Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jgbptl
#619041
blådåren skrev:MY12 ?, skarven är på samma ställe men har andra kontakthus om jag inte feber-yrar nu (flunsa, en vecka med 40c...)
Ajdå, tillbaks på ruta ett.

Min ursprungliga tanke var att koppla in mig mellan ett 12V-uttag och dess matningssladd eftersom det är så Volvos eget kablage för t ex eftermonterad löstagbar GPS gör och det var egentligen nummer på de kontakterna jag var ute efter. Jag har fått för mig att de är desamma även på MY2012. Men lösningen med att gå på skarven vars kontakter Momentum hittat artikelnumren till är ju egentligen ännu snyggare, om det nu hade varit samma kontakter även för MY2012.

Ta det lugnt med influensen! Den tog mig två veckor att bli av med denna gång (men jag hade tack och lov inte 40 °C hela den tiden).
av blådåren
#619060
Du kan koppla in dej som vanligt på kablarna som tidigare beskrivits annars !.
Enda nackdelen är att GPS "vaknar" i onödan om du öppnar dörr, bagage el dyl , den stänger ju av sej själv så det är inget egentligt problem.

Finns en matningsledning från ett systemrelä som funkar enbart på tändning!.
lite trixigare, men om du kollar vid säkringscentralen på passagerarsidan så ser du ett relä till vä om centralen, fullt synligt däremellan ser du 2 st 6mm kablar, den ena med ständig + (30+) , den andra med tändnings-spänning (15+) , bara att löda på som tidigare angivits !. (tror färgerna var helröd samt röd/grön :-/ )
av KARDOX
#700275
Är det någon som kan tipsa om något företag som kan montera ett extra cigg-uttag bakom stereon i Mälardalen? Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av apersson850
#700330
Vissa Garmin GPS stänger inte av sig som de ska, om extern matning kommer och går i rask följd några gånger. Då kör det slut på internbatteriet istället.

När det gäller radioantenn för TMC så finns den inbyggd i sladden också, på den modell som visades tidigare i tråden (GTM 35 ser det ut att vara). Den lösa antennen, som trycks i med en 2,5 mm kontakt i sidan på TMC-mottagaren, levereras bara i Europa, där fältstyrkorna för FM normalt är lägre än i USA.
De äldre GTM 20/21 (för att ta några exempel) fanns istället i två olika versioner, med eller utan trådantenn, för de olika marknaderna.
av ulflun
#1500143
Racetwin2 skrev: fre 24 dec 2010, 07:15
markgard skrev:Någon som fått gps monterad snyggt på vänster sida om ratten? Finns det något smidigt ställe att ta ström på den sidan, utan att göra någon åverkan på bilen (V70 II)?
Det enklaste är att dra elen från matningen vid höger sida av mittkonsolen som Blådåren skriver. Jag har själv gjort detta efter hans utmärkla tips för ett år sedan :) Du VET dessutom att dessa kablar är rätt avsäkrade vilket är viktigt.

Se sist i denna tråd hur jag gjort:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... A5#p376299

Inne i mittkonsolen finns gott om plats att dra två ledare vidare och ut ur den panel som slutar vid pedalstället. Där har jag själv placerat (klammat) mitt lösa uttag till min GPS. Du borde sedan lätt kunna dra kabeln vidare under ratten men det jag skulle vara extremt noggrann med är att klamma kabeln ordentligt så att den inte riskerar att trassla in sig i rattstången.

Fördelen med ett löst uttag är att du kan gömma det och slipper ha en synlig stickpropp i ett uttag.

Den dagen du vill demontera är det bara att klippa de två extrakablarna och tejpa för med vulktejp = ingen åverkan.
Du råkar inte ha kvar bilderna? Tyvärr fungerar inte referenserna längre. Frågan är aktuell fast för en mobilhållare med trådlös laddning.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]