Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrZ
#291217
Hej

Nybliven ägare till en V70 II tyvärr bara Kinetic :oops:
Vill använda min ''gamla'' Garmin GPS men vill ha en ''snygg'' framdragning av sladden vilken jag har för mig även innehåller en antenndel. Det blir ju inte så snyggt att ta den från armstödets strömuttag och låta den hänga över halva instrumentbrädan.

Har någon gort liknande eller kan ge mig tipps i detta?
Var tar man lämpligast ström ifrån?
Användarvisningsbild
av Fraz
#291225
Min mek har berättat att han drog upp en ladd slad till en GPS genom vent galret på instrument brädan. Man får borra hål i galret och sedan låta den komma ut nere vid golvet eller mitt konsollen.

Tänk på att det då syns utifrån att det fins en GPS i bilen och det kan då bli intressant att göra ett "besök" i din bil!... Inbrotts risken ökar.
av blådåren
#291244
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=36478
En hyfsad bild som visar var man kan ta ström dolt.
(Sista inlägget i den tråden)
Skaffa en plastbygel från brodit, denna kläms över ena luftutblåset i mitten och montera gps:en på den.
Kabeln kan du antingen "klämma" ner i skarven mellan mittkonsoll och brädan, eller helt enkelt skruva loss konsollen och dra kabeln helt dolt.
av MrZ
#291274
blådåren det ser ut som ett mycket bra alternativ, tack!
Ingen här som använt deras, eller andras, grejer och kan lägga upp bilder på snygga monteringar?

Är det så att det sitter en anten i garmins kabel? Blir det skit om man ''döljer'' den?
av blådåren
#291313
Använder brodits monteringsbyglar närmast dagligen då jag är montör på en radio/tele firma, kan inte annat än rekommendera deras prylar!!, bra passform och kan demonteras utan märken på bilen!

Undrar lite över vad du menar med antenn???, är det gps-antennen du menar så sitter den på apparatens bak/ovansida, menar du tmc-ant så sitter den på en "klump" ca 10 cm från apparat-kontakten och har en ca 70cm lång tunn sladd med sugproppar på.(inte alla modeller av garmin som har tmc dock)

Den sistnämnda går att smyga med i springor i brädan för att gömma, blir inte drastiskt sämre mottagning för det även om det minskar lite, dock inte så det slutar funka.
av blådåren
#291542
"klumpen" gå att få plats med på bygelns baksida, limma eller dubbelhäftande tejp (finns enormt starka hos bla "KENT" ), tmc antennen (den tunna) kan du klämma ner i springor som jag sa.
Sen får du bestämma om du ska plocka ner konsollen (lite trixigt om du inte gjort det förut) eller helt enkelt smita ner med kabeln på konsollens baksida.
av MrZ
#291552
Tack änn en gång blåmannen ;)
Kan man inte dra sladden ''under" hela konsolen och ut på andra sidan?
Hadde tänkt mig att ha GPS'en över vänstra luftintaget.
Finns det en mer detaljerad sprängskiss över grejerna eller mer bilder.
Har även en tanke på att köpa ett löst ziggutag och montera på på kontaktstycket som matar bakre zigg-uttagetför att inte klippa sönder sladden som trots allt kostar 7-800
av blådåren
#291562
Vet inte riktigt hur du menar med "under" konsollen??.
När man plockar ner konsollen så delas den sas, då är det inga problem att dra allt dolt, men kanske inte nåt du ska ge dej på om du inte är väldigt säker på vad du gör.

Ja, såklart ska du skaffa ett cigg-uttag på sladd för att montera dolt, gör alltid precis så på kundbilar!.
Precis som du säger varför förstöra kabeln??.

Vad för bilder menar du?, på bilen eller bygeln?.

( finns du i närheten av bohuslän så kan jag ge en hand!)
av MrZ
#291785
Hej igen

Under hela konsolen, inte genom mittenfacket (svårt att förklara kanske).
Har beställt Brodit grejer idag så kanske får tid att pilla lite i helgen.

Bilder menar jag mer detaljerade hur man tar isär mittkonsolen, kanske finns verkstadshandböcker fortfarande..
Tyvärr inte Bohuslän, Halland

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]