Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ztaffans
#266660
andreas_lofgren skrev:Att undvika tändning av xenonljusen är ju dock inte så komplicerat. Det är bara att vrida ljusreglaget till parkeringsljus innan man vrider om nyckeln. Sedan tänder du dimljusen efter att bilen startat. Detta är 100% lagligt dagtid och sparar xenonlamporna på samma sätt som tyskarna. Enda skillnaden är att det krävs en vridning på reglaget (och därmed risk att glömma dem på. Märkligt nog har inte min bil någon varning för det trots att den piper för allt annat :evil: )
Meningen med parkeringsljus är väl just vad det heter: för parkering. Vore väl irriterande om det piper och du vill ha ljuset tänt?!
Men jag förstår hur du menar.
Tyska bilar brukar ju ha parkeringsljus inbyggt i blinkerspaken. Ställer du blinkersspaken åt höger så lyser det på höger sida och vice versa. Vore det så så skulle det naturligtvis vara varningssignal på om man glömmer parkeringsljuset aktiverat med vanliga ljusomkopplaren.
av Lövet
#266664
ztaffans skrev:
andreas_lofgren skrev:Att undvika tändning av xenonljusen är ju dock inte så komplicerat. Det är bara att vrida ljusreglaget till parkeringsljus innan man vrider om nyckeln. Sedan tänder du dimljusen efter att bilen startat. Detta är 100% lagligt dagtid och sparar xenonlamporna på samma sätt som tyskarna. Enda skillnaden är att det krävs en vridning på reglaget (och därmed risk att glömma dem på. Märkligt nog har inte min bil någon varning för det trots att den piper för allt annat :evil: )
Meningen med parkeringsljus är väl just vad det heter: för parkering. Vore väl irriterande om det piper och du vill ha ljuset tänt?!
Men jag förstår hur du menar.
Tyska bilar brukar ju ha parkeringsljus inbyggt i blinkerspaken. Ställer du blinkersspaken åt höger så lyser det på höger sida och vice versa. Vore det så så skulle det naturligtvis vara varningssignal på om man glömmer parkeringsljuset aktiverat med vanliga ljusomkopplaren.
Nu läste du nog lite väl snabbt (och jag skrev otydligt), Volvo har ingen indikering när du öppnar dörren och har parkeringsljuset på, dvs du riskerar att lämna bilen med ljuset på i onödan när du parkerat den. Alla tyska bilar jag har kört har varnat när man öppnar dörren och har parkeringsljuset på.
av Kluster
#266735
Amli skrev:Ungefär hur länge ska en xenon lampa hålla? Dom är ju inte helt billiga direkt.
Tycker det är lite synd att xenonlamporna tänds per automatik på Volvo. Borde kunna spara lite på lamporna om dom haft som vissa andra bilmärken och har varseljus som man kan ha dagtid. Det är ju antingen på eller så kör man med parkeringsljuset bara.
Varför ens tänka tanken att köra endast med parkeringsljuset och inget annat? För det första är det ju olagligt, dessutom vill jag (och säkert fler) se när du kommer på vägen dvs upptäcka dig i tid.
av Kluster
#266738
andreas_lofgren skrev:
Nu läste du nog lite väl snabbt (och jag skrev otydligt), Volvo har ingen indikering när du öppnar dörren och har parkeringsljuset på, dvs du riskerar att lämna bilen med ljuset på i onödan när du parkerat den. Alla tyska bilar jag har kört har varnat när man öppnar dörren och har parkeringsljuset på.
Lite off topic men på Volvo 440/460 ljöd en summersignal när parkeringsljuset var på slaget. Synd att inte denna summersignal finns kvar på dagens Volvobilar.
av Lövet
#266783
Kluster skrev:
Amli skrev:Ungefär hur länge ska en xenon lampa hålla? Dom är ju inte helt billiga direkt.
Tycker det är lite synd att xenonlamporna tänds per automatik på Volvo. Borde kunna spara lite på lamporna om dom haft som vissa andra bilmärken och har varseljus som man kan ha dagtid. Det är ju antingen på eller så kör man med parkeringsljuset bara.
Varför ens tänka tanken att köra endast med parkeringsljuset och inget annat? För det första är det ju olagligt, dessutom vill jag (och säkert fler) se när du kommer på vägen dvs upptäcka dig i tid.
Kör man med parkeringsljus så kombinerar man det givetvis med dimljusen också (fullt lagligt)

De tyska märkena har istället det som benämns som Day Running Lights och är väl närmast att se som ett förstärkt varselljus avsett för trafik dagtid. På BMW används Corona ringarna och Audi använder sina LEDs numera. Tidigare använde Audi en svag halogenlampa i den inre reflektorn. (A4 B7 och A6 innan facelift exempelvis)
av JohanV70-98
#1433634
Flera inlägg hänvisar till att man skall byta båda två Xenon ljuskällor samtidigt. Kan någon länka till en sådan vederbörlig rekommendation. Att byta båda två stämmer nog med Halogen. Jag tror inte Xenon.
Senast redigerad av 1 JohanV70-98, redigerad totalt 0 gånger.
av William85
#1433657
Det är väl i grunden av samma anledning som man byter halogen samtidigt - bägge har samma tekniska livslängd, så när ena går sönder är den andra inte många timmar så det är likabra att byta medan man ändå håller på.

Xenon har ju dessutom egenskapen att ljustonen förändras under livslängden, så byter man bara en lampa kommer man ha olika färg på ljuset. (mest ett "estetiskt" problem dock.)
av berrabus
#1433687
Är jätteskillnad på ljuset från en några år gammal xenon som gått en del mil vs en ny så förutom att det blir samma ljuston så förbättras hel/halvljus om man byter båda samtidigt.
av Henry
#1433724
Jag har köpt 35 watts D1S från kina på wish appen kostar ca 100 kr styck och fungerar alldeles utmärkt. Vid senaste beställningen kom det 55 watts xenon D1S. Vad händer om jag monterar dem i bilens ordinarie xenon halvljus, kan det vara risk för överbelastning.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]