Sida 1 av 4
Beställt en ny V70 2,4D
Postat: lör 16 maj 2009, 20:11
av tko
Hej, jag ska byta tjänstebil efter semestern och funderade först på 2,5FT med gaskonvertering men såg att man har kampanj på 2,4D Momentum Business med automat och metallic för 299.000sek. Provkörde en 2,4D MY2009, alltså den "gamla" motorn med manuell och gillade verkligen karaktären på den motorn. Jag tog därför in en offert på en bil med följande spec:
Vit V70 2,4D Momentum Business med automat MY2010
Tillval:
Teknikpaket 2
Herrgårdsvagnspaket 2
Blåtandshandsfree
Tidur för tillsatsvärmare
Hastighetsberoende servo
Subwoofer bak
Cassini 17" fälgar
Panelinlägg Classic Wood
Ljus inredning-Vittinge läder/textil
Växelspakknopp med träinlägg
Fast monterat drag
Vinterdäck 16" med NAOS fälgar
Bagagerumsmatta
Stänkskydd bak
Glasögonhållare
Totalpris 348.100sek Förmånsvärde 2686sek/mån
Jag har en övre gräns på 8 basbelopp så jag måste ta bort grejor för 6000sek/pruta mera.
Jag vill gärna ha synpunkter på utrustningen jag valt, är det vettiga tillval/prisvärda? Går 2,4D-motorn bra med automat? Finns det några andra tillval som rekommenderas, tacksam för synpunkter :D
Re: Beställa ny V70 2,4D
Postat: lör 16 maj 2009, 20:25
av Xotica
Nu vet inte jag vad som ingår i standardpaketet momentum men Du kan ju få bort lite kostnader ifall du tex tar bort bagagerumsmattan, växelspaksknoppen med träinlägg skulle direkt bort för mej, tycker trä i bilen är lite passé men det är ju min åsikt. Även ifall du byter fälgar så kan du ytterligare få ner priset skulle jag tro och slutligen även panelinläggen i classic wood =)
//Xo
Re: Beställa ny V70 2,4D
Postat: lör 16 maj 2009, 20:30
av JE Jr
Ta bort stänkskydd bak, de kostar över 800 spänn monterat enligt
http://forum.turboperformanceclub.com/i ... ia2009.pdf
Tror jag hörde de kostade ~250 lösa, monteringen klarar du nog själv.
I övrigt är det ju svårt att veta vad du prioriterar? Jag hade kanske valt bort träinläggen på växelspaken, men det är bara 400 spänn...
Re: Beställa ny V70 2,4D
Postat: lör 16 maj 2009, 20:36
av Lövet
Om du kan, ta bort draget och beställ det sedan löst "utanför" affären. Fälgarna är ju en annan variant, tyvärr är dessa mycket dyrare att köpa löst. Stänkskydden är också en given kandidat, dessa tar 5 minuter st att montera och kostar runt 300kr/axel när du köper dem löst.
Re: Beställa ny V70 2,4D
Postat: lör 16 maj 2009, 22:25
av tunnis
Drag och vinterdäck är bättre att ta efteråt.
Då slipper du förmånsvärdet på dessa och firman kan dra hela momsen.
Gäller för övrigt även bagagematta, glasögonhålare och tänkskydd också.
Personligen hade jag tagit driversupport och försökt plocka bort något annat.
ACC+automat är det bästa som finns.
I övrigt har du tagit helt rätt tillval. Ljus klädsel och classicwood är kanon ihop.
Re: Beställa ny V70 2,4D
Postat: sön 17 maj 2009, 07:05
av henka35
Jag tycker att du ska ta den mörka inredningen. Den ljusa Vittinge är mycket känslig (har den själv och ångrar mig)
Ta även bort "bastu panelen" för det är snyggare med alulisterna som är standard i Momentum.
Har någon provat den hastighetsberoende servon? Jag har då inte märkt något behov..
Växelspaksknoppen kan du köpa löst om du vill för det tar 5 min att byta själv.
Men är det nya 2.4D 175hk 420Nm? Jagskulle då vänta på den för den gamla motorn är inte så snål som den nya ska vara.
Samt att du får 80 Nm mer i den nya

-)
//Henrik
Re: Beställa ny V70 2,4D
Postat: sön 17 maj 2009, 08:12
av tko
Tack för alla svar och tips, stänkskydden bak går bort på en gång då det var säljaren som la till de på eget bevåg och de förhöjer ju inte direkt utseendet. Träpanelerna tycker jag är snygga

men växelväljarknoppen kan man väl avstå. Hastighetsberoende servo är jäkligt skönt-i alla fall när man kör sakta på tex en parkering och ratten går jättelätt.
Men det bästa är om jag kan ta vinterdäcken vid sidan om, vi fick nya direktiv från företaget i år om att numera ska vinterdäcken beställas med bilen. Tidigare fick vi beställa de separat, vilket två av mina kollegor gjort alldeles nyligen när de beställde sina bilar ?:-/
Min närmsta chef ska beställa sin bil i dagarna, får se vad han gör-han ska ju godkänna min beställning och han mumlade om att han inte ville betala förmånsvärde för vinterdäcken.
Ni som har Dynaudio- är det BRA ljud? Någon som har original subwoofer-är det någorlunda basåtergivning från den eller ska man eftermontera sitt gamla aktiva basrör?
Det där med separata hörlursuttag bak, hur funkar det? Kan ungarna lyssna fritt på radio-cd-eller extern ljudkälla? Har de någon display där bak eller får de titta på den främre?
I övrigt så känns det som jag prickat in trevlig utrustning och det ska vara med den nya motorn på 175hk enligt offerten.
Henka35-är det problem att få den ljusa klädseln ren? Blir den solkig? Jag tycker den är sååå snygg men det är ju inge roligt om den blir ful och smutsig fort. Det finns ju ett annat alternativ med samma inredningsfärg men med moccabruna stolar men det går väl bara att välja till Kineticpaketet, i alla fall på "bygg din bil"?
Re: Beställa ny V70 2,4D
Postat: sön 17 maj 2009, 08:45
av Variosboy
Jag är väldigt nöjd med Ljudet från Dynaudioanläggningen, men utan subben skulle det kännas lite klent. (har orginalsubben) Den är jag också väldigt nöjd med, så nån annan baslåda känns helt onödigt! Den låter riktigt bra tycker jag, och har kraft så det räcker..
Hörlursuttagen bak kan användas separat från den "främre stereon" så till den grad att man kan lyssna på olika saker men även samma såklart.. Det finns ingen display som visar vad man spelar. man har en modeknapp var bak som man stegar runt i listan över källor, sen finns det "hoppa-till-nästa-spår"-knappar.
Re: Beställa ny V70 2,4D
Postat: sön 17 maj 2009, 08:55
av henka35
tko skrev:Tack för alla svar och tips, stänkskydden bak går bort på en gång då det var säljaren som la till de på eget bevåg och de förhöjer ju inte direkt utseendet. Träpanelerna tycker jag är snygga
men växelväljarknoppen kan man väl avstå. Hastighetsberoende servo är jäkligt skönt-i alla fall när man kör sakta på tex en parkering och ratten går jättelätt.
Men det bästa är om jag kan ta vinterdäcken vid sidan om, vi fick nya direktiv från företaget i år om att numera ska vinterdäcken beställas med bilen. Tidigare fick vi beställa de separat, vilket två av mina kollegor gjort alldeles nyligen när de beställde sina bilar ?:-/
Min närmsta chef ska beställa sin bil i dagarna, får se vad han gör-han ska ju godkänna min beställning och han mumlade om att han inte ville betala förmånsvärde för vinterdäcken.
Ni som har Dynaudio- är det BRA ljud? Någon som har original subwoofer-är det någorlunda basåtergivning från den eller ska man eftermontera sitt gamla aktiva basrör?
Det där med separata hörlursuttag bak, hur funkar det? Kan ungarna lyssna fritt på radio-cd-eller extern ljudkälla? Har de någon display där bak eller får de titta på den främre?
I övrigt så känns det som jag prickat in trevlig utrustning och det ska vara med den nya motorn på 175hk enligt offerten.
Henka35-är det problem att få den ljusa klädseln ren? Blir den solkig? Jag tycker den är sååå snygg men det är ju inge roligt om den blir ful och smutsig fort. Det finns ju ett annat alternativ med samma inredningsfärg men med moccabruna stolar men det går väl bara att välja till Kineticpaketet, i alla fall på "bygg din bil"?
Tyget i klädseln blir fort missfärgat och förmig blev lädret skadat efter rekond. Volvo ville inte ta det som garanti så det blev att betala ny klädsel själv. Jag tycker du ska gå på de moccabruna stolarna om du vill ha den ljusa inredningen, för den är ruskigt snygg men inte praktiskt. Men med Kinetic stolarna så blir den bättre.
//Henrik
Re: Beställa ny V70 2,4D
Postat: sön 17 maj 2009, 10:58
av VolvoB20
tko skrev:Tack för alla svar och tips, stänkskydden bak går bort på en gång då det var säljaren som la till de på eget bevåg och de förhöjer ju inte direkt utseendet. Träpanelerna tycker jag är snygga
men växelväljarknoppen kan man väl avstå. Hastighetsberoende servo är jäkligt skönt-i alla fall när man kör sakta på tex en parkering och ratten går jättelätt.
Kan personligen inte med träpaneler .... huvva...... och dessutom behöva betala för dem....jag skulle betala för att slippa träpaneler.
Hastighetesberoende servo är väl tvärs om ??? Dvs servot kopplas ur vid högre fart så man får en stabilare känsla i.o.m. att det blir mera tungstyrt. Så funkar det i alla fall på våra andra bilar.
Ratten går ju redan superlätt redan som standard tycker jag, man kan ratta med handflatan när man fickparkerar.....