- fre 05 dec 2008, 18:24
#239507
Den som tagit del av Teknikens Värld 13 nov 2008 kan läsa en testduell mellan några mindre vagnar nämligen Ford Fiesta, Peugeot 207 samt Seat Ibiza. Det som slår mig är den så kallade testförbrukningen (bränsle). Forden ville ha 0,72 liter per mil, Peugeot 0,81 och Ibizan 0,77. Min XC70 II D5 aut. drar i dagligt bruk runt 0,8 liter per mil. Verklig förbrukning, ej färddator. (Ja jag kör eccodrive.)
Visserligen kör jag på diesel men ändå. Utrymme, framkomlighet, säkerhet är ju i en helt annan klass i Volvon. För att inte tala om möjligheten att dra släp. Jag tycker det är närmast märkligt att inte dessa småbilar är snålare jämfört med större fordon.
I samma nummer av Teknikens Värld finns också en insändare på samma tema skriven av Johan Kjellén. Läs den och fundera.
Min spaning säger mig att om några år kommer vi med hjälp av hybridteknik och effektiva motorer kunna köra våra större fordon på klart lägre förbrukningsnivåer än vad dagens påstått snåla småbilar klarar. Vad händer då med småbilarna?
Hälsningar
Henry
Visserligen kör jag på diesel men ändå. Utrymme, framkomlighet, säkerhet är ju i en helt annan klass i Volvon. För att inte tala om möjligheten att dra släp. Jag tycker det är närmast märkligt att inte dessa småbilar är snålare jämfört med större fordon.
I samma nummer av Teknikens Värld finns också en insändare på samma tema skriven av Johan Kjellén. Läs den och fundera.
Min spaning säger mig att om några år kommer vi med hjälp av hybridteknik och effektiva motorer kunna köra våra större fordon på klart lägre förbrukningsnivåer än vad dagens påstått snåla småbilar klarar. Vad händer då med småbilarna?
Hälsningar
Henry