Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#877194
apersson850 skrev:Så är det nog redan, för om jag trycker på knappen inne i bilen så öppnas inte luckan om bilen rullar. Har inte provat att springa bakom bilen i 110 knyck för att trycka på den knappen, men det skulle inte förvåna mig om det fungerar likadant.
:D
#879364
t3chfre4k skrev:Ok, idag när jag åkte till jobbet så har jag ett surrande ljud ifrån reläet jag monterade, får rycka ur det och kolla vad det kan vara, antagligen får man köra med ett timer-relä istället. Återkommer med info när det anlänt
och monterats.
Och kom ihåg, allt sånt här görs på egen risk, jag tar inget ansvar för vad ni gör med era bilar ;)
Hur går det? väntar med spänning :D
#900197
Har testat nu och det funkar fin fint :D
#900200
Timerrelät kopplas enligt följande.
Kolla på t3chfre4k bilder tidigare i tråden (sidan4) bild 1 där ansluter du den bruna kabeln till ex VCC och den svarta till GND m a o plus och minus.
I den andra änden av timern så ansluter du till mitten (COM) ex den bruna kabeln och den svarta från "stängningsknappen" till CK.

Öppna som vanligt och stäng genom att ex trycka på lampknappen på fjärren, efter en liten stund så stängs luckan ( beroende på hur lång tid du har ställt timern på.

Obs! Allt på egen risk, men det funkar för mig iaf


http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 60&alt=web
#900231
Funkar lika bra att stänga via fjärren som via Park-lyset inifrån.
Skall hårdtesta i morgon Söndag, sedan på med klädseln.
Och sedan så får den andra bilen samma behandling.


(grannarna undrar säkert varför min bil står och blinkar mm och bakluckan åker upp och ner)


Ett stort tack till Robin (t3chfre4k) för tippset
// Per
#900307
"Efter en liten stund"? Jag har kopplat min så att tidreläet ger en puls på en halv sekund omedelbart när styrspänningen kommer. Därför stängs luckan bums, när skyltbelysningen tänds, men efter en halv sekund slutar reläet att trycka på stängningsknappen, så att säga. Sen går det att öppna och stänga som vanligt igen, även om skyltbelysningen är tänd. För att trigga reläet en gång till måste belysningen först släckas och sedan tändas igen.

Kan inte se att någon annan typ av inkoppling skulle vara bättre. Speciellt inte en där luckan stängs någon tid efter det att man trycker på knappen.
#900329
Har du kopplat på annat sätt? eller är det bara så att du har trimmat in delay till min?
Jag kopplade in den i går kväll ute i mörkret och har inte justerat ngt på trimskruven därav fördröjningen.
#900359
Nja, du har kanske inte tänkt på att luckan inte stängs när man trycker in stängningsknappen, utan när man släpper knappen igen. Det finns en timeout där, så håller du knappen intryckt för länge händer ingenting alls när du släpper den igen. Kanske de har gjort så för att inte luckan ska försöka stängas om det blir kortslutning i knappen, och inte heller om man lutar ett kvastskaft mot knappen så att den hålls ständigt intryckt. Eller hur man nu ska lyckas få knappen intryckt hela tiden? :?:

Oavsett så för att få en snabb reaktion på luckstängningen när ljuset till skyltbelysningen tänds ska tidreläet ställas in på bara några tiondels sekunder. Jag har nog tre tiondelar eller så (skrev en halv sekund ovan, men det var innan jag konstaterade att stängningen sker när kontakten släpper igen), vilket gör att det sker nästan omedelbart.
#900371
Skruvar på den där lilla ställskruven och det blir 3 sek hur fan jag än ställer de, men den understiger iaf timeout så det funkar.
#900391
oldtimersmc skrev:Skruvar på den där lilla ställskruven och det blir 3 sek hur fan jag än ställer de, men den understiger iaf timeout så det funkar.


Skruvar ställskruven "vänstervarv" utåt 30 varv typ och då går det undan ca 0,3 sek.
Så nu är det bara att knacka dit klädseln så är det helt klart.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]