- tis 26 maj 2009, 21:59
#291911
ojoj ! ja då kör vi väl då , men detta gör du på egen risk!!.
Såklart är bilen avstängd och nyckeln ur!!!.
Om du har automat får du lossa ramen runt vxlspaken innan du lägger i "P" .
Du får ALDRIG LOSSA kontakter med NYCKEL I, eller slå på radioläge eller tändning med kontakter ur!!!!!!!!.
Lossa ramen runt vxlspak, detta gör jag med en liten plastkil som ligger med i en del brodit-byglar (dessvärre inte den du köpt)
När ramen är lös kan du peta loss damasken, den sitter med hakar.
Under denna hittar du 4 st torx i storlek tx25
Sen är det dags för den lite trickigare kromade sargen runt cd:n, här sätter du in en smal platt mejsel snett åt sidorna ( du lossar en sida i taget såklart) för att trycka på låshaken samtidigt som du trycker emellan plastkilen ovanför i mellanrummet mellan ramen och omgivande plast.
Använd inte mejsel att bända med, det blir lätt fula märken!!.
Bilden visar hur jag trycker på haken så tror jag du fattar hur, du får känna dej för med mejseln så du hittar haken, lite lurigt men det går!.
Du viker sas ut den i ovankant när hakarna är loss.
under denna finns 2 st tx 25
På baksidan konsollen(framåT alltså) , mitten ungefär i höjd finns 2 tx 25 , du får ha en kort mejsel eller en s.k "skewdriver" (vinklad mejsel med drev ung) eller vilnkel torx (har ingen bild här)
Under dessa täckbrickorna finns varsin tx25(du känner igen var eller ??)
I denna ände sitter 2 plastflärpar instuckna som låses med sruvarna du just lossat , du får typ bända lite och lyfta samtidigt,( plasten tål mycket!!).
Nu ska konsollen va lös men dra inte !, det är dags för kontaktstycken det första sitter nere till höger,
Nu går det att vika över konsollen åt vänster en bit , lossa kontakterna som sitter i ecc-panelen , en opto och en elektrisk.
Var försiktig så du inte böjer optokablarna för mycket!!, dom sitter fästa i konsollen på 2 ställen i clips så dra inte!.
Lyft /vinkla lite till och lossa clipset som håller en bit av kabelstammen till konsollen, till vä om växelspaken uppe i den nu lösa konsolldelen.
nu ska du kunna vinkla ner konsollen åt vänster, nu sitter det ett kontaktstycke kvar, detta har låshaken på insidan....
Du får ta en platt mejsel och trycka på låsningen ,den sitter i mitten och ska tryckas in mot kontaktstycket.
(2 bilder som kanske underlättar)
Nu ska det (bara) vara att lyfta lös konsollen!!.
Såklart är bilen avstängd och nyckeln ur!!!.
Om du har automat får du lossa ramen runt vxlspaken innan du lägger i "P" .
Du får ALDRIG LOSSA kontakter med NYCKEL I, eller slå på radioläge eller tändning med kontakter ur!!!!!!!!.
Lossa ramen runt vxlspak, detta gör jag med en liten plastkil som ligger med i en del brodit-byglar (dessvärre inte den du köpt)
När ramen är lös kan du peta loss damasken, den sitter med hakar.
Under denna hittar du 4 st torx i storlek tx25
Sen är det dags för den lite trickigare kromade sargen runt cd:n, här sätter du in en smal platt mejsel snett åt sidorna ( du lossar en sida i taget såklart) för att trycka på låshaken samtidigt som du trycker emellan plastkilen ovanför i mellanrummet mellan ramen och omgivande plast.
Använd inte mejsel att bända med, det blir lätt fula märken!!.
Bilden visar hur jag trycker på haken så tror jag du fattar hur, du får känna dej för med mejseln så du hittar haken, lite lurigt men det går!.
Du viker sas ut den i ovankant när hakarna är loss.
under denna finns 2 st tx 25
På baksidan konsollen(framåT alltså) , mitten ungefär i höjd finns 2 tx 25 , du får ha en kort mejsel eller en s.k "skewdriver" (vinklad mejsel med drev ung) eller vilnkel torx (har ingen bild här)
Under dessa täckbrickorna finns varsin tx25(du känner igen var eller ??)
I denna ände sitter 2 plastflärpar instuckna som låses med sruvarna du just lossat , du får typ bända lite och lyfta samtidigt,( plasten tål mycket!!).
Nu ska konsollen va lös men dra inte !, det är dags för kontaktstycken det första sitter nere till höger,
Nu går det att vika över konsollen åt vänster en bit , lossa kontakterna som sitter i ecc-panelen , en opto och en elektrisk.
Var försiktig så du inte böjer optokablarna för mycket!!, dom sitter fästa i konsollen på 2 ställen i clips så dra inte!.
Lyft /vinkla lite till och lossa clipset som håller en bit av kabelstammen till konsollen, till vä om växelspaken uppe i den nu lösa konsolldelen.
nu ska du kunna vinkla ner konsollen åt vänster, nu sitter det ett kontaktstycke kvar, detta har låshaken på insidan....
Du får ta en platt mejsel och trycka på låsningen ,den sitter i mitten och ska tryckas in mot kontaktstycket.
(2 bilder som kanske underlättar)
Nu ska det (bara) vara att lyfta lös konsollen!!.
Senast redigerad av 2 blådåren, redigerad totalt 0 gång.
Skillnaden mellan teori och verklighet
är större i verkligheten än i teorin .
är större i verkligheten än i teorin .