Diselvärmare - mycket kraftig rökutveckling
Postat: tor 05 mar 2009, 02:14
Hej alla!
Undrar om fler har upplevt följande på min V70 II MY08 2,4D
De senaste dagarna har det förekommit kraftig rökutveckling från dieselvärmare när jag har startat bilen från kallstart - dielsevärmarens läge har varit PÅ - (vit rök kommer från höger fram hjul). Körsträcka vid första tillfället hade uppgått till ca. 5 km, vid andra tillfället, knappt 1,5 km. Rökutveklingen betraktas som kraftig då det ryker rejält, nästan som det brinner o nu överdriver jag inte. Rökutvecklingen har vid båda tillfällen uppkommit vid rödljus där jag stannar bilen för en kort stund o kör vidare. Så ej bara en kort stäcka, stanna o slå av motorn.
Efter varje tillfälle luktar hela kupen rejält o kraftigt med diesel, inte roligt alls, o så till o från kommer det in diesel lukt in i kupen i andra tillfällen när dieselvärmaren är påslagen. Skall inte filtret ta bort den värsta lukten o är det inte en sensor som skall hindra detta att komma in i luftintaget?
Dieselvärmaren har varit påslagen i läget "Automatisk PÅ" hela vintern
Dieselvärmare med tidur har använts de morgnar temperaturen har krupit närmare eller under noll strecket.
Har kört o betraktat dieselvärmare som fungerande hela vintersäsongen, undantaget ovanstående problem som nu har dykt upp.
Har kontaktat verkstaden o beskrivit problemet, om än inte lika detaljerat som här, men när jag nämner rökutvecklingen, så säger dom att det är normalt..... Dom körde på med snacket "diesel värmaren är ju en extra hjälp så motorn snabbare kommer upp till sin arbetstemperatur som är 92 C bla. bla....", vilket är info jag redan vet. Det enda dom kunde komma på, var att det möjligtvis var diselvärmaren som förbrännde överskotts bränslet o givaren var dåligt justerat..... ???
Nu vill jag ju inte riskera att bilen brinner upp (ok lite överdrivet), men när det ryker, så är det inte bara lite, folk runt omkring tror att det brinner någonstans o sen disellukten inne i kupen är INTE ROLIG alls (kan man bli förgiftad av diselavgaserna?) ?:-/ . Verkstaden har nu noterat min hänvändelse o dom tar o kollar upp det i förbindelse med inplanerad service, men ville bara höra om fler har haft liknande erfarenhet? Börjar bli mäkta trött på standardsvaren från kundmottagarna, utan att dom sätter sig in i problemet. När det börjar ryka som om bilen skall brinna upp, är det, ursäkta språket, fan inte normalt!! :twisted:
I övrigt så är min V70 en evigt lång historia med fel, både stora som små, jag vet inte om jag har fått ett typiskt måndags ex. Jag kommer att utveckla problemerna jag har haft, i en separat tråd när jag har funderat ut en passande överskrift.
:evil: J
Undrar om fler har upplevt följande på min V70 II MY08 2,4D
De senaste dagarna har det förekommit kraftig rökutveckling från dieselvärmare när jag har startat bilen från kallstart - dielsevärmarens läge har varit PÅ - (vit rök kommer från höger fram hjul). Körsträcka vid första tillfället hade uppgått till ca. 5 km, vid andra tillfället, knappt 1,5 km. Rökutveklingen betraktas som kraftig då det ryker rejält, nästan som det brinner o nu överdriver jag inte. Rökutvecklingen har vid båda tillfällen uppkommit vid rödljus där jag stannar bilen för en kort stund o kör vidare. Så ej bara en kort stäcka, stanna o slå av motorn.
Efter varje tillfälle luktar hela kupen rejält o kraftigt med diesel, inte roligt alls, o så till o från kommer det in diesel lukt in i kupen i andra tillfällen när dieselvärmaren är påslagen. Skall inte filtret ta bort den värsta lukten o är det inte en sensor som skall hindra detta att komma in i luftintaget?
Dieselvärmaren har varit påslagen i läget "Automatisk PÅ" hela vintern
Dieselvärmare med tidur har använts de morgnar temperaturen har krupit närmare eller under noll strecket.
Har kört o betraktat dieselvärmare som fungerande hela vintersäsongen, undantaget ovanstående problem som nu har dykt upp.
Har kontaktat verkstaden o beskrivit problemet, om än inte lika detaljerat som här, men när jag nämner rökutvecklingen, så säger dom att det är normalt..... Dom körde på med snacket "diesel värmaren är ju en extra hjälp så motorn snabbare kommer upp till sin arbetstemperatur som är 92 C bla. bla....", vilket är info jag redan vet. Det enda dom kunde komma på, var att det möjligtvis var diselvärmaren som förbrännde överskotts bränslet o givaren var dåligt justerat..... ???
Nu vill jag ju inte riskera att bilen brinner upp (ok lite överdrivet), men när det ryker, så är det inte bara lite, folk runt omkring tror att det brinner någonstans o sen disellukten inne i kupen är INTE ROLIG alls (kan man bli förgiftad av diselavgaserna?) ?:-/ . Verkstaden har nu noterat min hänvändelse o dom tar o kollar upp det i förbindelse med inplanerad service, men ville bara höra om fler har haft liknande erfarenhet? Börjar bli mäkta trött på standardsvaren från kundmottagarna, utan att dom sätter sig in i problemet. När det börjar ryka som om bilen skall brinna upp, är det, ursäkta språket, fan inte normalt!! :twisted:
I övrigt så är min V70 en evigt lång historia med fel, både stora som små, jag vet inte om jag har fått ett typiskt måndags ex. Jag kommer att utveckla problemerna jag har haft, i en separat tråd när jag har funderat ut en passande överskrift.
:evil: J