Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#256808
Anlände just till hemadressen eften en långtur med släp. Mot slutet av resan började bränslet tryta. Tack och lov kom jag hem utan stopp.

Min fråga: om jag kör slut på bränslet, är det några problem att får igång maskineriet igen med hjälp av några lite diesel från en dunk? Förr var det inte roligt att köra soppatorsk med en diesel. Jag inbillar mig att det är andra tider nu och att motorn snällt ska starta med några nya liter diesel i tanken. Har jag rätt?

Undrar

Henry
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#256810
Rätt, commonrail har tvångsstyrda insprutare som luftar ur själva.
Användarvisningsbild
av poseidon
#256892
Är det inte så att bilen skall "stanna" innan dieseln tar slut men att det då finns någon liter kvar. Man måste fylla på innan man kan köra iväg men det är inte slut i bokstavlig mening?

Eller har jag hör fel?
Användarvisningsbild
av kave
#256903
Henry_Fågeljazz skrev:Anlände just till hemadressen eften en långtur med släp. Mot slutet av resan började bränslet tryta. Tack och lov kom jag hem utan stopp.

Min fråga: om jag kör slut på bränslet, är det några problem att får igång maskineriet igen med hjälp av några lite diesel från en dunk? Förr var det inte roligt att köra soppatorsk med en diesel. Jag inbillar mig att det är andra tider nu och att motorn snällt ska starta med några nya liter diesel i tanken. Har jag rätt?

Undrar

Henry
En kollega körde slut på diesel på sin, det fick blir bärgare till verkstaden, enligt instruktionsboken skulle den klara att lufta sig själv men så var inte fallet med en V70ND5 163HK.
av Psyko
#256913
Om man har kört bränsletomt med en Commonrail diesel får man INTE mala på
startmotorn för att få fram bränsle, högtryckspumpen tar skada av att gå tom
på bränsle.

Det man ska göra är att man slår av och på tändningen x-antal ggr, det gör man för att
den elektriska förpumpen ska trycka fram bränslet till högtryckspumpen.

Läs i instruktionsboken för aktuell bilmodell.

Jag vet att tex en V50 Diesel stänger
av sig innan det blir tomt för att det inte ska bli problem, tror inte någon
annan modell gör det.
#1444781
Hej!

Jag har glömt att tanka! Bogserade bilen till macken för och tanka up den mätaren visar halv tank, 360km till tom tank!

Efter att jag har tankat, jag satte på tändningen på tvåans läge i fyra sekunder och lätt tändningen. Vara på i en minut, jag har gjort så ett antal gånger. Den vill inte starta har provat med start gas. Den starar lite sen dör den, gick inte med start gas heller, har provat att blåsa luft i tanken, luftkompressor inte den starkaste, bätre än inget? Jag kan inte starta den, förmodligen har det kommit luft i systemet? Har ingen aning hur jag ska lösa det? Det blir nog så att jag får lämna in den på en verkstad för att lufta systemet
Ska jag byta disel filter med tycker ni?
Komm gärna med seriösa förslag hur man kan starta fan skapet 😀
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1444998
Orsak kan ju vara att bränslepumpen i tanken har gett upp. I min V70 D3 -11 hörs pumpen tydligt om man gör startförsök utan att trampa ner kopplingen dvs nyckel i läge II.
Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men detta[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? anti[…]

Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]

För det mesta så hoppar den igång[…]