpa ihop en egen skarv !!!.
Användarvisningsbild
av jgbptl
#618990
En sådan sladd som "markgard" beskriver tidigare i tråden skulle jag gärna betala några kronor för. Jag kan även göra en själv om jag bara får tag på rätt kontakter, men hur lyckas man med det?

Jag har försökt förklarar problematiken för min lokala Volvo-återförsäljare men jag når liksom inte fram... Har även talat med en av deras servicetekniker och han brukar klippa av kablarna och göra en egen skarv. Här också sökt utanför Volvo och tror mig ha hittat kontakten hos en grossist, så jag kan beställa den därifrån om jag vill 500 st hannar och 500 st honor...
av blådåren
#619007
Fattar inte reservdelskillen vad du vill ha, får du fråga en kollega till honom isf, eller snacka med en mek som fattar vad som menas !.

Att klippa av kablarna för att skarva ihop igen är väl inget jag vill rekommendera !, bättre att Skala av isoleringen och löda dit ett par sladdstumpar och "bygga" vidare ifrån.
Kan dock kolla om jag kan få fram vilka delar som behövs för att göra en "plug-in" för att få ut ström !.
Hör av mej med ev resdels-no !

"edit"
"Momentum" hade visst redan snokat rätt på detta !!.
Artnr
30669631
30669165
30656647
30656648
Användarvisningsbild
av jgbptl
#619028
blådåren skrev:"edit"
"Momentum" hade visst redan snokat rätt på detta !!.
Artnr
30669631
30669165
30656647
30656648
Tack så mycket! Då ska jag bara kolla att den där skarven fortfarande finns där på MY2012 innan jag tar en ny, förhoppningsvis lyckosammare, sväng till Volvoåterförsäljaren.
av blådåren
#619033
MY12 ?, skarven är på samma ställe men har andra kontakthus om jag inte feber-yrar nu (flunsa, en vecka med 40c...)

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]