Sida 1 av 3
S80 nybilsgaranti & service
Postat: tis 17 feb 2009, 00:01
av adde3
Hej,
Har en enkel och snabb fråga.
Jag kör s80 -08 och har märkt att stolen är lite sned. Vad kostar
det att lämna in den på service? Täcks det kostnadsfritt av nybilsgarantin?
Tacksam för svar.
Hälsningar
Adrian
Re: S80 nybilsgaranti & service
Postat: tis 17 feb 2009, 00:19
av XC90_Executive
Är det en MY08 så är du garanti kvar. Då kostar det inget alls att lämna in den om det är något som är fel.
Sedan service? menar du vanlig service (oljebyte etc)? Då beror det på hur långt den har gått.
Re: S80 nybilsgaranti & service
Postat: tis 17 feb 2009, 00:39
av adde3
Hej,
Tack för ditt svar.
Det gäller inte oljebyte m.m, senaste service var i höstas typ nov eller så.
Bara att stolen känns något sne och hoppar till. Sen så tycker jag klim. fläkten går högt
även fast jag ställt in den på låg inte så stor skillnad på hög och låg. Den går jäkla högt
på 20 -> HI och LO, men så kanske det ska vara?
Det är en automat, aldrig haft auto förut. Den kan kännas lite ryckig på låga varv också.
Mellan växlarna så att säga. När man lägger i backen så rycker den till ganska mycket också
till driveläget. Är det för att den är kall?
Det är en s80 2.5t mod -08, den har gått 3440 mil.
En sak till. Chiptrim är det att rekommendera? Vore kul, men vilka risker finns? Hur
mycket bättre går den?
Mycket tacksam för din hjälp.
Re: S80 nybilsgaranti & service
Postat: tis 17 feb 2009, 01:37
av Sevak
Det där med ryck hade vi med i vår s80-07a när den var kall när man växla från D-R eller R-D som vart de ett riktigt stor ryck ibland.
Re: S80 nybilsgaranti & service
Postat: tis 17 feb 2009, 09:03
av CoqRouge
Din service går ju efter körda mil.
Fel på bilen ska reklameras till försäljaren och åtgärdas om det inte är vållat av dig eller slitage.
Re: S80 nybilsgaranti & service
Postat: tis 17 feb 2009, 12:21
av Mr T
Hej,
Det här med autofläktjustering har jag inte riktigt satt mig in i. Jag tycker också att fläkten ofta varvar för mycket så jag justerar nästan alltid fläkthastigheten manuellt. Det fungerar bra det med.
Automaten är det många som haft synpunkter på, och med all rätta. Det finns ett antal bra trådar om det här på forumet. Till dieslarna har det kommit en mjukvaruuppgradering - om fler klagar kanske det kommer en till bensinvarianterna också.
Jag tycker att man alltid ska felanmäla/påtala saker som man är missnöjd med till sin handlare. Även om han inte kan lösa problemet så är det ju ändå ett sätt att föra informationen vidare till Volvo.
//Mr T
Re: S80 nybilsgaranti & service
Postat: tis 17 feb 2009, 13:36
av Bothner
Det finns i stereodisplayen en funktion i menyn där du kan ställa nivån på autofläktjustering i 3 steg.
Re: S80 nybilsgaranti & service
Postat: tis 17 feb 2009, 15:06
av adde3
Hej,
Tack för alla svar! :)
Jo jag har varit inne och meckat i panelen, men tycker inte det är så stor skillnad
på låg och hög fläktinställning.
Adrian
Re: S80 nybilsgaranti & service
Postat: tis 17 feb 2009, 19:11
av Psyko
adde3 skrev:
En sak till. Chiptrim är det att rekommendera? Vore kul, men vilka risker finns? Hur
mycket bättre går den?
Vill du inte påverka framtida garantier och Maskinskadeförsäkring negativt
ska du undvika trimmning.
Re: S80 nybilsgaranti & service
Postat: ons 18 feb 2009, 11:03
av adde3
Ok,
Då ska man akta sig för chiptrim det första året iallafall....
Men fan va härligt. För att drömma lite, vad kan man få uppe en sådan här till?
Hästar då...?
Adrian