Sida 1 av 2

Acceleration, momentbegränsare?

Postat: ons 18 mar 2009, 08:39
av tassbonn
Har alltid funderat över hur momentbegränsare fungerar, och om dom finns?
Kör en 2,4d och dom har ju ett hyfsat vrid från 1500 rpm. Nu är jag för snål och för rädd om däcken, men rent hypotetiskt, törs man spetta på fullt från rödljuset på ettans växel?
Finns det en momentbegränsare som går in om belastningen skulle bli för stor?

Re: Acceleration, momentbegränsare?

Postat: ons 18 mar 2009, 13:42
av viktore
Nu skriver du inte om du har automat eller manuell, men sålänge du inte har chippat spelar det ingen roll.
Och sålänge du inte har chippat kan du med gott samvete ge järnet från stillastående.

Re: Acceleration, momentbegränsare?

Postat: tor 19 mar 2009, 08:22
av tassbonn
Tillägger då att det är manuell låda vi pratar om.

Re: Acceleration, momentbegränsare?

Postat: tor 19 mar 2009, 12:47
av belker
Momentbegränsaren heter väl koppling i det fallet?

Re: Acceleration, momentbegränsare?

Postat: tor 19 mar 2009, 13:14
av kave
tassbonn skrev:Har alltid funderat över hur momentbegränsare fungerar, och om dom finns?
Kör en 2,4d och dom har ju ett hyfsat vrid från 1500 rpm. Nu är jag för snål och för rädd om däcken, men rent hypotetiskt, törs man spetta på fullt från rödljuset på ettans växel?
Finns det en momentbegränsare som går in om belastningen skulle bli för stor?
Vad menar du ska hända i din 2.4D med framhjulsdrift?
Hur ska du annars komma iväg snabbt vid grönt om du inte ger järnet?

Det är ju ingen bil med 1000HK och 4WD vi talar om precis.

Re: Acceleration, momentbegränsare?

Postat: tor 19 mar 2009, 14:42
av XC90_Executive
Gasa på bara! :D

Men givetvis kommer det skrika lite om däcken när du "stampar" från 0. :wink:

Re: Acceleration, momentbegränsare?

Postat: tor 19 mar 2009, 21:33
av viktore
tassbonn skrev:Tillägger då att det är manuell låda vi pratar om.

Ja då kan jag upplysa att det finns folk som kör utan problem med bra mycket mer än 340nm och samma låda som du. 8)

Re: Acceleration, momentbegränsare?

Postat: tor 19 mar 2009, 22:17
av len
Moment, ja, det är det på kuggar etc. Men acceleration är bara fråga om effekt! Sedan ger effekten belastning på ingående detaljer. Vid vartalet för full effekt, är alltså belastningen störst på prylarna. På ingående axel är den lika oavsett växel. På utgående är den större på låg växel (du kan ju spinna loss). Men gasa fullt om du vill, delarna tål ganska mycket mer än du har under huven.

Re: Acceleration, momentbegränsare?

Postat: fre 20 mar 2009, 13:53
av viktore
len skrev:Moment, ja, det är det på kuggar etc. Men acceleration är bara fråga om effekt! Sedan ger effekten belastning på ingående detaljer. Vid vartalet för full effekt, är alltså belastningen störst på prylarna. På ingående axel är den lika oavsett växel. På utgående är den större på låg växel (du kan ju spinna loss). Men gasa fullt om du vill, delarna tål ganska mycket mer än du har under huven.

Ja... ?
Effekten är ju inget annat än resultat av vridmoment och varvtal, och eftersom vridmomentet oftast är högre vid låga varv är det också där påfrestningen för drivlinan blir störst.

Re: Acceleration, momentbegränsare?

Postat: fre 20 mar 2009, 21:04
av len
Nä, tvärt om, moment ges efter effekt och varvtal. Du kan utveckla moment men ej effekt (typ dra med skiftnyckel en fastrostad mutter)! Du måste skilja på moment som motordata säger från det moment som finns på ingående detaljer i drivlinan.