Sida 1 av 2
Hjälp med tjänstebil V70 2.0F
Postat: mån 11 maj 2009, 09:49
av Travolta
Mina svärföräldrar står inför valet av ny tjänstebil. Jag har noll koll på hur sådan fungerar men tänkte att jag iaf kan införskaffa lite råd här. Jag tror maxbeloppet var 264000 och 15000 för extraturustning.
De som är måsten för dem är dragkrok och silvermetallic, de har även någon rabatt som jag tror var 7% (tyckte det lät lite när jag läst andra trådar?) Hur fungerar det, kan man pruta som egen person eller är det företagets rabatter som gäller? De hade även andra bilmärken att välja bland, Saab, Opel, Volkswagen och något till som jag glömt. Hur står sig konkurrenterna?
Deras utgångspunkt är, bränslesnål, rymlig, praktisk, då de ofta kör omkring med massa barnbarn. De gillar Volvo och har haft två s60 samt en s40 (gamla). Alla tips mottages, ska följa med och provköra i morgon.
Re: Hjälp med tjänstebil V70 2.0F
Postat: mån 11 maj 2009, 10:28
av Lövet
I stort sett omöjligt att svara på "hur det funkar med tjänstebil" eftersom villkoren styrs av arbetsgivaren. Det finns hundra olika varianter av tjänstebilsavtal vad gäller rabatter, bruttolöneavdrag, nettolöneavdrag osv.
7% rabatt låter lite men det beror ju på vilket avtal arbetsgivaren har med bilhandlaren. Är det en liten arbetsgivare så har de kanske inte så många tjänstebilar och då blir förhandlingskraften mot bilhandlarna ganska dålig. Sedan bör man tänka på att förmånsvärdet ändå räknas brutto (utan rabatter) och det är främst arbetsgivaren som betalar leasingkostnaden som tjänar på höga rabatter. Men återigen är det inte ett 100% svar eftersom det styrs av hur tjänstebilsavtalet ser ut.
V70 2,0F brukar säljas till väldigt bra priser just nu så den är nog ett bra val om man bara vill ha en enkel bil med mycket utrymme.
Saab 9-5 säljs nu rabatterat med mängder av extra utrustning till bra pengar. Nackdel är fruktansvärt dåligt andrahandsvärde. (Detta kan påverka vissa tjänstebilsavtal)
Opel Insignia har fått mycket bra kritik men är inte lika rymlig som V70. Har dock modernare och snålare motorer.
Volkswagen Passat är ju en klassiker. Deras TSI motorer får strålande kritik för bra drag och låg förbrukning. Storleksmässigt är den mindre än V70 men större än Insignia.
Re: Hjälp med tjänstebil V70 2.0F
Postat: mån 11 maj 2009, 22:48
av greenbay
Nya Passaten med biogas, alt Mercedes B-klass Bio
Dessa ger riktigt lågt förmånsvärde.
Om det gäller Volvo torde 2.0F i V70 eller S80 ligga bra till.
Titta även på V50 DRIVe 1.6l diesel, klassar in i miljönormen med 118 g CO/km.
greenbay
Re: Hjälp med tjänstebil V70 2.0F
Postat: mån 11 maj 2009, 22:58
av Travolta
Tackar för hjälpen.
Hur funkar det med förmånsvärde?
Är inte V50 lite tight inuti? Ska in med barnvagnar. Vad ligger dessa Drive 1,6 i för priser?
Hur är det med förbrukning när det gäller biogasbilarna, vad kostar det att tanka jämfört med bensin?
Re: Hjälp med tjänstebil V70 2.0F
Postat: tis 12 maj 2009, 06:44
av erc
Travolta skrev:Tackar för hjälpen.
Hur funkar det med förmånsvärde?
Är inte V50 lite tight inuti? Ska in med barnvagnar. Vad ligger dessa Drive 1,6 i för priser?
Hur är det med förbrukning när det gäller biogasbilarna, vad kostar det att tanka jämfört med bensin?
Förmånsvärdet är det belopp förmånstagaren beskattas för. Uträkningen finns beskriven på skatteverkets webbplats.
Arbetsgivaren lär med stor säkerhet ha dessa uppgifter samt övriga villkor tillgängliga vilka jag å det bestämdaste rekommenderar den framtida tjänstebilsföraren sätter sig in i. Som tidigare nämnts varierar villkoren markant mellan företag.
Är det multipla barnvagnar som ska lastas (?) är nog inte V50 rätt modell.
Innan en biosgasbil övervägs bör tillgången på gas i området (och där föraren förväntas köra) undersökas.
Re: Hjälp med tjänstebil V70 2.0F
Postat: tis 12 maj 2009, 09:20
av Travolta
erc skrev:Travolta skrev:Tackar för hjälpen.
Hur funkar det med förmånsvärde?
Är inte V50 lite tight inuti? Ska in med barnvagnar. Vad ligger dessa Drive 1,6 i för priser?
Hur är det med förbrukning när det gäller biogasbilarna, vad kostar det att tanka jämfört med bensin?
Förmånsvärdet är det belopp förmånstagaren beskattas för. Uträkningen finns beskriven på skatteverkets webbplats.
Arbetsgivaren lär med stor säkerhet ha dessa uppgifter samt övriga villkor tillgängliga vilka jag å det bestämdaste rekommenderar den framtida tjänstebilsföraren sätter sig in i. Som tidigare nämnts varierar villkoren markant mellan företag.
Är det multipla barnvagnar som ska lastas (?) är nog inte V50 rätt modell.
Innan en biosgasbil övervägs bör tillgången på gas i området (och där föraren förväntas köra) undersökas.
Nja, blir nog bara en barnvagn i taget :) Däremot ska det gå in en eller två barnstolar samt någon vuxen passagerare utan att behöva sitta på varandra.
De bor i Täby och pendlar mycket fram och tillbaka i till landstället i Norrtälje, ingen aning om biogas finns där.
Jag har tittat lite på Opel Insignia (dock endast på nätet) ser riktigt fin, någon som har provkört den?
Re: Hjälp med tjänstebil V70 2.0F
Postat: tis 12 maj 2009, 10:17
av Lövet
V50 är mycket mindre än V70 och är egentligen bara ett alternativ för familjer med pyttesmå barn (upp till kanske 8 års åldern eller liknande) Den är mycket roligare att köra än V70 men som transportör är den helt underlägsen.
Biogasmackarnas placering ser du här:
http://www.fordonsgas.se Närmaste gasmack finns i Solna och det finns ingen på flera mils avtsånd från Norrtälje.
Re: Hjälp med tjänstebil V70 2.0F
Postat: tis 12 maj 2009, 23:59
av Jwinkler
ja 2,0f är ju då allt annat än bränslesnål, och visst blir den billig att köpa när dom itne blir av med dom med tanke på 1000 mils intervallerna/bränsleförbrukningen samt etanolpriset.
i mina ögon helt onödigt att ha en flexi..
Re: Hjälp med tjänstebil V70 2.0F
Postat: ons 13 maj 2009, 07:56
av erc
Jwinkler skrev:ja 2,0f är ju då allt annat än bränslesnål, och visst blir den billig att köpa när dom itne blir av med dom med tanke på 1000 mils intervallerna/bränsleförbrukningen samt etanolpriset.
i mina ögon helt onödigt att ha en flexi..
Har svårt att hitta biler i samma storleks- och prisklass som drar mindre än 8,6l/100km (eller 12,0l/100km E85) - men de kanske finns?
De kompletterande oljebyten med 1000-milsintervaller en F behöver kostar inte mer än knappa tusenlappen vilket kan vara värt att komma ihåg.
Idag kostar E85 tillräckligt mycket mindre än BF95 för att etanoldriften ska vara privatekonomiskt försvarbar. Lägger man till de eventuella lokala förmåner bilen ger (i mitt fall fri parkering) kan nog totalkalkylen se helt okej ut.
Jag skulle då ABSOLUT inte köpa en 2.0 istället för 2.0F.
Re: Hjälp med tjänstebil V70 2.0F
Postat: ons 13 maj 2009, 08:19
av jhenrikj
Jag var och körde Eco-driving hos Volvo med just en V70 2,0F. Det gick alldeles utmärkt att köra den på 1,1 liter milen etanol i stadskörning, landsväg går säkert att köra under 1,0. För er som har möjlighet att gå den kursen, gör det.