Sida 1 av 3

2,5T snål efter service - varför?

Postat: lör 21 mar 2009, 22:07
av perhall
Hade min V70II 2,5T på service på Bilia häromdagen och helt plötsligt drar den ca 15 % mindre än tidigare. Vad kan ha hänt? Ny mjukvara? Något fel som bilen haft sedan ny men inte tidigare har upptäckts?
Har stämt av förbrukningen vid tankning och numera drar bilen 0,7-0,73 i 90-100, 0,79 vid lagligt 110, 1,02-1,05 i 140 och 0,68 vid lugn "kringfartskörning" på helgtid i storstad, dvs. mycket 80-90 och ett och annat rödljus (Danderyd-city och tillbaka).

Förbrukningen är ungefär vad jag är van vid från tidigare Volvo (T5) och BMW (525/528) men tidigare låg min bil mycket högre. Jag är glad över den lägre förbrukningen men ändå förbryllad. Bilia meddelade vad de hade gjort med bilen och nämnde inget kring detta.

PH

Re: 2,5T snål efter service - varför?

Postat: sön 22 mar 2009, 01:19
av Guligan
Intressant - den "servicen" skulle jag vilja ha.

Re: 2,5T snål efter service - varför?

Postat: sön 22 mar 2009, 07:36
av borstarmicke
man lr automat?

Min har aut o att komma 70 mil lr mer på en tank (blandad körning) känns som en utopi....

Re: 2,5T snål efter service - varför?

Postat: sön 22 mar 2009, 08:11
av perhall
Manuell. Har nog aldrig kommit 70 mil på en tank tidigare heller. Visst gick den att köra kring 0,85 om man höll sig på 90-100 men några mil i 140 så var man ändå över litern i snitt.

Jag har sett att några på forumet som har 2,5FT beskriver förbrukningen på motorväg som under litern med bensin (vilket alltså var svårt tidigare om man inte låg under 115), kanske det är denna mjukvara jag har fått? Volvo har ju på senare tid visat sig rätt duktiga på snålhetsoptimering och 2,5FT var ju tvungen att anpassas för att komma under en viss EU-norm (annars inte miljöbilsklassad).

PH

Re: 2,5T snål efter service - varför?

Postat: sön 22 mar 2009, 09:36
av kez_style
Har du bytt till sommardäck också?

Re: 2,5T snål efter service - varför?

Postat: sön 22 mar 2009, 14:51
av perhall
Har inte bytt däck utan fortfarande 205-60-16 dubbdäck, har heller inte pumpat däcken, bytt bensintyp, Slick 50-behandlat bilen eller något annat... Tror inte att däck kan göra 10-15% skillnad om vi inte går till extremerna.
PH

Re: 2,5T snål efter service - varför?

Postat: sön 22 mar 2009, 14:53
av perhall
kez_style skrev:Har du bytt till sommardäck också?
Hur mycket drar din förresten? Aut? Landsväg är nog mer meningsfullt att jämföra än stadskörning...

typ min drog 1,02 i 120 med tre personer och AC:n på, nu 0,88-0,9...

Re: 2,5T snål efter service - varför?

Postat: sön 22 mar 2009, 16:00
av kez_style
perhall skrev:
kez_style skrev:Har du bytt till sommardäck också?
Hur mycket drar din förresten? Aut? Landsväg är nog mer meningsfullt att jämföra än stadskörning...

typ min drog 1,02 i 120 med tre personer och AC:n på, nu 0,88-0,9...
Yes, automat.
Min körs mestadels stadskörning nu när jag inte jobbar :( och stadskörning ligger på 1,3 i bästa fall annars 1,4
Landsväg har jag lyckats köra 0,68 till Göteborg (70-90 vägar, laglig körning). Då med sommardäck. Har 16" dubbdäck på just nu, kör på bensin.
Undrar hur stor skillnaden blir med BSR eller Atech steg 1. :roll: ska göra detta om någon månad :)

Re: 2,5T snål efter service - varför?

Postat: sön 22 mar 2009, 17:12
av borstarmicke
kez_style: du måste verkligen skapa en ny tråd med dina erfarenheter av trimningen!

258 kusar o 400nm låter hur gött som helst!

Re: 2,5T snål efter service - varför?

Postat: sön 22 mar 2009, 17:34
av kez_style
borstarmicke skrev:kez_style: du måste verkligen skapa en ny tråd med dina erfarenheter av trimningen!

258 kusar o 400nm låter hur gött som helst!
Eller 260 kusar och 420nm hos autotech, hehe ;)