Sida 1 av 4

V70 II ACC (Adaptive Cruise Control = radarstyrd farthållare

Postat: tis 17 mar 2009, 22:26
av Tarsiger
Jag såg i tråden "Klimatanläggning V70 MY09" att den spårade ur ämnet lite, på ett intressant sätt, och delvis i stället handlade om ACC (radarfarthållaren). Denna tycker jag vore förtjänt av en egen diskussion mellan dem som har erfarenhet av den och dem som står i begrepp att välja eller välja bort den.

Själv kommer jag att välja bort den. Det viktigaste skälet är att tidsavståndet till framförvarande bara kan väljas mellan - såvitt jag nu minns - 1.0 och 2.6 sek. Detta är alldeles för lite, och hela intervallet ligger under de 3 sekunder som polisen, vägverket och trafikskolorna rekommenderar. Många erfarna landsvägsförare vill hålla mer avstånd än så, särskilt de som upplevt när framförvarande råkat ut för en olycka där så minst var att vänta. Visst, man kan i tätortstrafik ibland köra närmare, men där är farthållaren mest en leksak - dess egentliga nytta finns vid långa landsvägskörningar där ordentligt avstånd är viktigt.

Varför är då ACC konstruerad med så dåliga tidsavstånd? I mitt jobb hade jag en liten inblick i utvecklingen och jag tror att orsaken är att med den aktuella låga kostnadsramen kunde man inte göra dopplerradarns signalbehandling så sofistikerad som skulle behövas för att på längre tidsavstånd avgöra precis vilken bil, dvs vilket radareko, som låg närmast framför i samma körfält på t ex en amerikansk väg med tät trafik i en kurva med fem parallella körfält.

Men om ACC själv kan bromsa bilen snabbare än föraren så spelar väl det korta tidsavståndet ingen roll? Jo avståndet är ändå viktigt och skälen är två.
1. Tekniken har ännu inte den mognad och säkerhet som krävs för att ta över förarens ansvar för en så viktig körparameter som avståndet till framförvarande, men den kommer att bli bättre framöver.
2. Den framförvarande kan (normalt) inte veta att bakomvarande använder ACC-radar och upplever därför det korta avståndet som mycket farofyllt, vilket inte är acceptabelt i trafiken.

Den finns en ytterligare aspekt på ACC. När bilens bromsar regleras av radarstrålning (reflekterad) från bilen framför så finns möjligheten, väl känd från stridsflygplan, att med s k motmedel i bilen framför skapa anpassad "radarekostrålning" bakåt som lurar ACC att bromsa, t ex panikbromsa, när föraren framför trycker på en knapp till sitt motmedelssystem. En olycka kan då ske med den bakomvarande, som denne inte förstår orsaken till.

Re: V70 II ACC (Adaptive Cruise Control = radarstyrd farthållare

Postat: ons 18 mar 2009, 00:13
av XC90_Executive
Jag tycker att det funkar helt perfekt. Jag har den inte inställd på det längsta avståndet, då jag helt enkelt tycker att det blir för långt.

Med Volvos "självkostnadspris" på 14900kr för Driver Support Paketet kan jag inte förstå varför man inte väljer till det. Jag tycker absolut att man ska testa alla systemen innan man bestämmer sig för att inte välja till det.

Jag har hört flera som säger att dom vill "köra själv" etc. etc. Med frågan "har du testat det?" så har svaret oftast blivit "nej".....



Som man kan läsa ovan så kan man hitta "fel" på systemen också! Men jag ser inte dom som någon anledning att inte välja till det. Man får ta systemen för vad dom där. Det är inte tänkt att vara en "autopilot" som ska ta hand om allting själv så man kan sitta och läsa tidningen. Utan det är tänkt som ett hjälpmedel! Likadant med BLIS. Det vanligaste man hör är att "jag kan minsann vända mig om och kolla själv". Ja visst, fine. Det kan jag också, trots det har jag BLIS. Det är ett hjälpmedel, inte ett substitut!

Re: V70 II ACC (Adaptive Cruise Control = radarstyrd farthållare

Postat: ons 18 mar 2009, 06:51
av AndS
En bekant till oss som var ute och körde i deras V70 blev mycket överraskad då ett rådjur hoppade upp på vägen på en 70-sträck och bilen slår till bromsarna innan hon hade hunnit reagera (beskrivningen vi fick). Inget djur påkört i detta fallet.
Hon var mycket fundersam när hon berättade om händelsen och den självbromsande bilen, där min gissning var att man hade just detta systemet vilket hon inte hade en aning om.
Så räddade ACC en krock med ett djur vid detta tillfället så fungerar det i vissa situationer.

Re: V70 II ACC (Adaptive Cruise Control = radarstyrd farthållare

Postat: ons 18 mar 2009, 07:04
av Brainy
Fast de gånger acc är skönt tycker jag är när jag kommer ikapp långsammare trafik och väntar på möjlighet att köra om, då ligger jag knappast 3s bakom för att sen stämpla när det blir fritt.

Alternativt vid köbildning och där vet vi tyvärr att hålls ett 3s långt avstånd så har vi sekunden efter 2 bilar som klämt sig in mellan mig och den framförvarande.

Men nog trodde jag att det var mer än 2.6s systemet klarar!
Men i 9 fall av 10 så räcker det för mina behov.

Re: V70 II ACC (Adaptive Cruise Control = radarstyrd farthållare

Postat: ons 18 mar 2009, 07:10
av Appel
XC90_Executive skrev:Jag tycker att det funkar helt perfekt. Jag har den inte inställd på det längsta avståndet, då jag helt enkelt tycker att det blir för långt.

Med Volvos "självkostnadspris" på 14900kr för Driver Support Paketet kan jag inte förstå varför man inte väljer till det. Jag tycker absolut att man ska testa alla systemen innan man bestämmer sig för att inte välja till det.

Jag har hört flera som säger att dom vill "köra själv" etc. etc. Med frågan "har du testat det?" så har svaret oftast blivit "nej".....



Som man kan läsa ovan så kan man hitta "fel" på systemen också! Men jag ser inte dom som någon anledning att inte välja till det. Man får ta systemen för vad dom där. Det är inte tänkt att vara en "autopilot" som ska ta hand om allting själv så man kan sitta och läsa tidningen. Utan det är tänkt som ett hjälpmedel! Likadant med BLIS. Det vanligaste man hör är att "jag kan minsann vända mig om och kolla själv". Ja visst, fine. Det kan jag också, trots det har jag BLIS. Det är ett hjälpmedel, inte ett substitut!
Håller med på alla punkter! Jämför också Driver Supportpaketet lite med enklaste stereon, en bil utan Driver Support och enklaste stereon väljer man bort om det finns andra bilar som har tillvalet! Vad gäller att testa så måste man prova det lite mer än en vanlig provkörning på några minuter för att förstå hur systemet arbetar och reagerar. Om avståndet kan jag bara säga att den längsta avståndsinställningen känns väldigt lååång, jag har inte klockat hur lång tid det är i verkligheten, men avståndet i 90 med längsta avståndet inställt gör att det inte är några problem för en eller ett par bilar att smita in i luckan framför om man blir omkörd.

Re: V70 II ACC (Adaptive Cruise Control = radarstyrd farthållare

Postat: ons 18 mar 2009, 08:43
av mane
rekommendationen på minst 3 sekunder mellanrum mellan bilarna är väl inklusive den mänsklia reaktionstiden?
ACC reagerar fortare än människan på avståndsminskingar, där av den kortare tiden på 2,6s alt 1s.

Re: V70 II ACC (Adaptive Cruise Control = radarstyrd farthållare

Postat: ons 18 mar 2009, 09:02
av VolvoB20
Hallå, har ni kört bil annat än på landet i Norrland??? Detta upplever man i stan:

Försöker man hålla 3 sekunders lucka byter genast 2 bilar fil in framför dig, Släpper du gasen och skapar 3 sekunder lucka igen byter 4 bilar fil in framför dig igen. Till slut står man helt stilla. Inte så bra.

Hur funkar ACC när bilar hela tiden byter fil in framför en egen bil, håller den på och tokbromsar hela tiden.

Re: V70 II ACC (Adaptive Cruise Control = radarstyrd farthållare

Postat: ons 18 mar 2009, 11:20
av Variosboy
Har inte skrivit något i denna tråd tidigare, men angående norrland vs stockholm så är det väl helt enkelt så att folk pratar utifrån sin egen sits, och 80% av svenska folket bor INTE i stora städer, så hur det fungerar i sthlm eller andra stora städer för den delen är väl inte prio att diskutera för de flesta!?

Lägger ingen värdering i det, utan det är bara en reflektion!

Re: V70 II ACC (Adaptive Cruise Control = radarstyrd farthållare

Postat: ons 18 mar 2009, 11:43
av Kluster
Har provat några min fars XC60 D5 med ACC och tycker det fungerar klockrent!
Enda nackdelen, dock något man får räkna med, är när det är snöigt och moddigt ute. Radarn blir täckt av snö men vilken bil blir inte det vid sådant väder.

Går det inte då att köra den "vanliga" varianten av cruise control då eller tänker jag tokigt nu? :)

Re: V70 II ACC (Adaptive Cruise Control = radarstyrd farthållare

Postat: ons 18 mar 2009, 11:47
av XC90_Executive
Är man tvingad att använda systemet 100% av tiden bara för att man har det? Nej....

Kör jag i Sthlm centrum i rusningstrafiken så använder jag inte farhållaren!