Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blådåren
#291911
ojoj ! ja då kör vi väl då , men detta gör du på egen risk!!.
Såklart är bilen avstängd och nyckeln ur!!!.
Om du har automat får du lossa ramen runt vxlspaken innan du lägger i "P" .
Du får ALDRIG LOSSA kontakter med NYCKEL I, eller slå på radioläge eller tändning med kontakter ur!!!!!!!!.

Lossa ramen runt vxlspak, detta gör jag med en liten plastkil som ligger med i en del brodit-byglar (dessvärre inte den du köpt)
När ramen är lös kan du peta loss damasken, den sitter med hakar.
Bild
Bild
Under denna hittar du 4 st torx i storlek tx25
Sen är det dags för den lite trickigare kromade sargen runt cd:n, här sätter du in en smal platt mejsel snett åt sidorna ( du lossar en sida i taget såklart) för att trycka på låshaken samtidigt som du trycker emellan plastkilen ovanför i mellanrummet mellan ramen och omgivande plast.
Använd inte mejsel att bända med, det blir lätt fula märken!!.
Bilden visar hur jag trycker på haken så tror jag du fattar hur, du får känna dej för med mejseln så du hittar haken, lite lurigt men det går!.
Du viker sas ut den i ovankant när hakarna är loss.
Bild
Bild
under denna finns 2 st tx 25

På baksidan konsollen(framåT alltså) , mitten ungefär i höjd finns 2 tx 25 , du får ha en kort mejsel eller en s.k "skewdriver" (vinklad mejsel med drev ung) eller vilnkel torx (har ingen bild här)

Under dessa täckbrickorna finns varsin tx25(du känner igen var eller ??)
Bild

I denna ände sitter 2 plastflärpar instuckna som låses med sruvarna du just lossat , du får typ bända lite och lyfta samtidigt,( plasten tål mycket!!).

Nu ska konsollen va lös men dra inte !, det är dags för kontaktstycken det första sitter nere till höger,
Bild

Nu går det att vika över konsollen åt vänster en bit , lossa kontakterna som sitter i ecc-panelen , en opto och en elektrisk.
Var försiktig så du inte böjer optokablarna för mycket!!, dom sitter fästa i konsollen på 2 ställen i clips så dra inte!.
Bild
Lyft /vinkla lite till och lossa clipset som håller en bit av kabelstammen till konsollen, till vä om växelspaken uppe i den nu lösa konsolldelen.
nu ska du kunna vinkla ner konsollen åt vänster, nu sitter det ett kontaktstycke kvar, detta har låshaken på insidan....
Du får ta en platt mejsel och trycka på låsningen ,den sitter i mitten och ska tryckas in mot kontaktstycket.
(2 bilder som kanske underlättar)
Bild
Bild

Nu ska det (bara) vara att lyfta lös konsollen!!.
Senast redigerad av 2 blådåren, redigerad totalt 0 gång.
av blådåren
#291943
Går att få in nav där , den är lite knepigare att få isär än v70II men vaf...
Såg på någon sida nån som skurit upp baksidan på hålet och monterat gps:en bakom, toksnyggt!!!.
(kanske inte lika lätt och plocka loss gps:en för uppgraderingar men å andra sidan så är den inte så lättstulen heller :lol: .
av MrZ
#292121
Tack blådåren en utmärkt guide :-)-) , men eftersom jag inte har någon plastkil :wink: tror jag att jag kommer försöka dra sladden på ett enklare sätt :-DD
av blådåren
#292153
mmm, det är inte så bökigt när man gjort det några gånger, jag var hyfsat koncentrerad den gången jag plockade isär den första konsollen :) .
(det går med en mejsel också , inlindat i tejp och försiktigt handlag).
Fanns inga anvisningar att tillgå då, så det var bara "trial and error" :-DD
av DarrenB
#292823
Någon som kan rekommendera en duktig monteringsfirma i Stockholmstrakten? Skulle vilja göra en snygg installation av GPS och iPhone i min V70II.
av blådåren
#292846
Du får ta en liten semester på bästkusten :wink: , så kan jag ordna det :-DD
av DarrenB
#293582
blådåren skrev:Du får ta en liten semester på bästkusten :wink: , så kan jag ordna det :-DD
Då har jag i alla fall en bra ursäkt till att åka dit!
:D
av blådåren
#293680
lugnt !! hör bara av dej i tid!! :) , jag är "degraderad" till en "varannanveckas-pappa" så fritiden är lite begränsad dom veckorna...
av JE Jr
#293694
MrZ skrev:Tack blådåren en utmärkt guide :-)-) , men eftersom jag inte har någon plastkil :wink: tror jag att jag kommer försöka dra sladden på ett enklare sätt :-DD
Tror att Volvo (och säkert många andra) säljer en liknande manick som de kallar för fiskben för typ 25 spänn eller nåt...
av blådåren
#293971
Japp! , kan rekommenderas det också!, det är lite grovt för att peta småpaneler med, men funkar till mycket.
Suveränt till lister ,dörrsidor och liknande!!.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...