Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bothner
#266309
Då blev man 1498kr fattigare! Första Xenonlampan gick sönder efter 16040mil. Bilen är knappt 2 år. Nu är det priset från Bilia och lite onödigt dyrt. Xenonkungen tar 1390kr för 2! Modellen heter D1s och var mycket lätt att byta. Som en vanlig H4,H7. Det viktiga är att inte strömmen är på. Lampan kan explodera! Men eftersom hela strålkastarhuset tas loss så kan inte strömmen vara på. :lol: Så för er andra som snart ska byta, inga problem, man kan sitta inne i bilen i värmen eller hemma och byta lampor. Efter bytet kan man se tydlig skillnad mellan ljusfärgen/styrkan på nya lampan och gamla. Den äldre är lite mer åt det blåa hållet. Antagligen därför det rekomenderas att byta båda sidor på en gång!
Xenonkungens priser för 2 lampor. Det är Philips som sitter i original.
Lampa: Standard Maxlux Philips
D2S 545:- 695:- 1.190:-
D4S 795:-
D1S 1.090:- - 1.390:-
av Lövet
#266325
En annan anledning till att byta båda samtidigt är att det sliter hårt på ballasten att försöka tända en sliten lampa. Nu sitter väl dock ballasten (eller delar av den) i D1S lampan från början dock till skillnad från D2S och D2R

Men om du nu har koll på att det var så mycket billigare hos Xenonkungen, varför lät du då Bilia göra det? ?:-/ Eller kollade du upp det efteråt :wink:
av ztaffans
#266493
En fråga från mig som inte är speciellt insatt i ämnet.
Vad är ballasten?
Är det motsvarande en glimtändare i lysrörsvärlen?
av Lövet
#266567
Ballasten är den enhet som levererar tändströmmen, så ja den kan nog liknas vid en glimtändare.
av Amli
#266590
Ungefär hur länge ska en xenon lampa hålla? Dom är ju inte helt billiga direkt.
Tycker det är lite synd att xenonlamporna tänds per automatik på Volvo. Borde kunna spara lite på lamporna om dom haft som vissa andra bilmärken och har varseljus som man kan ha dagtid. Det är ju antingen på eller så kör man med parkeringsljuset bara.
Användarvisningsbild
av Bothner
#266604
Hej, jo jag satt och kollade på xenonkungens hemsida. På deras bilguide från Philips, sa de att min bil inte hade Xenon! Oavsett om jag valde D5 eller V8! Skumt. Så på det viset kunde jag inte veta vilken typ av lampa jag skulle ha. I instruktionsboken stog det bara att man inte skulle byta själv. Så det fick bli läropeng och instruktion för Biliaslanten. :oops: På mekonomen var lampan slut och kostade 1162kr. Jag antar att det är den silverfärgade fyrkanten i botten på lampan som är ballasten? Är det därför den lamptypen är så dyr?
av Lövet
#266606
10.000 timmar pratar man väl om ungefär. Det som sliter på lamporna är dock inte att de lyser utan när de tänds och släcks. Håller med Amli fullt att det är dumt att inte Volvo kommit på någon bra day running lights lösning som BMW och Audi har. Men det kommer säkert.

Att undvika tändning av xenonljusen är ju dock inte så komplicerat. Det är bara att vrida ljusreglaget till parkeringsljus innan man vrider om nyckeln. Sedan tänder du dimljusen efter att bilen startat. Detta är 100% lagligt dagtid och sparar xenonlamporna på samma sätt som tyskarna. Enda skillnaden är att det krävs en vridning på reglaget (och därmed risk att glömma dem på. Märkligt nog har inte min bil någon varning för det trots att den piper för allt annat :evil: )
av JK24T
#266636
Jag frestades att köpa 2st billiga D1S 6000k lampor när min bil var ny, efter 1500mil så tyckte jag att ljusutbytet hade blivit så dåligt och provade att sätta i orginal 4300k igen.... huva vilket bra ljus jag fick tillbaka.
Så lite av devisen.. man får vad man betalar för :)
av Lövet
#266638
6000K, redan där har du förlorat runt 30% av ljusstyrkan jämfört med 4300K original.

Det man gör när man skapar lampor med högre Kelvintal är att blockera bort det gulare ljuset = mindre ljus men blåare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#266649
JK24T skrev:Jag frestades att köpa 2st billiga D1S 6000k lampor när min bil var ny, efter 1500mil så tyckte jag att ljusutbytet hade blivit så dåligt och provade att sätta i orginal 4300k igen.... huva vilket bra ljus jag fick tillbaka.
Så lite av devisen.. man får vad man betalar för :)
Jag undrar om man får vad man betalade för igentligen, mina original xenon höll bara 2 år och 5000 mil det blir ju rätt högmilkostnad på originallamporna.

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]